خبر/

رسانه های غربی: جمهوری اسلامی به غرب امیدی ندارد

1400/11/22 - 17:11 - کد خبر: 58888
عکس

نصر: سخنان ایت الله سید ابراهیم رییسی ؛ رییس جمهوری اسلامی ایران در مراسم یوم الله 22 بهمن در تهران مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران امیدی به وین و نیویورک ندارد ؛ بازتاب نسبتا گسترده ای در رسانه های غربی داشت.

به گزارش نصر، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از تلویزیون ایران نوشت که صدها هزار نفر در جشن های پیروزی انقلاب اسلامی شرکت کردند.
به نوشته این خبرگزاری آمریکایی، این مراسم همزمان با ادامه مذاکرات احیای برجام در وین برگزار می شود. دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ کشورش را از توافق هسته ای خارج و تحریم ها را دوباره اعمال کرد. ایران نیز در واکنش به این اقدام، اندک اندک تعهدات خود را کاهش داد.
این رسانه افزود که سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری اسلامی ایران در مراسم بزرگداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در تهران گفت که ایران به دنبال سیاست خارجی متوازن است ولی "گامهای بلندی" را برای استقلال اقتصادی بیشتر برخواهد داشت.
وی پیش از برگزاری نماز جمعه در مصلی تهران گفت: ما هرگز امید به وین و نیویورک نداریم.
آسوشیتدپرس در ادامه به نقل از گفته های چهارشنبه پیش جن ساکی سخنگوی کاخ سفید نوشت که توافق در وین "در دسترس" است ولی "اگر در هفته های آتی حاصل نشود، پیشرفت های هسته ای ایران امکان بازگشت آمریکا به برجام را غیرممکن می سازد. "
خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی با عنوان "ایرانیان برای گرامیداشت انقلاب اسلامی پشت فرمان نشستند"، نوشت: هزاران ایرانی روز جمعه در هوایی سرد به جای راهپیمایی، خیابان های تهران را با وسایل نقلیه شان طی کرده و در میدان آزادی گردهم آمدند تا چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را گرامی بدارند.
تلویزیون اعلام کرده بود که امسال به دلیل همه گیری کرونا مانند سال گذشته "تجمع یا راهپیمایی" انجام نخواهد شد.
به نوشته خبرگزاری فرانسه، برخی از مردم خودروی خود را با سه رنگ سبز، سفید و سرخ پرچم ایران رنگ آمیزی کرده و برخی دیگر فریاد مرگ بر آمریکا سر می دادند. تلویزیون تصاویر تجمعاتی مشابه در شهرهای بزرگ از جمله اصفهان، مشهد، شیراز و تبریز را پخش کرد.
این خبرگزاری به نقل از یکی از عکاسان خود نوشت که در میدان آزادی مردم شعار می دادند "از پا نمی نشینیم".
به نوشته این رسانه دولتی فرانسوی، این نخستین سالگرد پیروزی انقلاب در دولت رئیس جمهور ابراهیم رئیسی است.
خبرگزاری رویترز هم در گزارشی با عنوان "رئیس جمهوری ایران گفت که تهران هرگز به وین "امید ندارد""، نوشت: ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران روز جمعه گفت که ایران به گفت و گوهای هسته ای در وین برای احیای برجام که آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد، "هرگز امید ندارد"
رویترز به نقل از سخنرانی تلویزیونی آیت الله رئیسی که به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایراد شد، نوشت: امیدمان به شرق، غرب، شمال و جنوب کشورم است و هرگز امید به وین و نیویورک نداریم.
این خبرگزاری انگلیسی نوشت که ایران و آمریکا گفت و گوهای غیرمستقیم خود را سه شنبه (۱۹ بهمن) در پایتخت اتریش از سر گرفتند ولی خبر چندانی در مورد پیشرفت در مورد حل و فصل مسائل اختلاف برانگیز منتشر نشده است.
به نوشته رویترز، رئیسی گفت که ایران به جای توقع حمایت از خارج و گفت و گوهای هسته ای با قدرتهای جهان، بر پتانسیل اقتصاد داخلی خود اتکا خواهد کرد.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیروز (۲۱ بهمن) گفته بود که هنوز راه درازی تا احیای برجام باقی مانده است.
رویترز به نقل از رئیسی نوشت: روابط ما در سیاست خارجی متوازن است. نگاه به غرب، کشور را نامتوازن کرده بود و باید به همه کشورها وظرفیت‌ها در دنیا به ویژه همسایگان نگاه داشته باشیم.
شبکه های تلویزیونی و رسانه های مطرح جهان از جمله الجزیره قطر، المیادین لبنان و فیگاروی فرانسه نیز با پوشش مراسم امروز، سخنان رئیس جمهوری را نقل کردند.
خبرگزاری آلمان نیز نوشت که ایران چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلابش را روز جمعه در حالی جشن گرفت که تجمعات انبوه به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی با هدف مقابله با همه گیری کرونا جای خود را به رژه وسایل نقلیه داده بودند.
این خبرگزاری به نقل از سخنرانی رئیس جمهوری نوشت: انقلاب ما بر مبنای اصول است که یکی از آنها استقلال سیاسی و اقتصادی از قدرتهای جهانی است.
وی افزود: ما با اعتماد و امید فراوان این راه را تا آینده ادامه می دهیم.
انتهای پیام/

پژوهشیار