رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی:

قیمت برنج ایرانی با «افزایش عرضه» کاهش می‌یابد

1400/11/20 - 20:32 - کد خبر: 58822
برنج

نصر: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان این‌که شرایط خشکسالی سال گذشته باعث کاهش ۳۰ درصدی تولید برنج ایرانی شده است، اظهار کرد: قیمت برنج‌های وارداتی به صورت مصوب تعیین می‌شوند اما قیمت گذاری محصولاتی چون برنج ایرانی به صورت مصوب نبوده و بحث تعادل عرضه و تقاضا در بازار تعیین کننده آن است که در شرایط کنونی با افزایش عرضه می‌توان قیمت آن را در بازار کاهش داد.

اکبر فتحی روز چهارشنبه، ۲۰ بهمن ماه در نشست خبری، خاطرنشان کرد: در راستای ایجاد تعادل در بحث قیمت برنج، انواع برنج‌های وارداتی چون هندی، پاکستانی و تایلندی از طریق اداره کل غله استان تهیه شده و قرار است در فروشگاه‌های سطح استان توزیع شود. در این حالت شهروندان بایستی تصمیم بگیرند که برنج ایرانی (باقیمت بالا) یا برنج وارداتی ( با قیمت پایین تر) مصرف کنند. 
به گزارش ایسنا، وی با اشاره به تشکیل معاونت بازرگانی و صنایع تبدیلی تکمیلی در جهادکشاورزی به منظور یکپارچه سازی فرایند تولید تا مصرف محصولات کشاورزی، گفت: وظیفه این معاونت، نظارت بر بازار محصولات کشاورزی بوده و بر این اساس کلیه مراحل مربوط به زنجیره تامین، توزیع و نظارت بر کالا برعهده جهادکشاورزی است.

تخلفات بازار محصولات به شماره ۱۲۴ اطلاع داده شود
وی افزود: ممکن است این معاونت که تنها ۱.۵ ماه از شروع فعالیت آن می‌گذرد، ناهماهنگی‌ها و نواقصاتی داشته باشد اما به مرور جبران خواهد شد و شهروندان و هم استانی‌های عزیز می‌توانند هرگونه نارسایی و تخلف در بازار عرضه محصولات کشاورزی را به شماره تلفن ۱۲۴ اطلاع دهند تا همکاران نظارت و بازرسی، اقدامات لازم را انجام دهند.
فتحی خاطرنشان کرد: تشکیل این معاونت در ذیل قانون «انتزاع» انجام گرفته که اقدامی بسیار مهم و ضروری در راستای مسئول قرار دادن یک دستگاه مخصوص در بحث تولید، عرضه و نظارت بر محصولات کشاورزی است چرا که قبلا دستگاه‌های مختلفی برای عرضه و نظارت یک محصول فعالیت می‌کردند.

عرضه مرغ و تخم مرغ در سامانه بازرگام به ثبات قیمت کمک کرده است 
وی با اشاره به فعالیت سامانه بازرگام، گفت: این سامانه با هدف حذف واسطه‌ها و استفاده از بستر هوشمندسازی آغاز به کار کرده و با عرضه کالاهای اساسی در آن، قیمت مرغ و تخم مرغ به ثبات رسیده است. کالاهای دیگری نیز به مرور در این سامانه عرضه می‌شوند.

