پرویز خالقی:

می گویند از بورس حمایت می کنند اما در مقابل آن ایستاده اند

1400/11/16 - 21:33 - کد خبر: 58573
عکس

نصر: پرویز خالقی، کارشناس بازار سرمایه به انتقاد از وضعیت بازار سرمایه پرداخته و گفت: در گفتار، از بازار حمایت می‌شود، اما در عمل کارهای مخالف انجام می‌دهند.

به گزارش نصر، پرویز خالقی درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: با خروج پولی که طی دو، سه ماه اخیر صورت گرفته و همچنان هم ادامه دارد، اعتمادی که ضایع شده، ترسی که بین سهامداران و مردم به وجود آمده و با این وضعیتی که نام آن را حمایت گذاشته‌اند، هیچ امیدی به درست شدن این بازار ندارم.
وی افزود: حمایت‌هایی که گفتند، دروغ از آب درآمده و مقابل بازار ایستاده‌اند. در گفتار، از بازار حمایت می‌شود، اما در عمل کارهای مخالف انجام می‌دهند. این اتفاقات باعث شده که به اعتماد مردم ضربه وارد شود. فعلاً در کوتاه‌مدت، بازاری بی‌رمق و رکودی خواهیم داشت.
این کارشناس بازار سرمایه در واکنش به این موضوع که «اکثر سهامداران با ضررهای سنگین مواجه هستند و در این شرایط باید چه استراتژی در پیش بگیرند؟»، گفت: این افراد ذهنیت‌شان را آماده کنند که نباید عجله‌ای برای جبران ضرر به صورت کامل داشته باشند. طبق روال 20، 25 سال گذشته، مقاطعی بودند که بازار چند سالی دچار رکود شده است. به هر حال این دوران هم تمام خواهد شد و در نهایت بیشترین سود در بلندمدت همیشه به سهامداران بورس تعلق داشته است.
سهامداران دوام بیاورند
پرویز خالقی ادامه داد: سهامداران اگر بتوانند در بازار دوام آورده و سهام بنیادی را جایگزین سهام بی‌بنیاد بکنند، بهترین کار ممکن را انجام داده‌اند. زمانی که به یک سری از افراد پیشنهاد جایگزینی سهام بنیادی به جای سهام بی‌کیفیت می‌کنیم، معتقد هستند که با 80 درصد ضرر نمی‌توان دست به فروش سهام زد. این افراد نمی‌دانند که اگر همین الان دست به جایگزینی بزنند، باز هم برد با آنهاست. با خرید سهام بنیادی، فکرشان هم راحت است.
وی با اشاره به کاهش نرخ دلار و احتمال بالای حصول توافق در مذاکرات، خاطرنشان کرد: همه این مسائل می‌تواند تأثیر روانی داشته باشد و در عمل، حتی توافق هم در کوتاه‌مدت اتفاق خاصی را برای بازار سرمایه رقم نخواهد زد. قیمت دلار پیش‌ازاین هم دچار افت شده، اما بانک ملی در قامت خریدار وارد شده و اجازه افت بیشتر به دلار را نداده است.
این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: افت بیش از حد دلار و رسیدن آن به پایین‌تر از 25 هزار تومان نه برای کشور، نه برای دولت و نه برای صادرات خوب است. پس از این هم، صادراتی که شرکت‌های صادرات محور انجام می‌دهند با دلار نیمایی در حوالی 24، 25 هزار تومان بوده است. تغییر نرخ دلار، تغییری در مقیاس سوددهی آنها نخواهد داشت.
انتهای پیام/

پژوهشیار