شهردار منطقه هشت:

آب انبار عمارت تاریخی ساعت تبریز احیا و مرمت می‌شود

1400/12/07 - 12:34 - کد خبر: 59551
عکس

نصر: شهردار منطقه هشت فرهنگی تاریخی تبریز اعلام کرد: آب انبار قدیمی «عمارت ساعت» این شهر احیا و توسط کارشناسان میراث فرهنگی مرمت می‌شود.

به گزارش نصر، رضا جانفشان روز شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مرمت و بازسازی مجموعه عمارت میدان ساعت تبریز جزو اولویت های شهرداری منطقه هشت فرهنگی تاریخی تبریز است، افزود: بر این اساس عملیات مرمتی آب انبار این مجموعه توسط معاونت فنی و عمرانی شهرداری منطقه شروع شده است.
وی اظهار داشت: آب انبار عمارت تاریخی ساعت تبریز در زیرزمین این عمارت تاریخی قرار گرفته که متاسفانه در سالیان گذشته روزیآن خاکریزی و به انباری تبدیل شده بود.
جانفشان ادامه داد: با انجام کار کارشناسی دقیق، نقشه‌های مرمتی این آب انبار، تهیه و عملیات مرمتی و ساماندهی این آب انبار در روزهای اخیر توسط معاونت فنی و عمرانی منطقه هشت آغاز و هم اکنون ادامه دارد.
به گفته وی عملیات مرمتی این آب انبار به صورت ترکیب طاق آجری و دیواره سنگی، همگون با بافت تاریخی عمارت ساعت اجرایی می‌ شود که بعد از مرمت در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.
به گزارش ایرنا، «عمارت ساعت» به عنوان نماد تبریز با قدمتی ۸۲ ساله در حال سپری کردن عمر مفید خود است و مرمت آن در حقیقت به منزله پاسداشت حافظه تاریخی مردم این کهن شهر به شمار می‌رود.
این مجموعه زیبا یکی از بناهای شاخص، دیدنی و یادگار جریانات مختلف سیاسی و فرهنگی کلانشهر تبریز است که به سبک معماری نئو گوتیک آلمانی ساخته شده و به شکل عقابی است که بال های خود را باز کرده است؛ برج این بنا ساعتی دارد که سر هر ساعت یک‌بار به صدا در می آید و این زنگ مدت ۸۲ سال است با فکر و ذهن شهروندان عجین شده است.
عمارت ساعت در قلب شهر تبریز که تبریزیان آن را «میدان ساعت» می نامند، قرار گرفته است و در فاصله سال های ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸ شمسی به همت حاج ارفع الملک جلیلی، شهردار وقت و با صرف تنها ۲۵۰ هزار تومان ساخته شد و حیرت همگان را برانگیخت.
این اثر تاریخی و زیبا که در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ۲۰۵۵ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌، دارای یک برج ساعت چهار صفحه‌ای به‌ ارتفاع ۳۰٫۵ متر است که با طنین موزون زنگ‌هایش، هر ۱۵ دقیقه یک‌ بار، گذشت زمان را به گوش مردم تبریز می‌رساند.
هم اکنون این بنای تاریخی به دلیل گذشت زمان و کاربری های مختلف و به خصوص استقرار شورای اسلامی شهر و وجود دفاتر هر یک از اعضای شورا در ان، به محل پر رفت و آمد مردم تبدیل شده است؛ در همین حال صاحب نظران و کارشناسان بناهای تاریخی می گویند که بنای تاریخی «عمارت ساعت» دیگر تحمل ترددهای پرتعداد ارباب رجوع برای دیدار با اعضای شورا را ندارد.
با وجود اینکه طرح مرمت عمارت ساعت با فراخوان شهرداری وقت در سال ۱۳۹۳ و حدود ۶ سال قبل آماده، تهیه و تدوین شده است، اما متاسفانه تاکنون هیچ قدم عملی و اجرایی در این خصوص از سوی شهرداری و شورای اسلامی شهر برداشته نشده بود که این اتلاف وقت می تواند به این مجموعه بی نظیر آسیب های جبران ناپذیر وارد کند، این در حالی است که مستندات نقشه این بنا توسط گروه کارشناسی مرمتی موجود بوده و قابل دسترس می باشد.
انتهای پیام/

پژوهشیار