رئیس قوه قضاییه در دیدار با اعضای شورای عالی سازمان نظام پزشکی:

سازمان نظام پزشکی برای حمایت از بیمار همه ظرفیت‌های قانونی خود را به کار گیرد

1400/12/01 - 11:45 - کد خبر: 59262
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای

نصر: رئیس قوه قضاییه، گفت: سازمان نظام پزشکی در راستای حمایت از بیمار، دارای اختیارات قانونی مطلوبی است و این انتظار وجود دارد که از همه ظرفیت‌های قانونی خود برای ارتقاء و اعتلای هر چه بیشتر امر پزشکی در کشور و حمایت از بیمار و پایین آوردن هزینه درمان بهره گیرد.

به گزارش نصر، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در دیدار با اعضای شورای عالی سازمان نظام پزشکی، جامعه پزشکی را در زمره ارزنده‌ترین قشرهای کشور دانست و با گرامیداشت یاد حدود ۲۰۰ شهیدی که کادر درمان طی دو سال اخیر در راه مبارزه با ویروس کرونا تقدیم اعتلای سلامت مردم کرده است، اظهار کرد: در حدود دو سالی که از شیوع بیماری کرونا در جهان می‌گذرد، ایران اسلامی باوجود محدودیت‌های تحمیل‌شده از جانب دشمنان، در زمینه مبارزه و مقابله با این بیماری در مقایسه با بسیاری از کشورهای مدعی، پیشتاز است.
رئیس دستگاه قضا، پیشرفت‌های شگرف علمی به‌ویژه پیشرفت‌های حوزه پزشکی در زمینه‌های مختلف ازجمله توسعه زیرساخت‌ها و شبکه‌های نظام سلامت، افزایش میزان پزشکان نسبت به جمعیت و ارتقاء شاخص امید به زندگی در میان مردم را در زمره دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست و گفت: اکنون ایران اسلامی به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی و تقویت روحیه خودباوری در برخی از رشته‌های علم پزشکی در زمره کشورهای طراز اول دنیا محسوب می‌شود و امروزه درمانی در حوزه پزشکی نیست که در داخل کشور ناممکن باشد و نیازمند اعزام بیمار به خارج از کشور باشیم و این امر مایه مباهات و عزت است.
رئیس عدلیه در ادامه با اشاره به اختیارات قانونی قابل‌توجهی که سازمان نظام پزشکی در سطوح و شئون مختلف از آن‌ها برخوردار است، بیان کرد: سازمان نظام پزشکی در راستای حمایت از بیمار و پشتیبانی از جامعه پزشکان، دارای اختیارات قانونی مطلوبی در حوزه‌های تشکیلاتی، نظارتی، آموزشی، جذب و ... است و این انتظار وجود دارد که سازمان مزبور از همه ظرفیت‌های قانونی خود برای ارتقاء و اعتلای هر چه بیشتر امر پزشکی در کشور و حمایت از بیمار بهره گیرد.

ضرورت حفظ جایگاه و شأن جامعه پزشکان
محسنی اژه‌ای با بیان اینکه اطباء و پزشکان در مکتب و نظام ما از جایگاه و شأن بلندمرتبه‌ای برخوردارند، با اشاره به‌ضرورت حفظ این جایگاه و شأن، خود جامعه پزشکان و نهادهایی نظیر سازمان نظام پزشکی را در حفظ این جایگاه و شأن رفیع دارای مسئولیت خاص دانست و گفت: عموم مردم و جامعه به امر پزشکی و طبابت به چشم یک حرفه یا شغل نمی‌نگرند و نگاه ویژه‌تری به جامعه پزشکی دارند؛ همین امر مسئولیت جامعه پزشکی کشور را دوچندان می‌کند؛ لذا ضرورت دارد همه دست‌اندرکاران امر از مسئولین نظام در قوای مختلف و متولیان نظام سلامت در وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی تا خود پزشکان، در حفظ و ارتقاء تمامی امور و شئونی که به نحوی از انحاء مرتبط با امر پزشکی و طبابت است نهایت دقت و اهتمام را به خرج دهند تا خدایی ناکرده جایگاه رفیع پزشکان در کشور مخدوش نشود.
رئیس دستگاه قضا رازداری، مسئولیت‌پذیری، صرف وقت معتنابه برای بیمار و حُسن برخورد با او در کلام و رفتار را ازجمله مهم‌ترین شاخصه‌های اخلاقی یک پزشک دانست و گفت: در ارتقاء جایگاه و شأن پزشکان در نزد اهالی اجتماع و مردم، نحوه برخورد اخلاق‌مدارانه با بیمار و خانواده او از سوی پزشک و کادر پزشکی و فرد منشی، بسیار حائز اهمیت است.

