در گفت‌وگویی مطرح شد:

وعده‌ی پرداختِ وام ۱۰۰میلیون تومانی عملی نشد/ برای پرداخت وام شفاف‌سازی صورت نگرفت

1400/11/24 - 10:23 - کد خبر: 58969
پول

نصر: دبیر اجرایی خانه کارگر کردستان گفت: اتفاق خاصی در پرداخت وام نیفتاده، فقط تا امروز برای پرداخت وام ضامن می‌خواستند که گویا دیگر ضامن نمی‌خواهند و فیش حقوقی و کسر از حقوق جایگزین ضامن شده است.

به گزارش نصر، عباسعلی صفری (دبیر اجرایی خانه کارگر کردستان) با انتقاد از وعده‌ی پرداخت وام ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی به همه مردم بدون نیاز به ضامن گفت: علی‌رغم ادعای پرداخت این وام هیچ امتیازی برای مردم در نظر گرفته نشده و فقط با هدفِ دادن امید واهی به مردم، سخن از وام می‌کنند و وعده پرداخت می‌دهند. 
عباسعلی صفری با اعلام اینکه در شرایط کنونی اکثر کارگران و بازنشستگان به وام نیاز دارند، گفت: هر روز قیمت کالاها بالا می‌رود، ارزش پول ملی سقوط می‌کند و قدرت خرید پایین می‌آید، کارگران و بازنشستگان و دهک‌های پایین جامعه توان خرید بسیاری از کالاها را ندارند و ناچار می‌شوند وام بگیرند تا گرفتار گرانی‌های آینده نشوند. 
وی با انتقاد از رویکرد برخی مسئولان در دادن وعده‌های غیرقابل اجرا گفت: متاسفانه هرگاه در ارائه خدمات، کنترل گرانی و تورم و مدیریت اقتصاد با چالش روبرو می‌شوند، به وعده درمانی روی می‌آورند تا مردم را سرگرم کنند. 
دبیر اجرایی خانه کارگر کردستان با اعلام اینکه تاکنون پرداخت وام‌های کلان از مسیرهای سوال‌برانگیز و برای افراد خاص صورت گرفته، گفت: متاسفانه هر گاه که قرار است به دهک‌های پایین جامعه وام بدهند، آنقدر مانع می‌تراشند که اگر یک مانع را حذف کنند، بازهم موانع دیگر باقی می‌ماند. 
وی با اعلام اینکه وزیر اقتصاد پرداخت وام را مشروط کرده و شفاف‌سازی صورت نگرفته است، گفت: اتفاق خاصی در پرداخت وام نیفتاده، فقط تا امروز برای پرداخت وام ضامن می‌خواستند که گویا دیگر ضامن نمی‌خواهند و فیش حقوقی و کسر از حقوق جایگزین ضامن شده است. 
صفری با اعلام اینکه برای پرداخت وام بایست معادل آن را ماه‌ها به عنوان سپرده در بانک قرار داد، گفت: کارگران و بازنشستگان به خانه کارگر مراجعه و نسبت به‌ عدم پرداخت وام انتقاد و اعتراض می‌کنند در حالیکه بانک‌ها آنان را سرگردان کرده‌اند. 
وی با اعلام اینکه برای مشخص شدن نحوه پرداخت وام، به صورت شخصی به بانک مراجعه و تحقیق کرده است، گفت: بانک‌ها اعلام می‌کنند که اگر وام ۵۰ میلیونی یا ۱۰۰ میلیونی می‌خواهید، باید معادل آن را شش ماه و حتی زمان بیشتری در بانک سپرده بگذارید و پس از آن برای دریافت وام، آن هم با بهره ۱۸ درصد مراجعه کنید، بنابراین هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است. 
دبیر اجرایی خانه کارگر کردستان گفت: زمان عمل به وعده‌های دولت فرارسیده، دولت برای آنکه وعده‌های غیرعملیاتی را پاسخگو باشد، فرافکنی می‌‌کند که پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی که البته امکان اجرا ندارد، یکی از آن‌هاست. 
وی با تاکید بر اینکه وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای پرداخت وام می‌توانند یک بخشنامه جامع و کامل صادر کنند، گفت: کافیست وزارت اقتصاد در بخشنامه‌ای رسمی اعلام کند که به هر نفر بدون هیچ مانعی و تنها با مراجعه با کارت ملی و فیش کسر از حقوق به بانک بدون محدودیت وام پرداخت می‌شود. 
صفری با انتقاد از اینکه مسئولان دو پهلو صحبت می‌کنند، گفت: متاسفانه بخشنامه جامع و قاطعی که قابلیت استناد در بانک‌ها را داشته باشد و تکلیف را روشن کند، صادر نشده است. 
وی در پایان گفت: اگر دولت همچنان وعده‌هایی بدهد که قابلیت عملیاتی شدن را نداشته باشد، اعتمادی که مردم از دست می‌رود و آن چیزی که اتفاق می‌افتد، بی‌اعتمادی عمومی است.
انتهای پیام/

پژوهشیار