خبر/

مهاجرت روزانه 3 هزارافغانستانی به ایران به دلیل بیکاری

1400/12/10 - 15:26 - کد خبر: 59715
عکس

نصر: رسانه های محلی به نقل از مقامات استان های هرات و نیمروز افغانستان گزارش دادند که روزانه بیش از 3 هزار شهروند افغانستانی به دلیل بیکاری به ایران مهاجرت می کنند.

به گزارش نصر، بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی "طلوع نیوز" افغانستان، این تعداد مهاجر روزانه فقط شامل افرادی است که به طور قانونی از این استان ها به ایران می روند و اگر شامل افرادی باشد که به طور غیرقانونی از مرز عبور می کنند، آمار مهاجرت افغانستانی ها به ایران، بسیار بیشتر از این رقم است.
اتباع افغانستانی که به ایران می روند مشکلات شدید اقتصادی و بیکاری را دلیل خروج از کشور عنوان می کنند.
طلوع نیوز به نقل از "فرهاد سلطانی" شهروند ساکن هرات گزارش داد: "من کار ندارم و چند ماهی است که بیکارم، به همین خاطر به ایران می رویم."
"سلطان میر" یکی از ساکنان استان " فاریاب" نیز در این باره گفت که در افغانستان کار وجود ندارد و آنها برای یافتن کار به تهران می روند.
علاوه بر افرادی که به صورت قانونی به ایران سفر می کنند، روزانه بیش از 3 هزار نفر هم به صورت غیرقانونی از طریق ولایت نیمروز ابتدا به پاکستان و سپس به ایران قاچاق می شوند.
مهاجرت فزاینده اتباع افغانستان به ایران، روند اخراج پناهجویان غیرقانونی افغانستانی از ایران را هم افزایش داده است.
خبرگزاری افغانستان به نقل از مقامات گزارش داده که روزانه بیش از 2 هزار نفر از اتباع افغانستان از منطقه مرزی "اسلام قلعه" از ایران اخراج شده و وارد استان هرات می شوند.
"لطف الله " یک شهروند افغانستانی در استان "غزنی" در این باره گفت:" امارت اسلامی افغانستان باید به مشکلات و خواسته های مردم رسیدگی کند و یک حکومت فراگیر ایجاد کند. آنها باید فرصت های شغلی را فراهم کنند تا مردم از این بدبختی نجات پیدا کنند."
به قدرت رسیدن سریع طالبان در اواسط تابستان امسال باعث ایجاد نابسامانی اقتصادی و یک بحران انسانی وخیم در این کشور شده است.
بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، بیش از 24 میلیون نفر در افغانستان به کمک های غذایی و دارویی نیاز دارند.
انتهاب پیام/

پژوهشیار