وزیربهداشت:

تلاش‌های مجاهدان کشور را دربرابر همه‌گیری کرونا پاس می‌داریم

1400/11/25 - 14:51 - کد خبر: 59050
بهرام عین اللهی

نصر: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تلاش‌های مجاهدان کشور را در مسیر صیانت از کشور در برابر موج گسترده همه گیری کرونا پاس می داریم.

به گزارش نصر، بهرام عین اللهی روز دوشنبه در بیست و هفتمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی که بصورت مجازی برگزار شد، افزود: دستیابی به این موفقعیت در مسیر تولید لوازم و تجهیزات تشخیصی و درمان از جمله فرآورده های بیولوژیک نظیر واکسن و دارو علیرغم تحریم‌های ناجوانمردانه بوده است.
وی اظهار داشت: از افرادی که در برنامه‌های پیشبرد اهداف کارآزمایی بالینی، اجرای پروژه های مختلف تحقیقاتی از جمله طراحی و تولید واکسن کرونا شرکت کردند و به خصوص دواطلبان شرکت کننده در مطالعات کار آزمایی بالینی مراتب تقدیر و تشکر خالصانه خود را تقدیم می‌کنم.
وزیر بهداشت اظهار امیدواری کرد، نسل جوان ما با یاد و خاطره و الگوپذیری از این دانشمندان برتر در تعالی و توسعه آینده این مرز و بوم نقش آفرین باشند.
عین الهی تصریح کرد: برای دانشمندان و دانش پژوهان کشور آرزوی صبر، پایمردی و موفقیت در طی این مسیر را مسئلت می‌کنم و رهبر انقلاب همواره مشوق دانشمندان بوده و در فرازی می فرمایند کشورمان بدون حرکت در جاده گسترش دانش و پژوهش امکان ندارد به توسعه مطلوب خودش دست پیدا کند.
وی با بیان اینکه نهضت دانش پژوهی و مرجعیت علم که مولفه‌های اساسی در مسیر رشد و سرآمدی و توسعه مهین اسلامی است از فرامین مقام رهبری است، خاطرنشان کرد: امروزه این نهضت ارزنده، ایران را در میان کشورهای منطقه و جهان پرچمدار نهضت علمی و خوداتکایی کرده است.

عین اللهی اظهار داشت: با تلاش جهاد گونه دانشمندان علومی مثل نانو تکنولوژی، زیست مولکولی، سلولهای بنیادی، پیوند اعضا، ژن درمانی، تولید فرآورده های زیستی، علوم سایبری، هوش مصنوعی در کشور فراهم شده و  به طور یقین گذر از تنگناهای تحریم از مسیر خودباوری شکل خواهد گرفت و قدم گذاشتن در این ورطه از مصادیق عینی جهاد به حساب می‌آید.

بهبود شاخص‌های علمی با ادغام آموزش در وزارت بهداشت
وی ادامه داد: ادغام آموزش در وزارت بهداشت در کشوری که حافظه تاریخی مردمش مرگ نوزادان، کودکان، مادران و حضور پزشکان هندی و بنگلادشی بود، جهشی نو را در درمان بیماران و بهبود شاخص‌ها و رشد آموزش و پیشرفت در ساخت داروها و واکسن ها ایجاد کرد.
به گفته وزیر بهداشت، پیشرفت کشور در حوزه های بیوتکنولوژی، درمان بیماران با انجام جراحی‌های خاص و پیوند های خود کفایی بیش از ۹۰ درصدی به تولید دارو و ایجاد شبکه منحصر به فرد ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، نمونه های از این جهش بزرگ علمی در حوزه سلامت  کشور است.
عین اللهی افزود: تداوم این حرکت خیره‌کننده و رشک برانگیز در حوزه دانش و پژوهش و دستیابی به مرجعیت علمی و تولید دانش بر اساس منویات رهبر فرزانه انقلاب نیازمند نگاهی دیگرگونه و همتی مضاعف است.
وی ادامه داد:  تغییر نگرش مدیران و تصمیم سازان و تغییر ساختارهای غیرمولد و توجه به فعالیت‌های پژوهشی محصول محور و بهره‌مندی از نخبگان علمی و فناور و صد البته اجرای درست و دقیق ساختار و قوانین حمایتی در جهت تقویت فعالیت های فن آورانه و تولیدات دانش بنیان، توسعه زیر ساخت و بودجه و اهداف مراکز تحقیقات سلامت و مراکز رشد فناوری زیست پزشکی، بسیار مهم است.
وی تصریح کرد: امروز چشمان جستجوگر پژوهشگران هوشمند در انتظار تحقق برنامه های دولت انقلابی برای حمایت همه جانبه از جستجوگران علمی و تحقیقات است.
وزیر بهداشت با تاکید بر این که امروز باید مقاله را فقط به عنوان یک وسیله برای رفع نیاز های اساسی و نه یک هدف بدانیم، افزود: برگزاری این جشنواره‌ها نیز موقعیت را برای عرضه خروجی این تلاش های مقدس و مروری بر نتایج و دستاوردهای حاصله ایجاد کرده است.
وی تصریح کرد: حوزه سلامت یکی از حوزه های افتخار و بالندگی کشور در حوزه دانش نظری و کاربردی بوده که نتایج آن از مرزهای کشور نیز فراتر رفته است،  گواه این امر برتری کشور در تولید محصولات بیوتکنولوژی و تولید داروهای مهم و فراورده‌های بیولوژیک مهم و با فناوری های بالا و درمان های پیچیده است.
 عین اللهی یادآور شد: انقلاب اسلامی فصل خودباوری، استقلال و قطع تکیه به بیگانگان و  آغاز فصل خودباوری، استقلال، قطع تکیه به بیگانگان و عرصه ای برای ظهور و بروز اندیشه های نو بود.
انتهای پیام/

پژوهشیار