سازمان نظام پزشکی تا حد امکان دعاوی خود را از طریق شوراهای حل اختلاف حل‌ و فصل کند
رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به جلسه برگزارشده میان اعضای سازمان نظام پزشکی و مسئولین مرکز توسعه حل اختلاف، به جامعه پزشکان و نهادهای متولی نظام سلامت از جمله سازمان نظام پزشکی توصیه کرد تا حد امکان اختلافات و دعاوی خود را از طریق شوراهای حل اختلاف و به شیوه صلح و سازش حل‌وفصل کنند.
رئیس دستگاه قضا به مقوله ارجاع شکایات پزشکی به‌صورت همزمان به سازمان نظام پزشکی و سازمان پزشکی قانونی و آسیب‌های ایجادشده بواسطه این امر نیز اشاره کرد و از مسئولین امر خواست تا موارد ناظر بر این موضوع را بررسی و احصاء کنند و اگر در یک موضوع مشخص از یک وجه خاص، ضرورت اصلاح وجود دارد، اقدامات مقتضی صورت گیرد و در صورت لزوم بخشنامه‌ای نیز صادر شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه شعب ویژه رسیدگی به پرونده‌های پزشکی در مراجع قضایی دایر است، گفت: در این شعب از قضاتی بهره گرفته می‌شود که با مسائل پزشکی آشنایی دارند؛ البته سازمان نظام پزشکی می‌تواند در امر آموزش قضات پرونده‌های پزشکی به شیوه‌های مختلف در قبل و حین خدمت آنها، به دستگاه قضایی کمک کند و ما نیز از مشارکت آن‌ها استقبال می‌کنیم.

راه اندازی شعب ویژه رسیدگی به پرونده‌های قضایی پزشکان که غیر مرتبط با حرفه آنهاست غیرضروری است
رئیس قوه قضاییه درعین‌حال رسیدگی به آن دسته از پرونده‌های قضایی پزشکان که غیر مرتبط با حرفه و اقدام پزشکی آنهاست در شعبی ویژه را امری غیرضروری دانست.
رئیس عدلیه با بیان اینکه قانون دستورات و تاکیدات مشخصی در رابطه با رعایت حال پزشکان در امر صدور احکام حبس دارد، گفت: باید توجه داشت که بعضاً اتفاقاتی در امر پزشکی و از ناحیه پزشکان حادث می‌شود که سنگین و ثقیل هستند و محاکمه و صدور احکام حبس در قبال آن‌ها اجتناب‌ناپذیر است که ضروری است جامعه پزشکی کشور و سازمان نظام پزشکی در پیشگیری از حادث شدن این اتفاقات، اقدامات مقتضی را ترتیب دهد و در منتهی به نتیجه شدن سریع پیگیری‌های ناظر بر این امور کمک‌رسان باشد.
رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به وظایف قانونی عدلیه در احیا حقوق عامه و وظایف نهادهای مختلف در پایین آوردن هزینه‌های درمان بیماران به جامعه پزشکان و سازمان نظام پزشکی توصیه کرد که سازمان نظام پزشکی در راستای حمایت از بیمار، دارای اختیارات قانونی مطلوبی است و این انتظار وجود دارد که سازمان مزبور از همه ظرفیت‌های قانونی خود برای ارتقاء و اعتلای هر چه بیشتر امر پزشکی در کشور و حمایت از بیمار و پایین آوردن هزینه درمان بهره گیرد.

