رئیس‌کل بانک مرکزی:

دولت قبل بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای تامین ارز ترجیحی پول چاپ کرد

1400/12/03 - 17:51 - کد خبر: 59404
علی صالح آبادی

نصر: مستندات چاپ پول برای تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال ۱۳۹۹، هم‌اکنون در بانک مرکزی موجود است.

به گزارش نصر، پس از اینکه «علی صالح آبادی» رئیس کل بانک مرکزی از چاپ گسترده پول در دوره ریاست عبدالناصر همتی بر بانک مرکزی برای خرید ارز با نرخی نیمایی و فروش آن با قیمت ۴۲۰۰ تومانی پرده برداشت؛ همتی به آن واکنش نشان داد.
همتی گفته است: در راستای سیاست دولت، با نرخ ترجیحی ۱۰ میلیارد دلار ارز برای تامین کالاهای اساسی تامین شد که ارز ۴۲۰۰ تومانی در مرحله اول از محل درآمدهای وصولی سال ۹۹ سهم دولت که حدود ۴ میلیارد دلار  بود تامین شد، اما به دلیل عدم کفایت درآمدهای ارزی دولت، مابقی از محل مانده ذخایر بانک مرکزی که به نرخ ۴۲۰۰ تومان در ترازنامه بانک ثبت شده بود، تامین شد.
وی مدعی شده که بانک مرکزی در دوره ریاست او سیاست خرید ارز با نرخ نیما و فروش آن با نرخ ۴۲۰۰ تومان نداشته و خرید و فروش بانک مرکزی در سامانه نیما مشخص بوده و جدا از نحوه تامین ارز کالاهای اساسی است.
این در حالی است که به گفته صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی، دولت قبل در سال گذشته ۴ میلیارد دلار درآمد نفتی به دست آورد، اما ۱۰ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی نیاز داشت؛ به همین دلیل ۶ میلیارد دلار ارز را از سامانه نیما به قیمت نزدیک به نرخ آزاد خریداری کرد و به قیمت ۴۲۰۰ تومان به واردکنندگان فروخت.
وی افزود: به اندازه ۶ میلیارد دلار مابه‌التفاوت نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز نیما، دولت در سال گذشته پول چاپ کرد و پایه پولی را بالا برد که سبب افزایش نقدینگی و متعاقبا تورم شد که این رقم بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است.
به گزارش ایرنا؛ همتی در حالی این موضوع را رد می‌کند  که صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی در برنامه این هفته ثریا نیز اعلام کرد که اسناد این موضوع در بانک مرکزی موجود است.
انتهای پیام/

پژوهشیار