آذربایجان شرقی، «سیب» برگشت خورده از روسیه ندارد  
وی در خصوص محصولات صادراتی به روسیه که برگشت خورده بودند نیز تشریح کرد: از استان ما هیچ محصول سیب برگشت خورده‌ای به روسیه نداریم و محصول برگشتی از این کشور نیز مربوط به فلفل است. روسیه در حوزه واردات محصولات کشاورزی بسیار دقیق عمل می‌کند و به جز هشت قلم سم در این کشور، استفاده از سایر سموم برای تولید محصولات کشاورزی و هم‌چنین واردات محصولاتی که در تولید آن‌ها از این سموم استفاده شده نیز ممنوع است.
فلفل برگشت خورده استان به اروپا رفته است
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: کشور روسیه موضوع سموم استفاده شده را چند ماه پیش اعلام کرده بود اما بر اساس ناهماهنگی‌های به وجود آمده، دیرتر متوجه آن شدیم، در نتیجه محصول فلفل ما برگشت خورد اما با این حال، محصولات برگشت خورده به کشورهای دیگر از جمله اروپا صادر شده است.
وی خاطرنشان کرد: سمومی که برای کشور روسیه ممنوع است را به کشاورزان و تولیدکنندگان ابلاغ و تاکید کردیم که قطعا از آن سموم استفاده نشود. کارشناسان فنی جهادکشاورزی نیز دائم در حال کنترل هستند تا مبادا مشکلی از این بابت به وجود آید.
وی در ادامه در خصوص بحث سیب زمینی و کمبود عرضه در بازار، گفت: کمبود محصول سیب زمینی در سطح کشور با راهکارهای انجام گرفته تاحدودی تعدیل یافته است و اکنون حداقل ۴۰ هزار تن سیب زمینی در انبارهای استان وجود دارد که ۲۰ هزار تن از آن‌ها مازاد بر نیاز است. این محصول که جزو محصولاتی بدون تعیین قیمت مصوب است، در هنگام کاهش عرضه به بازار با افزایش قیمت مواجه می‌شود و تنها زمانی قیمت آن کاهش می‌یابد که عرضه را افزایش دهیم.
فتحی افزود: سیب زمینی در سامانه بازرگام با قیمت ۹۸۰۰ تومان عرضه می‌شود در حالی که قیمت آن در میادین، ۱۰ هزار و در بازار تا ۱۲ هزار تومان است.
وی در خصوص دلیل افزایش قیمت گوشت در روزهای گذشته نیز اظهار کرد: با شرایط نامساعد آب و هوایی هفته‌های گذشته، عرضه دام در میادین کاهش یافته و از طرفی کشور به دلیل عدم تحویل نهاده‌های وارداتی از سوی واردکنندگان، با مشکل تامین نهاده‌های دامی مواجه بود. اما اکنون بارگیری نهاده‌ها آغاز شده و مشکلات موجود طی روزهای آتی حل خواهند شد.
افزایش تولیدات و تنوع محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی با انتقال آب ارس به دشت تبریز
وی در خصوص مزیت انتقال آب ارس به دشت تبریز، اظهار کرد: با اجرای این طرح، اراضی دیم منطقه تبدیل به اراضی آبی می‌شوند که مزیت آن تولید محصولاتی با تنوع بالا و ارتقای سطح تولید است.         
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود، در خصوص سیمای کشاورزی استان، تشریح کرد: یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار اراضی سطح زیرکشت در استان وجود دارد که عمده این اراضی (بالغ بر ۹۰۰ هزار هکتار) دیم و باقی اراضی به صورت نیمه آبی ( نه آبی مطلق) هستند.

تولید سالانه ۵ میلیون تن محصول کشاورزی در آذربایجان شرقی
وی با اشاره به پرورش هفت میلیون راس دام سنگین و سبک در استان، افزود: سالانه به میزان پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شوند که تنها سه میلیون تن از آن‌ها مربوط به محصولات زراعی است.
وی با بیان این‌که تولید ۲۱ قلم محصول کشاورزی استان دارای رتبه‌های یک تا شش در سطح کشور هستند، اظهار کرد: آذربایجان شرقی دارای پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تن ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی از جمله بسته بندی، فراوری و نگه داری (انبارهای پایین و بالای صفر درجه) محصولات کشاورزی است.
فتحی در خصوص وضعیت آبیاری کشاورزی استان، تشریح کرد: نزدیک به ۷۰ هزار هکتار از اراضی استان که عمدتا در پایاب سدها قرار دارند، به شبکه‌های فرعی آبیاری مجهز هستند. به همین میزان نیز آبیاری نوین در سطح استان گسترش یافته و هر یک از این ظرفیت‌ها قابل قیاس با وضعیت آبیاری دوران پیش از انقلاب نیست.
وی با اشاره به پیشتازی آذربایجان شرقی در مکانیزاسیون بخش کشاورزی، گفت: کشاورزی کشور در دوران پیش از انقلاب فقط متکی به اصول سنتی بود اما امروز از این مقوله فاصله گرفته و به سمت صنعتی شدن در حال حرکت هستیم. الزام اولیه برای صنعتی شدن کشاورزی نیز استفاده از ماشین آلات کشاورزی و ارتقای ضریب مکانیزاسیون است.