قوه قضاییه، پناهگاه و ملجأ پزشکان و جامعه پزشکی کشور است
پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، «محمد رئیس‌زاده» رئیس سازمان نظام پزشکی طی سخنانی، قوه قضاییه را پناهگاه و ملجا پزشکان و جامعه پزشکی دانست و با اشاره به بالا رفتن انتظارات مردم از قوه قضاییه طی مدت اخیر، اظهار کرد: تحرک قابل‌توجه، افکار نو و ارتباطات بسیاری خوبی که رئیس عدلیه طی مدت اخیر با آحاد جامعه و گروه‌های مختلف داشته است، این نوید را می‌دهد که در حوزه مسائل و مشکلات مربوط به جامعه پزشکی نیز شاهد اتفاقات مثبتی باشیم.
وی ضمن قدردانی از دستگاه قضا به سبب اِعمال مجازات‌های جایگزین حبس، از آمادگی کامل سازمان نظام پزشکی برای ارائه آموزش‌های تخصصی به قضات ذی‌ربط در حوزه پرونده‌های پزشکی خبر داد.
رئیس‌زاده در ادامه، «هجمه‌ها به جامعه پزشکی در فضای عمومی و فضای رسانه‌ای» و همچنین «مداخلات غیرمجاز در حوزه سلامت» را از چالش‌های اساسی سازمان نظام پزشکی و جامعه پزشکی کشور عنوان کرد.
وی گفت سازمان نظام پزشکی انتظار دارد دستگاه قضایی، شکایت‌ها در خصوص هجمه‌های بدون سند و مدرک به جامعه پزشکی را به‌صورت جدی مورد رسیدگی و بررسی قرار دهد.
رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به «مداخلات غیرمجاز در حوزه سلامت» نیز گفت: در سال ۱۳۳۴ برای این مداخلات غیرمجاز، مجازات «حبس» تعیین شده بود، اما طبق قانونی که در سال ۱۳۷۹ به تصویب رسید، حداکثر مجازات برای این مداخلات، جزای نقدی ۱۰ میلیون تومانی تعیین شد که به‌هیچ‌وجه بازدارنده نیست و حتماً این قانون نیازمند اصلاح است.
وی با بیان اینکه جامعه پزشکی کشور در طول هر ماه نزدیک به ۸۰ میلیون نفر خدمت به مردم ارائه می‌دهد، عنوان کرد: در سال ۹۹ میزان شکایات ثبت شده در سازمان پزشکی قانونی و سازمان نظام پزشکی نزدیک به ۱۴ هزار پرونده بود که ۳۰ درصد آن‌ها منجر به کیفرخواست شد.
رئیس‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود، پیشرفت‌های ۴۳ سال گذشته در حوزه‌های «رشد شاخص‌های بهداشتی»، «کسب علم پزشکی»، «آموزش نیروهای توانمند تخصصی و فوق تخصصی» و همچنین «کسب تکنیک‌های پیچیده درمانی» را غیرقابل انکار دانست و گفت: ما امروز برای پیچیده‌ترین درمان‌های رایج در دنیا هم نیازی به خارج از کشور نداریم.
رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه در اوایل انقلاب حدود ۱۳ هزار پزشک داشتیم و امروز این رقم به نزدیک ۱۶۰ هزار پزشک رسیده است، گفت: شاخص پزشک به جمعیت در کشور ما، ۵ و نیم برابر نسبت به قبل از انقلاب رشد داشته است.
رئیس‌زاده ضمن ناعادلانه خواندن توزیع جامعه پزشکی در کشور اظهار کرد: باید در اسرع وقت راهکارهای حل و فصل این مشکل و مسئله را تعریف کنیم.
رئیس سازمان نظام پزشکی همچنین «تحقق ارزش‌های عالیه اسلام در امور پزشکی»، «پیشبرد و اصلاح امور پزشکی»، «ارتقاء سطح دانش پزشکی»، «حمایت از حقوق بیماران»، «حمایت از حقوق صنفی شاغلان حرف پزشکی» و «تنظیم روابط شاغلان حرف پزشکی با نهادهای دیگر» را از جمله اهداف این سازمان دانست و گفت: جامعه پزشکی طی ۲ سال گذشته و در دوران شیوع ویروس منحوس کرونا در کشور، بیش از ۲۰۰ شهید سلامت را تقدیم کرده است.

نتایج اقدامات عملی رئیس دستگاه قضا در مدت اخیر مسئولیت خود در جامعه ملموس است
«منصور جعفری نمین» رئیس شورای عالی نظام پزشکی نیز طی سخنانی در این نشست گفت: نتایج اقدامات عملی ارزشمندی که حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در مدت اخیر مسئولیت خود در قوه قضاییه انجام داده است، در جامعه حس می‌شود و ملموس است.
رئیس شورای عالی نظام پزشکی در ادامه پیشنهاد اختصاص شعبه ویژه دادگاه و بازرسی جرایم پزشکی در هر شهرستان را مطرح کرد و خواستار به‌کارگیری قضات مجرب و آگاه در این شعب شد.
جعفری نمین همچنین با اشاره به ارسال همزمان برخی پرونده‌ها به سازمان پزشکی قانونی و سازمان نظام پزشکی که گاها منتج به صدور آرا متناقض می‌شود، خواستار آن شد که دستگاه قضا با تنظیم و ابلاغ بخشنامه‌ای، فرآیندی را طرح‌ریزی کند تا این قبیل پرونده‌ها صرفاً به‌نظام پزشکی ارجاع شوند؛ چرا که پزشکی قانونی دارای یک نماینده در سازمان نظام پزشکی است و می‌تواند از این طریق نظر خود را در خصوص پرونده اعلام کند.

آغاز همکاری‌های سازمان پزشکی قانونی با سازمان نظام پزشکی در بسیاری از حوزه‌های چالش‌برانگیز ازجمله «سقط‌جنین جنایی»، «قصور پزشکی» و «پزشک‌نماها»
«عباس مسجدی» رئیس سازمان پزشکی قانونی نیز در این نشست ابراز امیدواری کرد که سازمان نظام پزشکی بتواند با حمایت و همراهی تنگاتنگ دولت، مجلس و قوه قضاییه، در ارائه خدمات خود توفیق بیشتری داشته باشد.
مسجدی افزود: رئیس دستگاه قضا در جلسات مختلف بارها بر این موضوع تاکید داشته است که قوه قضاییه در شرایط فعلی علاوه بر حمایت‌های سازمانی از جامعه پزشکی، باید حمایت‌های شخصی از این جامعه را نیز در دستور کار خود داشته باشد.
وی همچنین از آغاز همکاری‌های سازمان پزشکی قانونی با سازمان نظام پزشکی در بسیاری از حوزه‌های چالش‌برانگیز از جمله «سقط جنین جنایی»، «قصور پزشکی» و «پزشک‌نماها» خبر داد.
انتهای پیام/

پژوهشیار