خطیب‌زاده اعلام کرد:

توافق در وین؛ منتظر تصمیمات سیاسی طرف‌های مقابل/ تشکیل ستاد پیگیری اوضاع اوکراین در وزارت خارجه

1400/11/25 - 12:13 - کد خبر: 59034
سعید خطیب زاده

نصر: سخنگوی وزارت خارجه با تأکید بر اینکه بن‌بستی در مذاکرات وین نیست، گفت: مذاکرات سخت و پیچیده است. به موضوعات کلیدی رسیده است. موضوعات اختلافی در میان است و نیازمند تصمیمات جدی و کلیدی از سوی طرف های مقابل به ویژه واشنگتن است.

به گزارش نصر، سعید خطیب زاده صبح دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی با بیان اینکه وزیر خارجه ایرلند به تهران سفر کرده است و امروز ظهر در محل وزارت خارجه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و رایزنی می‌کند، گفت: احتمالا ایشان بر اساس برنامه ریزی انجام شده با جناب آقای رئیس جمهور نیز دیدار و رایزنی خواهد داشت.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در جریان سفر وزیر خارجه ایرلند شاهد بازگشایی سفارت این کشور در تهران خواهیم بود با توجه به اینکه از چندی پیش رایزنی هایی در مورد بازگشایی سفارت این کشور در تهران انجام شده است، تصریح کرد: روز گذشته سفیر آکرودیته ایرلند در تهران رونوشت استوارنامه خود را به وزیر خارجه کشورمان تقدیم کرد. کاردار موقت ایرلند نیز از مدتی قبل در تهران مستقر شده و مأموریت خود را آغاز کرده است. مقدمات بازگشایی سفارتخانه ایرلند در تهران در حال انجام است. سفر وزیر خارجه ایرلند به تهران نیز در راستای گسترش روابط دو کشور انجام شده است و امیدواریم در اولین فرصت شاهد بازگشایی سفارت ایرلند در تهران باشیم.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که کشور ایرلند مدتی است که به عنوان تسهیل کننده اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در مورد برجام فعالیت می کند و به نظر می رسد که با توجه به سفر وزیر خارجه ایرلند به تهران مذاکرات در مسیر بسیار خوبی در حال حرکت است، خطاب به خبرنگار سوال کننده گفت: من در مورد نتیجه گیری شما قضاوت نمی کنم ولی نقش ایرلند به عنوان تسهیل کننده قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در مورد برجام یکی از موضوعات و دستورکارهای جاری در جریان سفر وزیر خارجه ایرلند به تهران است.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به تازگی برخی از اقدامات سفارت روسیه در تهران باعث ایجاد حساسیت هایی در افکار عمومی مردم ایران و فضای مجازی شده و آیا این اقدامات و این بازخوردها در مدت اخیر با واکنشی از سوی وزارت خارجه ایران همراه بوده یا نه، با توجه به نوع روابط ایران و روسیه تصریح کرد: روابط ایران و روسیه یک روابط چند لایه و چند بعدی است. ما شاهد همکاری های راهبردی دو کشور در زمینه های مختلف هستیم. آقای رئیس جمهور سفری به روسیه داشتند و ملاقاتی طولانی، پرمحتوا و پرنکته بین روسای جمهور دو کشور انجام گرفت. دو کشور برای گسترش روابط با یکدیگر مصمم هستند. با یکدیگر در سازمان های بین المللی هم پیمانی دارند. ایران در موضوعات مختلف از مواضع روسیه در عرصه های بین المللی حمایت کرده، روسیه نیز از مواضع ایران در عرصه های مختلف حمایت کرده است و این هم راستایی دو کشور را در حوزه سیاست خارجی نشان می دهد. دو کشور با حفظ منافع یک رابطه ممتازی دارند و بر گسترش روابط تأکید دارند.
وی افزود: هر دیپلمات برجسته و سفیر پخته‌ای می‌داند که نباید اقدامی انجام دهد که احساسات مردم کشور میزبانش جریحه دار شود و این با روابط ممتاز دو کشور همخوان نیست. طبیعی است که این مسائل از مسیر جاری خود منتقل شده و باز هم منتقل می شود.
وی افزود: زمان رسیدن به توافق در مذاکرات وین یک رابطه معکوس با اراده واقعی آمریکا و طرف های غربی دارد و اگر آنها اراده واقعی نشان دهند زمان رسیدن به توافق کم‌تر است .
 وی تاکید کرد: این توافق منتظر تصمیمات سیاسی طرف های مقابل مانده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: وزارت امور خارجه با دقت و حساسیت اتفاقات در اوکراین را پیگیری می کند و از  افزایش تنش بین روسیه و اوکراین  ابزار نگرانی کرده‌ایم.
وی افزود: ستادی در وزارت امور خارجه برای پیگیری اوضاع اوکراین تشکیل شده است و ما بادقت مسائل اوکراین  را پی‌گیری  می‌کنیم.
انتهای پیام/

پژوهشیار