مدیرکل دیوان محاسبات آذربایجان شرقی در بازدید از پروژه قطار شهری تبریز مطرح کرد:

رویکرد دیوان محاسبات در پروژه‌های عمرانی نگاه پیشگیرانه و مبتنی بر مشورت است

1400/12/01 - 13:14 - کد خبر: 59273
عکس

نصر: مدیرکل دیوان محاسبات آذربایجان شرقی در بازدید از پروژه قطار شهری تبریز با اشاره به وظایف و مأموریت‌های این اداره کل گفت: رویکرد ما مبتنی بر پیشگیری و ارائه نظر مشورتی در باب حقوقی یا بحث‌های فنی است.

به گزارش نصر، دکتر محمدرضا کردلو در حاشیه بازدید چندساعته از فعالیت‌های عمرانی پروژه قطار شهری تبریز اظهار کرد: دیوان محاسبات کشور در راستای رسالت و مأموریت سازمانی، بررسی و حسابرسی طرح‌های عمرانی یا به زبان ساده سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های عمومی را در دستور کار خود قرار داده است و در این راستا قطار شهری تبریز به‌عنوان یکی از طرح‌های عمرانی که در سطح ملی مطرح بوده و به‌صورت مشارکتی و با استفاده از بودجه کمکی شهرداری تبریز و دولت در حال احداث است موردبررسی این سازمان قرار گرفته است.
وی ادامه داد: دیوان محاسبات در بررسی‌های خود مراحل برآورد، مطالعات اولیه، انتخاب مهندس مشاور، برگزاری مناقصه، انتخاب پیمانکار، پیشرفت فیزیکی و نهایتاً تحویل به دستگاه بهره‌بردار را در دستور کار خود قرار داده است.
 وی با اشاره به بررسی‌های انجام‌شده در مراحل مختلف این پروژه گفت: همکاران ما ضمن استقرار در سازمان قطار شهری بررسی‌های اولیه را انجام داده‌اند و ما دو جلسه مشترک و حضوری به‌صورت تئوری و نظری در قالب اصطلاحاً بحث و بررسی کلیات، پیشرفت فیزیکی، مجریان طرح و همین‌طور رویکرد استان در چگونگی تأمین منابع مالی این بخش را با مدیران این مجموعه داشتیم.
مدیرکل دیوان محاسبات استان با اشاره به‌ضرورت بازدید حضوری از پروژه‌های عمرانی اظهار کرد: بعد از بررسی اسناد و مدارک بازدید میدانی از ایستگاه‌ها و همین‌طور عملیات حفاری و عوامل اجرایی طرح انجام شد.
کردلو، با اشاره به بومی‌سازی دانش موردنیاز صنعت حمل‌ونقل ریلی در استان گفت: دانش فنی حاکم بر اجرای طرح در سطحی هست که می‌شود گفت که عمدتاً به‌صورت بومی کار پیش رفته است.
وی ادامه داد: بخشی از ابزار، وسایل و تجهیزات موردنیاز اجرای طرح نیازمند تأمین از خارج از کشور است که در این خصوص نیز با مدیریت صورت گرفته بخشی از تجهیزات موردنیاز از داخل کشور تأمین شده است و می‌توان گفت که روند بسیار مناسبی در اتخاذ تدابیر اجرای طرح در استان روبه‌رو هستیم.


 
 مدیرکل دیوان محاسبات استان، با اشاره به آخرین وضعیت پیشرفت پروژه قطار شهری متذکر شد: در بعضی از بخش‌ها پیشرفت فیزیکی متناسب با انتظارات ما نبود که عمده دلیل اصلی این بحث به تأمین منابع مالی مربوط است و متأسفانه تأمین مالی به‌موقع و بر اساس نظم مالی مورد انتظار اتفاق نیفتاده است که دراین‌بین متناسب با ساختار اقتصادی کشور می‌توان بخشی به‌عنوان دلایل قابل‌قبول پذیرفته شود.
وی تعامل و همراهی دولت و شهرداری در تحقق این پروژه بزرگ عمرانی را قبل توجه دانست و افزود: در ارتباط با نحوه اجرای طرح و همین‌طور بهره‌برداری از طرح به نظر می‌رسد تعامل مناسبی فی‌مابین وزارت کشور، استانداری، شهرداری و سازمان قطار شهری شکل گرفته است، اما بدون شک به‌منظور بهره‌مندی مردم از این خدمات به‌صورت مطلوب‌تر نیازمند تعامل و همت ویژه مدیران و مسئولان استانی و کشوری و تعامل واحدهای مختلف در این زمینه هستیم.
وی با اشاره بررسی‌های صورت گرفته در رابطه با سانحه قطار شهری تبریز طی سال گذشته گفت: رویه جاری کشور حکم می‌کند در این قبیل اتفاقات گروهی متخصص تشکیل و بررسی‌ها را انجام دهند و متعاقباً تصمیم‌گیری در مورد چگونگی برطرف کردن مسائل و مشکلات و همین‌طور روند ادامه بهره‌برداری اتخاذ می‌شود و بر اساس آن اقدام می‌شود.
مدیرکل دیوان محاسبات استان، خاطرنشان کرد: سوانح ریلی در سطح دنیا نیز به وقوع می‌پیوندد و انکارناپذیر است و نحوه برخورد در این شرایط به‌گونه‌ای است که بر اساس نظر کارشناسان و متخصصان نقاط ضعف، مشکلات و آسیب‌ها شناسایی می‌شود و تلاش می‌شود که در ادامه این آسیب‌ها مرتفع شود تا بتوانیم در ادامه کار در بهره‌برداری از طرح دچار مشکل نباشیم.
وی ادامه داد: هدف اصلی در بررسی‌های کارشناسی این است که دیگر چنین مسائلی تکرار نشود.
مدیرکل دیوان محاسبات استان، خاطرنشان کرد: رویکرد جدید دیوان محاسبات کشور، رویکرد تعاملی و پیشگیرانه و کمک به اجرای طرح‌ها و همین‌طور سهیم شدن در توفیق‌ها و موفقیت‌های دستگاه‌های اجرایی است و در این مسیر از تمام دستگاه‌ها، مدیران و مسئولین مختلف، مردم و رسانه‌ها تقاضا می‌کنیم که با دیوان محاسبات همراه باشند و به ما کمک کنند تا بتوانیم توسعه روند حرکتی دستگاه‌ها را سرعت ببخشیم.
انتهای پیام/

پژوهشیار