"فراخوان حال خوب برای کودکان تبریز"/

نمایش عروسکی "مبارک و سمفونی نامه های پرنده" روی صحنه می رود

1400/11/22 - 16:05 - کد خبر: 58887
عکس

نصر: با هدف تبیین و آشناسازی کودکان تبریز با فولکلور و فرهنگ ایرانی، نمایش عروسکی "مبارک و سمفونی نامه های پرنده" از فردا در سالن تالار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تبریز برای کودکان و نوجوان تبریز به روی صحنه می رود.

به گزارش نصر، "وحید رحیمی" کارگردان این اثر نمایشی در نشست خبری خود با خبرنگاران با اعلام این مطلب افزود: این اثر نمایشی با هدف معرفی، بازتعریف و شناساندن فرهنگ، فولکلور و آداب و سنن مردم ایران زمین و اقدام ایرانی و در راستای پر کردن خلاء آثار فاخر هنری و نمایشی در حوزه کودک و نوجوان نوشته و آماده سازی شده و از 23 بهمن به مدت یک ماه برای گروه سنی کودک به روی صحنه خواهد رفت.
رحیمی در ادامه افزود: گروه فرهنگی، هنری و پژوهشی "هما" از مدت ها قبل و در راستای تبیین و ترویج الگوها و مبانی آموزشی و پرورشی برای گروه سنی کودک، فعالیت خود را با تیم متخصص و مجرب در حوزه های مختلف آموزشی، روانشناسی و پرورش کودک آغاز کرده و با تولید و طراحی آثار موسیقایی و نیز نمایشی کودک، به دنبال پر کردن خلاء های موجود در این بخش و نیز آشناسازی این گروه سنی با موضوعات و مسایل فرهنگی، تربیتی، محیط زیست، آموزش های شهروندی و الگوسازی های بومی و ملی در بستر هنر است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز تاسف از بی توجهی های صورت گرفته به نیازها و دغدغه های فرهنگی، هنری و آموزشی گروه سنی کودک در تولید آثار فاخر و اثربخش، ابراز امیدواری کرد اقدامات وی و همکارانش در این حوزه، زمینه ساز تولید آثار متعدد و جدید در این بخش در آینده نزدیک باشد.
کارگردان نمایش عروسکی "مبارک و سمفونی نامه های پرنده" در خاتمه با اشاره به عدم حمایت مسوولان شهری و استانی از تولیدات نمایشی و هنری در حوزه کودک گفت: با توجه به مستعد بودن و نیاز گروه سنی کودک به تولید و ارایه آثار و محصولات فاخر و موثر فرهنگی هنری، امیدواریم مسوولان فرهنگی و نیز مدیران شهری و استانی، بیش از گذشته از تولیدات و آثار فرهنگی، هنری در حوزه کودکان حمایت کنند.
در این نشست همچنین "رقیه نیکی یار" نویسنده نمایش عروسکی مبارک و سمفونی نامه های پرنده" طی سخنانی با تاکید بر ضرورت سرمایه گذاری و حمایت از آثار فرهنگی و هنری حوزه کودک از سوی مسوولان و فعالان فرهنگی استان گفت: این نمایش در راستای پاسخ به دغدغه ها و کمبودهای آموزشی و پرورشی کودکان در بستر هنر نوشته و طراحی شده است و در این راه، گروه چند نفره نویسندگان، محققان و پژوهشگران حوزه های تربیتی و آموزشی، با تیم نویسندگان اثر همکاری داشته اند.
وی در ادامه افزود: متن و نمایشنامه این اثر، مبتنی بر تحقیق و پژوهش های علمی نوشته شده و نمایشنامه ای تلفیقی و متفاوت بر اساس فرهنگ و فولکلور اقوام ایرانی و در کنار آن، بازآفرینی برخی کاراکترهای خیمه شب بازی و. عروسکی نمایش های ایرانی نظیر مبارک و ننه سرما نگارش شده است.
رقیه نیکی یار در خاتمه سخنان خود با تاکید بر ضرورت تولید آثار نمایشی مشابه در حوزه کودکان گفت: تعدد و تکثر آثار نمایشی در حوزه کودکان و محور قرار دادن مساله پرورش در این آثار، خواهد توانست به دغدغه رشد و تعالی فکری، آموزشی و ترتبینی کودکان پاسخ داده و در ساختن نسلی پویا، پرسشگر و رشد یافته موثر باشد.
"رامین حسینعلی پور" مسوول روابط عمومی "گروه فرهنگی و هنری هما" نیز در سخنانی، با قدردانی از همراهی و حمایت های اهالی رسانه و خبرنگاران استان از این اثر نمایشی، ابراز امیدواری کرد، این نمایش بتواند گامی هرچند کوچک در راستای بلوغ و رشد فکری و فرهنگی کودکان تبریز بردارد.
وی در عین حال از خبرنگاران و اصحاب رسانه تبریز و استان خواست، با پوشش همه جانبه ابعاد این نمایش هنری، سفیران فرهنگی و رسانه ای گروه هما و عوامل نمایش عروسکی "مبارک و سمفونی نامه های پرنده" باشند.
گفتنی است، نمایش عروسکی "مبارک و سمفونی نامه های پرنده" به موضوع سفر و ایرانگردی شخصیت معروف عروسکی "مبارک" در جای جای ایران می پردازد که قصد دارد طی سفرهای متعدد به نقاط مختلف ایران، از کم و کیف آداب و سنن مردم نواحی و اقوام مختلف ایرانی در "شب یلدا" با راهنمایی دیگر کاراکتر معروف نمایشی ایران، یعنی "ننه سرما" مطلع شود و در این مسیر با موسیقی و آداب و سنن نواحی و اقوام مختلف ایرانی نیز آشنا می شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار