سفیر جمهوری آذربایجان در تهران:

مشکل صدور ویزا برای مسافران هوایی ایران به جمهوری آذربایجان حل می‌شود

1400/12/01 - 15:38 - کد خبر: 59281
عکس

نصر: سفیر جمهوری آذربایجان در تهران گفت: طبق فرمان رییس جمهوری آذربایجان، مشکل صدور ویزا برای مسافران ایرانی که از طریق هوایی به این کشور سفر کنند، حل می‌شود.

به گزارش نصر، علی علیزاده، در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه در ۲ هفته آینده از تهران به باکو پرواز مستقیم انجام خواهد شد، افزود: امید است پرواز تبریز - باکو برقرار شود.
وی با اشاره به سفر استاندار آذربایجان شرقی در معیت وزیر راه و شهرسازی به جمهوری آذربایجان و ابراز خوشحالی از انجام آن سفر اظهار داشت: حدود ۱۰ روز قبل از نوروز و در تاریخ‌های ۱۰ و ۱۱ مارس (۱۹ و ۲۰ اسفند)، جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی میان ۲ کشور در باکو برگزار می شود.
سفیر جمهوری آذربایجان در تهران گفت: قبل از برگزاری جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی، مقرر شده تا حدود ۱۵ نفر از صنعتگران و صاحبان صنایع از ایران به جمهوری آذربایجان و ۱۵ نفر از صنعتگران و صاحبان صنایع از جمهوری آذربایجان به ایران برای آشنایی با توانمندی‌ها و پتانسیل‌های موجود در طرف مقابل، سفر کنند که از صاحبان صنایع استان برای حضور در هیات، دعوت به عمل می آید.
علیزاده، با اشاره به برنامه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ارس در جمهوری آذربایجان در مناطق آزاد شده در جنگ سال گذشته قره‌باغ ادامه داد: برنامه‌ها و طرح‌های مختلفی برای مناطق آزاد شده در جنگ سال گذشته قره باغ، در نظر گرفته شده است که از جمله آن شامل احداث شهر هوشمند و نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، تولید مشترک قطعات یدکی خودرو و تولید خودروهای سنگین، احداث پل‌های جدید میان مناطق آزاد شده و ایران که در استان آذربایجان شرقی قرار خواهد گرفت، ایجاد مناطق ویژه اقتصادی ارس و آغدام است.
وی یادآوری کرد: دولت جمهوری آذربایجان سرمایه‌گذاری‌های وسیعی در این مناطق انجام خواهد داد و برای مثال برای سال جاری، ۲ میلیارد دلار در این خصوص اختصاص داده شده است.
سفیر جمهوری آذربایجان در تهران گفت: دولت جمهوری آذربایجان از سرمایه‌گذاری و مشارکت شرکت‌های ایرانی در این مناطق استقبال می‌کند و به آن علاقه‌مند است.
علیزاده، افزود: مشکلات مربوط به ترانزیت کالا از مبدا ایران و از مسیر جمهوری آذربایجان به مقصد روسیه، به دلیل محدودیت روسیه در پذیرش تریلی‌های ورودی بود که با مذاکرات انجام شده، این مشکل نیز رفع شده است.
وی یادآوری کرد: مراحل انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی میان جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در حال طی شدن است که با امضای آن مطمئناً حجم مبادلات تجاری دو کشور افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

مشکلات اخذ ویزای تجاری برای فعالان اقتصادی ایرانی حل شود
نایب رییس اتاق بازرگانی تبریز نیز در این دیدار تبریز، گفت: مشکلات مرتبط با اخذ ویزا برای فعالان اقتصادی ایرانی از مشکلاتی است که باید در کوتاه ترین زمان ممکن حل شود.
عباس کمالی، با اشاره به جایگاه آذربایجان شرقی به عنوان قطب صنعتی ایران افزود: میزان مراودات تجاری بین ۲ کشور بسیار پایین است که با توجه به ظرفیت های هر ۲ کشور باید نسبت به تقویت این ارتباطات تجاری اقدام شود.
وی تعرفه های بالا برای کالاهای ایرانی صادر شده به جمهوری آذربایجان را از دیگر مشکلات موجود اعلام کرد و اظهار داشت: مشکلات موجود برای کامیون‌های ترانزیت به روسیه از طریق خاک جمهوری آذربایجان و وجود صف‌های طولانی و زمان‌بر بودن آن از دیگر دغدغه های جدی است.

ترانزیت در مناسبات اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان حایز اهمیت است
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تبریز نیز در این دیدار با ابراز تاسف از سطح پایین مراودات تجاری بین ۲ کشور، بر اهمیت مساله ترانزیت در مناسبت اقتصادی ایران و آذربایجان تاکید کرد.
رضا کامی، افزود: در سال‌های گذشته نیز توافقاتی در خصوص مسائل ترانزیتی میان ۲ کشور انجام شده که باید پیگیری شود که حضور ۲ کشور در مسیر تجاری شمال- جنوب باعث افزایش اهمیت این مساله شده است.
 انتهای پیام/

پژوهشیار