سفیر آذربایجان در تهران:

نسل کشی خوجالی نقض کامل حقوق بشر بود/ مذاکرات تجارت ترجیحی بین ایران و آذربایجان انجام شده است

1400/12/05 - 11:31 - کد خبر: 59482
عکس

نصر: سفیر جمهوری آذربایجان در ایران تاکید کرد: نسل کشی خوجالی علیه آذربایجان نقض جدی و کامل حقوق بشر و حقوق بین المللی است.

به گزارش نصر، علی علیزاده سفیر جمهوری آذربایجان در ایران طی نشست مطبوعاتی به مناسبت سالروز فاجعه خوجالی اظهار کرد: در تاریخ 26 فوریه سال 2022 سی امین سالروز کشتار به وقوع پیوسته در خوجالی از سوی نیروهای ارمنستان علیه آذربایجان به پایان می رسد، در پی دهه ها یکی از سنگین ترین جنایات صورت گرفته علیه افراد غیر نظامی اشغال شهر خوجالی با جمعیت ساکن 7 هزار نفری بود.
وی تصریح کرد: از اکتبر سال 1991 شهر از سوی نیروهای ارمنستان کاملا به محاصره درآمد و به دنبال حملات متعدد توپخانه ای نیروهای ارمنستان با کمک تیپ 366 موتوریزه و پیاده نظام اتحاد جماهیر شوروی اسبق خوجالی اشغال شد.
در حین نسل کشی خوجالی 5 هزار و 379 نفر از ساکنین شهر با اعمال زور رانده شده 1275 نفر به اسارت درآمده و گروگان گرفته شدند 487 نفر آسیب جانی دیده، 8 خانواده به طور کل از بین رفته، 130 کودک یکی از والدین و 25 کودک هر دو والد را از دست دادند و 613 نفر از جمله 63 کودک ، 106 زن و70 سالخورده به قتل رسیدند.
این دیپلمات آذربایجانی خاطر نشان کرد: تمامی حقایق موجود حوادث فاجعه بار در خوجالی با قاطعیت اثبات می کند که جنایت صورت گرفته در این شهر آذربایجان تصادفی نبوده بلکه بخشی از سیاست دیپلماتیک ارمنستان است. کشتار غیر نظامیان در قالب قومی و با منشاء تبعیض نژادی علیه آذربایجانی ها صورت گرفته و نابودی دسته جمعی انسان ها صرفا به دلیل قومی انجام شد.
علیزاده تصریح کرد: سارکسیان وزیر دفاع وقت و همچنین رئیس جمهور پیشین ارمنستان که به جرم خود اعتراف کرده بودند در مصاحبه خود با خبرنگار انگلیسی گفته بودند که قبل از خوجالی آذربایجانی ها می اندیشدند که ارمنی ها مردمانی هستند که نمی توانند به ساکنین غیر نظامی آسیب برسانند ما این کلیشه را در هم شکستیم.
وی ادامه داد: جنگ و جنایت علیه صلح و بشریت و نسل کشی خوجالی، نقض جدی و کامل حقوق بشر و حقوق بین المللی است. در حال حاضر قوه مقننه 17 کشور همچنین 23 ایالت آمریکا قطعنامه ها و تصمیماتی را اتخاذ کردند که قتل عام ساکنین غیر نظامی خوجالی را محکوم نموده و این عمل را همانند جنایات علیه بشریت ارزیابی کرده است.
سفیر جمهوری آذربایجان در تهران همچنین بیان کرد: سازمان همکاری اسلامی و شورای همکاری کشورهای ترک زبان هم قطعنامه و بیانات با محتوای محکومیت قاطعانه نسل کشی خوجالی را به تصویب رسانده‌اند. در واقع اشخاصی که در به وقوع پیوستن نسل کشی خوجالی مشارکت داشته اند مسئولیت این جنایت را بر عهده دارند. باور داریم که اشخاص مسئول به محضر دادگاه عدالت احضار خواهند شد و به مجازات خواهند رسید .
علیزاده در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات حقوقی دولت آذربایجان درباره این اتفاق گفت: دولت آذربایجان برای به رسمیت شناختن این حادثه در سطح دنیا و سازمان‌های بین المللی اقداماتی را انجام داده است و معتقد است که نسل کشی خوجالی اقدامی ضد بشریت است و یقینا مجلس شورای اسلامی ایران هم با تصویب قطعنامه ای این مساله را به رسمیت می شناسد.
وی خاطر نشان کرد: شاهد بودیم که طی جنگ 44 روزه رهبری و دولت ایران از تمامیت ارزی جمهوری آذربایجان حمایت کردند و در دوره های مختلف نیز هم نمایندگان مجلس و هم برخی از مقامات و مسئولان این حادثه را محکوم کرده است.
این دیپلمات آذربایجانی در پاسخ به سوالی درباره سند تجارت ترجیحی بین ایران و آذربایجان هم گفت: مذاکرات مربوطه دراین زمینه انجام شده و لیست کالاهایی که در این سند قید شده مشخص شده است که شامل 51 و یا 52 کالا می باشد و به نظر می رسد که به زودی مذاکرات به پایان رسیده و این سند نهایی شود.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تخریب آثار دینی و مساجد گفت: متاسفانه طی 30 سال گذشته که بخش‌هایی از خاک آذربایجان در اشغال بود بسیاری از این آثار و مساجد از بین رفته است و در حال حاضر نیز بازسازی سرزمین های آزاد شده در حال انجام است و به دستور الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان کارهای عمرانی و بازسازی در حال انجام می باشد.  
وی با تاکید بر اینکه ما همواره طرفدار صلح و ثبات و امنیت در منطقه بودیم گفت: ما همیشه در دادگاه‌های بین المللی خواستار مجازات عاملین هستیم و پیگیری هایی قانونی هم در حال انجام است و بازجویی ها به اتمام رسیده و به نظر می رسد در آینده نزدیک این مجازات انجام شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار