خبر/

مسیر جدید خودکفایی در تولید روغن با گیاه کاملینا

1400/12/09 - 13:33 - کد خبر: 59673
عکس

نصر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جلفا از توسعه کشت دانه روغنی کاملینا به منظور حرکت در مسیر تامین امنیت غذایی، تلاش برای خودکفایی و کاهش واردات روغن در این شهرستان خبر داد.

به گزارش نصر، رضا عباسی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: توسعه کشت دانه روغنی کاملینا به منظور حرکت در مسیر تامین امنیت غذایی، تلاش برای خودکفایی و کاهش واردات روغن از برنامه‌های جدید بخش کشاورزی برای تولید و تامین روغن خوراکی مورد نیاز است.
وی با اشاره به اینکه کاملینا همانند کلزا از گیاهانی با دانه روغنی است، افزود:  کاملینا در سطح ۲ هکتار از مزارع شهرستان جلفا کشت شده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جلفا، گفت: کشت دانه روغنی کاملینا طی چند سال اخیر در کشور آغاز شده و در بین محصولات زراعی از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی ادامه داد: کاملینا، جزو گیاهان روغنی است که در مقایسه با کلزا نیاز آبی کمتری داشته و در برابر سرمای بهاره از تحمل نسبی بالاتری برخوردار است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: دانه کاملینا به‌طور متوسط دارای ۳۰ تا ۴۰ درصد روغن است که علاوه بر مصرف خوراکی در زمینه دارویی و بهداشتی نیز کاربرد دارد و ارزش غذایی قابل توجه آن و وجود امگا ۳ در روغن تولیدی آن است و کنجاله آن نیز در صنعت دام و طیور قابلیت مصرف دارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار