مدیرعامل شرکت گاز استان:

56 طرح شرکت گاز آذربایجان‌شرقی دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد

1400/11/10 - 09:45 - کد خبر: 58165
سیدرضا رهنمای توحیدی

نصر : مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌شرقی گفت: ۵۶ طرح شهری و روستایی شرکت گاز استان با بیش از ۳۸ میلیارد تومان هزینه و ۲۵۰ کیلومتر لوله گذاری دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش نصر، سیدرضا رهنمای توحیدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از این تعداد طرح، گازرسانی ۴۴ روستای آذربایجان شرقی در ایام دهه فجر افتتاح می شود و بقیه طرح ها مربوط به طرح های شهری و روستایی است. 
وی افزود: عملیات اجرایی طرح گازرسانی در بستان آباد نیز که اجرای آن برای یک سال پیش بینی شده، در ایام دهه فجر آغاز می شود. 
وی یادآور شد: آذربایجان شرقی برای گازرسانی ۱۰۰ روستا در سال جاری تعهد داشت که ۴۹ روستا با ۶۰۰ کیلومتر لوله گذاری در هفته دولت به بهره برداری رسید و گازرسانی ۴۴ روستای دیگر نیز در دهه فجر به بهره برداری می رسد و گازرسانی هفت روستای باقی مانده نیز تا پایان سال انجام می شود. 
وی ادامه داد: امسال همچنین ۱۰ ایستگاه گازی در تبریز و پنج ایستگاه در مرند مقاوم سازی شده است.

۹۹.۵۸درصد خانوارهای آذربایجان شرقی از نعمت گاز برخوردار هستند 
رهنمای توحیدی خاطرنشان کرد: اکنون ۹۸.۴۴ درصد روستاهای آذربایجان شرقی، البته با احتساب طرح های روستایی آماده بهره برداری در دهه فجر امسال، از نعمت گاز برخوردار هستند و حدود ۱۰۰ درصد خانوارهای شهری نیز از گاز شهری بهره مند می باشد؛ در مجموع متوسط بهره مندی و ضریب نفوذ گاز در بین خانوارهای استان ۹۹.۵۸ درصد است. 
وی نیاز متوسط سالانه مصرف گاز در آذربایجان شرقی را بیش از ۱۰ میلیارد مترمکعب اعلام کرد و افزود: این نیاز مصرف شامل مصارف خانگی، صنایع، نیروگاهی و مصارف عمومی در استان است. 
وی در خصوص مدیریت مصرف یا مصرف بهینه گاز در آذربایجان شرقی نیز گفت: بر اساس مصوبه شورای اقتصاد شرکت ملی گاز ایران سامانه ای بنام «سامانه بهینه سازی سوخت موتورخانه ها» راه اندازی کرده که موتورخانه های بخش تجاری یا دولتی در آن ثبت نام می کنند و با هزینه شرکت گاز استان سه شاخص مورد توجه قرار می گیرد تا مصرف بهینه شود. 
مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان شرقی اظهار کرد: در این طرح عایق کاری لوله ها، تنظیم مشعل ها و نصب ضد رسوب با هزینه شرکت ملی گاز ایران انجام می شود و بار مالی برای مشترکان گاز ندارد؛ امسال تا کنون حدود ۵۵ میلیارد ریال در این خصوص هزینه شده و حدود ۹۵۰ مشترک در این خصوص ثبت نام کرده بودند که با احتساب واحد موتورخانه ای سه هزار و ۱۲۰ واحد را شامل می شود که ۲ هزار و ۷۰۰ واحد موتورخانه اجرا و تایید شده است.

با اجرای طرح بهینه سازی موتورخانه ها در آذربایجان شرقی بیش از ۱۲ درصد در مصرف گاز صرفه جویی شد
رهنمای توحیدی با اشاره به اینکه با اجرای طرح بهینه سازی موتورخانه ها بیش از ۱۲ درصد در مصرف گاز صرفه جویی شد، ادامه داد: برای اجرای این طرح امسال تا سقف ۹۰ میلیارد ریال در آذربایجان شرقی هزینه می شود.
وی افزود: بر اساس مصوبه هیات دولت بازدید از موتورخانه یا سیستم تاسیسات ادارات که باید بین ۱۸ تا ۲۱درجه باشد و از آبان ماه این بازدیدها آغاز شده و تاکنون در آذربایجان شرقی ۱۰ هزار و ۵۰۰ مورد بازرسی انجام شده که منجر به صدور ۲۴۸ اخطار شده و در صورت تکرار موجب قطع گاز اداره خاطی می شود. 
وی ادامه داد: فرهنگ سازی در خصوص مصرف بهینه از طریق رسانه ملی و سایر رسانه ها نیز دنبال می شود و در این راستا از ظرفیت های بسیج نیز از طریق تفاهم نامه ای که با سپاه عاشورا منعقد شده است، استفاده می شود. 
وی همچنین با اشاره به اینکه برای مصرف بهینه گاز مشترکان اعمال تشویق و جریمه در نظر گرفته شده است، گفت: اگر مشترکی از ۱۵ آبان تا ۱۵ اسفند بتواند بازای هر واحد درصدی کاهش مصرف نسبت به سال گذشته داشته باشد، سه واحد درصد شامل تخفیف می شود که یک مشترک می تواند تا سقف ۴۵درصد مشمول این تخفیف شود. 
مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان شرقی ادامه داد: بر این اساس در واقع اگر مشترکی بتواند یک درصد نسبت به پارسال کاهش مصرف داشته باشد، از سه درصد تخفیف در بهای گاز مصرفی برخوردار می شود و می تواند تا ۱۵درصد کاهش در مصرف داشته و از سقف ۴۵درصد تخفیف بهره مند شود.
 رهنمای اضافه کرد: اگر مشترکی الگوی مصرف را رعایت کند و در سه پله اول مصرف قرار گیرد، افزایش قیمت گاز که از اول آذر ماه امسال اعمال شده، شامل آنها نخواهد شد، اما در صورت عدم رعایت، بر اساس جدول رفتار می شود؛ در واقع مصرف خانگی تا ۵۰۰ مترمکعب در ماه شامل افزایش قیمت تعرفه گاز نمی شود، مثلا اگر مصرف ۶۰۰ مترمکعب شد ۴۰درصد افزایش قیمت شامل خواهد شد و تا پله دوازدهم به تناسب این افزایش اعمال می شود. 
وی ۷۵درصد مصرف مشترکان گاز در آذربایجان شرقی را قابل قبول دانست و گفت: به مشترکان پرمصرف پیامک ارسال شده تا مراقب مصرف خود باشند و شامل جریمه نشوند، البته چهار تا پنج درصد مشترکان این استان بسیار پرمصرف هستند. 

رکورد مصرف گاز در آذربایجان شرقی با بیش از ۴۱ میلیون مترمکعب شکست 
مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به شکسته شدن مجدد رکورد مصرف گاز برای دومین بار در سال جاری،نسبت به سه سال گذشته گفت: در دوم بهمن ماه امسال ۴۱ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب گاز مصرف شده که نسبت به سال گذشته هشت درصد افزایش را نشان می دهد، البته به علت سردسیر بودن استان، آذربایجان شرقی جزو سه چهار استان به لحاظ پیشرفت و توسعه در بخش گاز است که البته بیشتر به گاز نیاز دارد و بر این اساس مصرف بیشتری هم دارد. 
رهنمای همچنین اظهار کرد: امسال ۵۵میلیون مترمکعب گاز در ساعت، جایگزین سوخت های مایع در صنایع آذربایجان شرقی و شهرک های صنعتی شده است که تا پایان سال این مقدار به ۸۰ میلیون مترمکعب در سال جاری می رسد؛ البته تاکنون قطعی گاز در هیچ بخش خانگی یا صنایع و عمومی آذربایجان شرقی نداشتیم.
وی با درخواست از مشترکان گاز برای رعایت دمای رفاه یعنی ۱۸ تا ۲۱درجه دمای محیط و مصرف بهینه گاز، گفت: اگر مشترکی دمای ۲۲درجه را به ۲۱ درجه تقلیل دهد در واقع ۶درصد در مصرف گاز صرفه جویی کرده است. 
به گزارش ایرنا، بنای شرکت گاز آذربایجان شرقی در سال ۱۳۶۸ نهاده شده که شامل سه استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل بود و تحت پوشش منطقه ۸ گاز کشور فعالیت می کرد؛ این شرکت سپس در سال ۱۳۷۸مستقل شد. 
اکنون شرکت گاز آذربایجان شرقی یک میلیون و ۷۰۰ هزار مشترک گاز دارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار