خودروسازان از عرضه محصولات‌شان در بورس کالا واهمه دارند/

میلاد کلهری: بازار خودرو در دست دلالان و رانت خواران است

1400/12/01 - 16:03 - کد خبر: 59282
عکس

نصر: میلاد کلهری، مدیر کالایی کارگزاری صبا جهاد گفت: به نظر می‌رسد قیمت‌گذاری برای خودروسازان جذاب‌تر است و از تعیین شدن قیمت خودرو بر اساس عرضه و تقاضا، واهمه دارند.

به گزارش نصر، در سال‌های گذشته همواره بحث عرضه خودرو در بورس کالا مطرح بوده که این اتفاق رخ نداده است.
با وجود تمامی انتقادات مطرح شده، به نظر می‌رسد عزم جدی برای ورود خودرو به بورس وجود ندارد و بسیاری از کارشناسان، خودرورسازان را دلیل طولانی شدن این پروسه می‌دانند؛ خودروسازانی که همواره از امتیازات مختلف بهره برده‌اند، اما کیفیت محصولات‌شان هیچ‌گاه نتوانسته رضایت مصرف کننده را در پی داشته باشد.
در این شرایط که خودروسازان هم از قیمت گذاری دستوری محصولات خود رنج می‌برند، کارشناسان راهکار برون رفت از این شرایط را عرضه محصولات آنها در بورس کالا می‌دانند. بر اساس ادعای شرکت‌های خودروساز، قیمت گذاری دستوری یکی از عمده دلایل زیان ده بودن این شرکت ها و بدهی‌های کلان آنها به سیستم بانکی است.
با این حال، به نظر می‌رسد که شرکت های خودروساز، خودشان هم تمایل چندانی به ورود خودرو به بورس کالا ندارند و تاکنون هم دلیلی برای آن ذکر نشده است.

میلاد کلهری: بازار خودرو در دست دلالان و رانت خواران است
میلاد کلهری در گفت‌وگو با شهر بورس، به بیان مزیت‌های بورس کالا پرداخت و اظهار داشت: مزیت اول بورس کالا، ایجاد اطمینان در بین طرفین معامله است که باعث کاهش ریسک عرضه کننده و خریدار می‌شود. کالایی که در بورس عرضه می‌کنند، جهت پذیرش مراحلی را طی خواهد کرد که حاکی از اصالت کالا و عرضه کننده است.
وی افزود: همچنین با پرداخت وجه و تسویه کالا از طریق اتاق پایاپی بورس کالای ایران بدون هیچ نگرانی برای خریدار و فروشنده بابت ریسک پرداخت و تسویه وجه نیز وجود نخواهد داشت. مزیت دیگر بورس کالا شفافیت است. در این بازار نرخ پیشنهادی خریداران و فروشندگان به‌طور شفاف در معرض دید همگان قرار می‌گیرد. کشف نرخ، دیگر مزیت بورس کالا به‌حساب می‌آید.
مدیر کالایی کارگزاری صبا جهاد با اشاره به کشف نرخ در معاملات محصولات، خاطرنشان کرد: در بورس کالای ایران کشف نرخ بر اساس عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد. در این شرایط، بازار کارآمد شده و کشف نرخ بر اساس رقابت بین تعداد زیادی عرضه‌کننده و خریدار انجام می‌شود.
کلهری ادامه داد: مزیت دیگر بورس کالا این است که در صورت عدم انجام تعهدات خریدار یا فروشنده، اقدام به جبران خسارت در تحویل کالا یا در تسویه کالا از محل تضامین عرضه‌کننده یا خریدار یا کارگزاران و از طریق اتاق پایاپای انجام می‌شود که این امر در بازارهای خارج در بورس کالا وجود ندارد و ریسک معاملات از طریق تضامین طرفین به شدت کاهش پیدا می‌کند. مزیت دیگر بورس کالا می‌تواند تأمین مالی باشد که وجود ابزارهای مالی متنوع در بورس کالا به این امر کمک می‌کند.
وی در مورد عرضه محصولات شرکت‌ها در بورس کالا، گفت: شرکت‌ها با عرضه محصولات‌شان از طریق بورس کالا به تعداد زیادی از خریداران داخلی و خارجی معرفی می‌شوند که این عمل در شرایط عادی به تبلیغات گسترده‌ای نیاز دارد. همچنین عرضه‌کننده‌ها با استفاده از قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی معادل 10 درصد از مالیات بر درآمد حاصل از فروش محصولات خود در بورس کالا معاف می‌شوند.
مدیر کالایی کارگزاری صبا جهاد یادآور شد: مزیت دیگر بورس کالا بیان وضعیت اقتصادی کشور در قالب قیمت‌های مورد معامله است. در بورس کالا بر اساس روند معاملات و مشاهده قیمت‌ها، تصمیم‌گیری برای فعالان اقتصادی بر اساس اطلاعات و مستندات صحیح صورت می‌گیرد.
کلهری با بیان اینکه وجود واسطه‌ها و دلالان باعث از دست دادن انگیزه در تولیدکنندگان و مصرف کنندگان خواهد بود»، تصریح کرد: کوتاه شدن دست واسطه‌ها و دلالان را می‌توان مهم‌ترین دستاورد عرضه و معامله محصولات در بوس کالا دانست؛ تصمیمی که به انگیزه تولیدکنندگان برای تولید بیشتر جانی دوباره داده است.
وی افزود: عرضه محصولات از طریق بورس رانت‌های احتمالی را از بین خواهد برد و از اختلاف قیمت تولیدکننده با قیمت بازار جلوگیری می‌کند. همچنین موجب‌ حذف رانت، انحصار و فساد در این بازار می‌شود که نمونه موفق آن را می‌توان در عرضه سیمان و عرضه زنجیره فولاد در بورس کالای ایران در سال 1400 عنوان کرد.
این کارشناس بازار سرمایه درباره عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: طرح ساماندهی بازار خودرو در چند ماه گذشته از سوی مجلس مطرح می‌شود. طرحی که گفته شد به زودی اجرایی ‌شده و محور اصلی آن هم عرضه خودرو به منظور شفافیت بالای معاملات در بورس کالای ایران است. خودروسازان در این سال‌ها از انواع رانت‌ها بهره برده و این در حالی است که بارها عنوان شده به دلیل دخالت دولت در نرخ‌گذاری محصولات و خرید مواد اولیه از جمله فولاد با قیمت آزاد و فروش محصولات به قیمت دولتی، زیان ده هستند. آنها تمایلی به عرضه محصولات خود در بورس کالای ایران ندارند.
کلهری یادآور شد: ساماندهی بازار خودرو که طرح اصلی آن عرضه خودرو در بورس کالا بود است و بر اساس این طرح مابه‌التفاوت قیمتی حذف شده و قیمت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد، اما به نظر می‌رسد قیمت‌گذاری برای خودروسازان جذاب‌تر است و از تعیین شدن قیمت خودرو بر اساس عرضه و تقاضا، واهمه دارند.
مدیر کالایی کارگزاری صبا جهاد خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد بازار خودرو در دست دلالان و رانت خواران است و دولت و مجلس باید هرچه سریع‌تر در مورد آن تصمیمات مهم و قاطع بگیرند. آنها می‌توانند با عرضه خودرو در بورس کالا، دست دلالان و رانت خواران کوچک و بزرگ را از بازار خودرو کوتاه کنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار