غفوری؛

از پاسخ‌های شهردار تبريز قانع نشدم

1400/11/21 - 14:43 - کد خبر: 58843
حکیمه غفوری

نصر: رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز اعلام كرد از پاسخ‌هاي شهردار تبريز قانع نشده است.

به گزارش نصر، حكيمه غفوري رييس كميسيون فرهنگي و اجتماعي از پاسخ‌هاي ارائه شده از سوي شهردار تبريز، قانع نشد.

در نامه وي خطاب به رييس شوراي اسلامي شهر آمده است:
جناب آقاي برگي رياست محترم شوراي اسلامي كلانشهر تبريز
سلام عليكم
پيرو مجموعه سوالات مطروحه از سوي اينجانب خطاب به شهردار محترم تبريز در مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۰۶ پيرامون شفاف‌سازي در برخي موارد مرتبط با حوزه‌هاي منابع انساني و فرهنگي، بدين‌وسيله نظر به پاسخ و اظهارات شهردار محترم در جلسه رسمي فوق‌العاده مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۹ مراتب اعلام نظر خود را پس از بررسي مجدد مستندات موجود و تطبيق با پاسخ‌هاي ارائه شده ايشان، به شرح ذيل اعلام مي‌دارد:
در خصوص سوال (۱) پيرامون لايحه نظام پرداخت عادلانه و همسان‌سازي قرارداد كاركنان شهرداري تبريز:
همچنانكه شهردار محترم نيز اذعان نمودند، متاسفانه ناعدالتي و تفاوت فاحش در دريافتي‌ها و نيز عدم امنيت شغلي در عمده كاركنان مجموعه مشهود بوده كه در همين راستا بنده و ساير اعضاي شوراي اسلامي شهر، طرح الزام شهرداري تبريز به تنظيم لايحه مذكور را با هدف ساماندهي وضع موجود، كاهش هزينه‌هاي جاري و تحقق نسبي برابري و عدالت در حوزه نيروي انساني ارائه نموده بوديم. علي‌ايحال با توجه به اينكه در جلسه فوق‌الذكر (ارائه پاسخ شهردار محترم) مشخص گرديد كه طرح مذكور، بخشي از فرايند اداري ارسال را بر اساس آيين كار شوراي شهر طي ننموده، لذا اينجانب در اين ارتباط، كم‌كاري و بي‌اعتنايي را متوجه شهردار محترم و مجموعه تحت مديريتي‌شان ندانسته و به دليل محرز شدن ايراد شكلي طي شده در فرايند ارسال طرح به شهرداري، الزامي براي سنجش پاسخ شهردار محترم به اين سوال متصور نمي‌باشم. لذا سوال مذكور را تا طي فرايند لازم در كميسيون تخصصي مربوطه و ابلاغ مجدد طرح به شهرداري ملغي مي‌دانم.
 
در خصوص سوال (۲) پيرامون انسداد جذب نيرو و همچنين مصوبه ارائه آيين‌نامه ورود نيرو:
همچنانكه مستحضريد شوراي ششم در آغازين روزهاي شروع به كار طرحي را با عنوان انسداد جذب نيرو در شهرداري با هدف جلوگيري از ورود بي‌ضابطه نيرو به مجموع تصويب و به شهرداري ابلاغ نموده است. يقينا انتظار آن بود كه براي قانون، شهردار محترم ، نهايت حساسيت و دقت لازم را نسبت به اجراي كامل مصوبه مذكور به خرج داده و از ورود يا تبديل وضعيت نيرو در دوره مديريتي خويش ممانعت نمايند. اما متاسفانه چنين نبوده و مستنداتي مبني بر ورود نيروي جديد و تبديل وضعيت بدون مجوز وجود داشته كه صرفا و به عنوان نمونه دو مورد از آنها به پيوست سوالات از سوي اينجانب در مورخ ۱۴۰۰/۰۶/۱۱ ارائه شده بود كه با توجه به تناقض پاسخ شهردار محترم با مستندات موجود مستخرج (اعم از گزارش سوابق بيمه فرد تبديل وضعيت شده و ...) اعلام مي‌دارد كه توضيحات و پاسخ شهردار محترم در اين مورد قانع‌كننده نبوده و نمي‌توان توجيه ايشان را در قبال بي‌‍اطلاعي از تخلف مديران زيرمجموعه پذيرفت، ضمن اينكه دليل ايشان مبني بر عدم ارائه آيين‌نامه ورود ضابطه‌مند نيرو نيز اقناع كننده نبود.
 
در ارتباط با سوال (۳) پيرامون كندي و سير مراحل تبديل وضعيت كاركنان واجد شرايط:
شهردار محترم در چلسه پاسخ به سوالات دليل عمده عدم تعيين و تكليف به موقع تبديل وضعيت كاركنان واجد شرايط را فرايند زمان بر گزينش و طي مراحل اداري اعلام نموده و همچنان تاريخ با بازه زماني مشخصي براي پايان اين موضوع اعلام نكردند. اين در حالي است كه اينجانب به دليل مراجعات و درخواست‌هاي مكرر روزانه كاركنان، همواره پيگير امر بوده و خواستار تسريع در بررسي پرونده‌ها و صدور احكام جديد بوده‌ام. لذا با وجود شباهت و اما و اگرهايي كه گاها در خصوص معيار تقدم و تاخر در صدور احكام كارگزيني وجود دارد، مي‌توان چنين ادعا نمود كه تجارب مشابه نشان داده است كه با بكارگيري مديران جهادي موضوع تبديل وضعيت كاركنان مي‌توانست به شكل نظام‌مند، زمان‌بندي شده و عادلانه‌تري در حداقل زمان متصور صورت پذيرد. لذا اغلام مي‌نمايم كه همچنان ابهام و سوال اينجانب در ارتباط با پروسه ناتمام تبديل وضعيت‌ها پابرجا بوده و منتظر اعلام زمان‌بندي دقيق اتمام اين فرايند توسط مجموعه شهرداري خواهم ماند.
 
در ارتباط با سوال پيرامون تدوين استراتژي كلان فرهنگي كلانشهر تبريز:
مسئله فرهنگ و زيرمجموعه‌هاي آن، در زمره ابعاد مهم و حائز اولويت مديريت شهري بوده و در صورتي كه اقدامات انجام پذيرفته در اين حوزه پشتوانه عميق پژوهشي و كاربردي نداشته باشد، چيزي جز اقدامات ناپيوسته، هزينه‌كردهاي بي‌فايده و خروجي‌هاي بي‌ثمر نخواهد داشت. لذا دليل عدم تبيين و ارائه برنامه راهبردي فرهنگي كلانشهر تبريز با وجود گذشت زمان كافي و پيگيري‌ها و تذكرات لازم به متوليان امر، چهارمين سوالي بود كه اينجانب به عنوان عضو شوراي اسلامي شهر و در چارچوب قوانين و اختيارات آيين‌نامه به شهردار محترم ارائه نموده بودم. چرا كه قابل پيش‌بيني است كه استمرار عدم تبعيت حوزه فرهنگي شهرداري تبريز از برنامه كلان، بلندمدت و صدالبته منعطف، ره‌آوردي جز حيف بيت‌المال و عدم بالندگي فرهنگي شهر در حوزه وظايف و توان شهرداري نخواهد داشت. با اين اوصاف اظهارات شهردار محترم در پاسخ به سوال ذكر شده مويد وجود برنامه مدون فرهنگي تبيين شده‌اي است كه مبناي كار حوزه فرهنگي و اجتماعي بوده و متاسفانه اينجانب به عنوان رييس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تاكنون مفتخر به رويت آن نشده‌ام. لذا ضمن ارج نهادن به تلاش‌هاي فرهنگي همكاران در شهرداري تبريز، پاسخ دريافتي از سوي شهردار محترم فاقد دلايل عمومي و تخصصي لازم براي اقناع مي‌باشد.
جمع‌بندي نهايي اينكه، اينجانب با لحاظ جوانب امر، گذشت زمان كافي براي حل يا اقدام مناسب در خصوص سوالات طرح شده، برآيند پاسخ‌هاي ارائه شده از سوي شهردار محترم را ناكافي دانسته  و عدم اقناع خويش را از پاسخ‌هاي ارائه شده توسط ايشان اعلام مي‌دارم.  
انتهای پیام/

پژوهشیار