رتبه نخست آذربایجان شرقی در توسعه گلخانه‌ها
وی با بیان این‌که آذربایجان شرقی در بحث توسعه گلخانه‌ها در سطح کشور رتبه نخست را دارد، گفت: در مناطقی که حتی نمی‌توان تصور کرد، احداث گلخانه‌ها شدت گرفته و حتی امروز هریس دارای بزرگترین سطح گلخانه استان بعد از جلفا (با مساحت ۲۰ هکتار) بوده و قرار است گلخانه دیگری در سطح ۸۰ هکتار نیز در این شهرستان احداث شود.    
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در ادامه با بیان این‌که کشاورزی در معرض انواع تهدیدات و بلایای طبیعی به خصوص بحران کم آبی قرار دارد، گفت: در آذربایجان شرقی تمامی بلایای طبیعی بر بدنه بخش کشاورزی وارد می‌شود و حوضه دریاچه ارومیه به عنوان محل تولید و سطح زیرکشت ۴۶ درصد از کل محصولات کشاورزی استان، در حال نابودی است اما با این شرایط، با ورود مهندسی و علم و دانش به بخش کشاورزی شاهد افزایش ۳.۵ برابری تولید محصولات استان نسبت به دوران پیش از انقلاب هستیم.
کاهش ۳۶ درصدی حقآبه تخصیص یافته به بخش کشاورزی استان در حوضه دریاچه ارومیه
وی در خصوص حق آبه استان از حوضه دریاچه ارومیه  نیز اظهار کرد: طی پنج سال اخیر با کاهش ۳۶ درصدی مقدار حقـ‌آبه  تخصیص یافته به بخش کشاورزی استان از این حوضه هستیم. اما تجهیز ۴۰۰۰ هکتار اراضی منطقه به آبیاری تحت فشار (در حالی که میزان مصوب ۲۸۰۰ هکتار بود) نگذاشتیم که در حوضه دریاچه ارومیه با کمبود تولید مواجه شود وگرنه الان باید هیچ کشتی در این منطقه انجام نمی‌گرفت. 
وی با بیان این‌که جهادکشاورزی به جای افزایش سطح زیرکشت، به دنبال ارتقای سطح عملکرد تولیدات است، گفت: علاوه بر حوزه زراعت و باغبانی در حوزه دام و طیور نیز با ارتقای سطح عملکرد مواجه هستیم که از طریق تغییر نژاد دام‌ها و چندقلوزایی میسر شده است.

افزایش چندقلوزایی و تولید طیور با نژاد زودبازده در استان
فتحی خاطرنشان کرد: با افزایش تولد دام‌های چندقلو و تولید طیور با نژاد زودبازده، تولیدات این بخش متناسب با افزایش جمعیت استان ارتقا یافته است و به خصوص در حوزه طیور، سرمایه گذاری‌های فوق العاده‌ای انجام گرفته و یا در حال انجام است. 
وی در ادامه با تاکید بر اهمیت مقوله امنیت غذایی و لزوم ارتقای سطح تولیدات نسبت به رشد جمعیت، افزود: منابع تولید از جمله آب و خاک با شرایط اقلیمی کنونی در حال نابودی است اما امیدواریم با اهتمام کشاورزان زحمتکش استان بتوانیم این شرایط را پشت سر بگذاریم.
وی با اشاره به افزایش قابل توجه صادرات بخش کشاورزی استان نسبت به دهه‌های گذشته، گفت: تولیدات صادرات محور نیز در استان افزایش یافته و میوه‌هایی باکیفیت بالا و جهت صادرات در سردخانه‌های استان وجود دارند. 
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به اجرای طرح «جهش تولید» در ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان، گفت: در این اراضی با اصلاح الگوی کشت و کاهش مصرف آب، به دنبال کشتی با اصول صحیح کشاورزی هستیم و در این راستا کارشناسان جهادکشاورزی در کنار کشاورزان بوده و اصول موردنیاز را آموزش می‌دهند.
وی در خصوص اعتراض برخی از کشاورزان خسارت دیده مبنی بر دیرکرد و یا پایین بودن مبلغ پرداخت غرامت بیمه، گفت: ما متاسفانه کشاورزان را با انواع بیمه آشنا نکردیم و بیمه اغلب محصولات کشاورزی با حداقل حق بیمه انجام می‌گیرد، در نتیجه در صورت بروز خسارتی بیش از  مقدار حق بیمه، اعتراض می‌شود که چرا مبلغ غرامت کم است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، در خصوص لزوم بکارگیری شرکت‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی، اظهار کرد: مراکز رشد کشاورزی در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مستقر هستند اما شرکت‌های دانش بنیان فقط در بحث ساخت ادوات کشاورزی فعالیت می‌کنند و در خصوص تولیدات کشاورزی، هیچ شرکت دانش بنیانی به صورت مستقیم ورود نکرده است.
وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش بنیان متقاضی می‌توانند طرح‌های خود را با هماهنگی جهادکشاورزی، به صورت پایلوت در یک منطقه اجرایی کنند تا در صورت رضایت اهالی منطقه و کشاورزان، بتوانند طرح‌های خود را در سطح بیشتری گسترش دهند.
انتهای پیام/

پژوهشیار