از سوی وزارت اقتصاد ابلاغ شد:

مهلت ۲۴ ساعته به بانک‌ها برای پرداخت وام بدون ضامن

1400/11/10 - 13:31 - کد خبر: 58188
بانک، وام

نصر: در راستای دستور رئیس جمهور مبنی تسهیل پرداخت تسهیلات به مردم و گسترش اعتبارسنجی در عوض اخذ ضامن، وزارت اقتصاد به بانک‌های زیر مجموعه خود چهار دستور به منظور پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن برای کارکنان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران بخش دولتی، عمومی و خصوصی برای اجرای در حداکثر ۲۴ ساعت ابلاغ کرد.

به گزارش نصر، چندی پیش رئیس جمهور بانک‌ها را مکلف به اجرای پنج دستور کرد که یکی از آن‌ها، تسهیل پرداخت تسهیلات به مردم است که در این زمینه، فرآیند اخذ وثیقه در پرداخت تسهیلات خرد به مردم تغییر کرد و اعتبارسنجی جایگزین اخذ وثیقه یا ضامن شد.
بدین منظور، در مرحله اول وزارت اقتصاد به بانک‌های زیرمجموعه خود ابلاغ کرد تا پرداخت تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان را برای شاغلین، بازنشستگان و مستمری بگیران دستگاه‌های اجرایی اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی دارای رتبه اعتباری مناسب (از بانک محل دریافت حقوق خود) را "بدون ضامن" انجام دهند.
در این زمینه، شرایط دریافت دریافت وام تا ۵۰ میلیون تومان تنها با نامه کسر از حقوق و دریافت وام تا ۱۰۰ میلیون تومان با یک نامه کسر از حقوق همراه با چک یا سفته اعلام شد. 
اکنون، مرکز بازرسی، مدیریت عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت اقتصاد در نامه‌ای به ۱۳ بانک زیر مجموعه خود اعلام کرده که به منظور عدم نیاز به ضامن در پرداخت تسهیلات خرد برای کارکنان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران بخش دولتی، عمومی و خصوصی دستور دهید تا حداکثر ظرف ۲۴ ساعت نسبت به انجام موارد زیر اقدام شود: 
 
 
 

۱) در اجرای موضوع مذکور، بخشنامه داخلی آن بانک و همچنین فرآیند و جزئیات اقدام شعب، در پایگاه اطلاع رسانی بانک متبوع، درج و به نحو مقتضی به اطلاع عموم مشتریان و مسئولین شعب برسد. 
۲) کلیه واحدهای بازرسی موظفند با تشکیل هیئت ویژه نسبت به بازرسی سرزده و نظارت مستمر بر اجزای بخشنامه مذکور اقدام کنند. 
۳) آدرس سامانه رسیدگی به شکایات آن بانک و آدرس سامانه نظارت مردمی وزارت متبوع در پایگاه اطلاع‌رسانی و کلیه شعب بانک در اختیار مشتریان قرار گیرد. 
۴) کلیه شکایات مردمی در خصوص موضوع مذکور ظرف ۴۸ ساعت رسیدگی و ضمن برکناری متخلفان احتمالی، مراتب به هیئات رسیدگی به تخلفات اداری و حسب مورد به کمیته‌های انضباطی اعلام شود. 
انتهای پیام/

پژوهشیار