با حضور پیشکسوتان انقلاب اسلامی در تبریز:

یادمان شهدای 29 بهمن تبریز

1400/11/28 - 11:32 - کد خبر: 59136
یادمان شهدای تبریز

نصر: تبریز نشان داده است که هر زمانی بخواهد بر علیه ظلم نهضتی را آغاز کند، پیروز خواهد شد. 

به گزارش نصر، مراسم یادمان شهدای 29 بهمن تبریز، با حضور پیشکسوتان انقلاب اسلامی، شهردار کلانشهر تبریز، شهردار منطقه 5 و جمعی از اعضای شورای شهر تبریز برگزار شد. 

مردم آذربايجان در طول تاریخ سرآمد بوده اند
"میر علی اصغر نساج" در این مراسم خطاب به پیشکسوتان انقلاب اسلامی گفت: اینها پیشکسوتان انقلاب اسلامی ما هستند، کسانی که در طول انقلاب تاکنون برای پیروزی و نهضت اسلام تلاش کرده اند.
وی در ادامه به قیام تاریخی مردم تبریز در 29 بهمن سال 56 پرداخت و گفت: قیام 29 بهمن شروعی بر پایان حکومت رژیم طاغوت بود، کسانی در این اوضاع بودند که جلودار شدند و برای مردم تبیین کردند.
وی با اشاره به آیه شریفه "و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین" ادامه انقلاب را وعده الهی خواند و افزود: مردم تبریز و استان آذربایجان شرقی در طول تاریخ سرآمد و پیشتاز تحقق آرمان های انقلاب و عدالتخواهی بودند.
وی اضافه کرد: مردم تبریز به بهانه اینکه می‌خواهیم چهلم شهدای مردم قم را برگزار کنیم، قیام را آغاز کردند، تا آن روز شعار مرگ بر شاه در هیچ جایی طنین انداز نشده بود، این شعار برای اولین بار در قیام 29 بهمن مردم تبریز سر داده شد.
وی به نقش مساجد و روحانیت اشاره کرد و گفت: نقش مساجد و روحانیت در انقلاب بسیار مهم بود، آنها عامل موثر در ایجاد و شکل گیری نهضت انقلاب بودند.
وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در این رابطه فرموده اند اگر این قیام پرعظمت نبود حرکت خونین مردم قم فراموش می شد.

تاریخ مردم آذربایجان کم نظیر است 
در ادامه شهردار کلانشهر تبریز "عباس رنجبر" به تاریخ مردم تبریز در گذشته پرداخت و گفت: هر جایی میروم برای شناساندن مردم تبریز به تاریخ مردم تبریز اشاره می کنم، تاریخی که سراسر کم نظیر است. 
وی ادامه داد: این نکته را در عرصه های تخصصی عرض میکنم، کسانی در تبریز زندگی می‌کردند که 400 سال قبل ائل گلی را درست کردند، در دوران جوانی که به این مردان فکر میکردم که آنها چگونه این کار را کرده اند، اکنون پیشکسوتان انقلاب را می‌بینیم و این جواب داده می شود که مردانی بودند و از انقلاب اسلامی دفاع کردند.
رنجبر گفت: بدیهی است که چنین انسان هایی را مادران و پدران بزرگی تربیت کرده اند و از خدا می‌خواهیم تا به این عزیزان عمر با عزت و پربرکت عطا فرماید.
"حجت الاسلام رسول برگی" در این مراسم در ابتدا به برگزاری مراسم اربعین در کشور پرداخت و آن را ابتکار مردم تبریز خواند و گفت: 29 بهمن تبریز شانلی قیامی بود که نهضت چهلم قم را آغاز کرد و آغازگر مراسم اربعین در کشور شد.
وی ادامه داد: تبریز نشان داده است که هر زمانی بخواهد بر علیه ظلم نهضتی را آغاز کند، پیروز خواهد شد.
رییس شورای شهر تبریز گفت: نقش تبریز منحصر به فرد است، وزیر دربار شاه می گفت اخبار بد را من به شاه خبر میدادم، زمانی که خبر قیام تبریز را دادم شاه در حال قدم زدن بود، در چشمان شاه سقوط تخت و تاج اعلی حضرت را دیدم و این حرکت اعلی حضرت برای من سوال بود که چرا با شنیدن قیام مردم تبریز شاه چنین شد؛ تاریخ فتحعلی شاه قاجار را خواندم که در آنجا آمده بود اگر مردم تبریز و آذربایجان بخواهند قیام کنند، کار تمام است.
وی در پایان به نقش مهم خمینی آذربایجان اشاره کرد و افزود: علامه شهید قاضی طباطبایی خمینی آذربایجان بود که دلاورانه مقابل شاه ایستاد، کسی بود که به رئیس ساواک عتاب و خطابی می‌کرد که انگار کار عوض شده بود و او کسی بود که بعد از انقلاب حرف هایی بر علیه او زدند اما او سکوت کرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار