دکترای مهندسی ژئوفیزیک در گفتگو با «نصر» تاکید کرد؛

وقوع زلزله بالای 7 ریشتر در گسل تبریز محتمل است/ گسل تبریز در وضعیت پرتنشی قرار دارد

1400/11/05 - 23:57 - کد خبر: 57949
گسل تبریز

نصر: دکترای مهندسی ژئوفیزیک و عضوی هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: به نظر می‌آید گسل تبریز در وضعیت پرتنشی قرار دارد و تحمل فشار تکتونیکی آن در حد بالایی است که متاسفانه این امر هم به وقوع زلزله ای پرقدرت کمک خواهد کرد.

به گزارش نصر، دکتر توحید ملک‌زاده، در گفت و گو با خبرنگار نصر، به تحلیل زلزله سوم و چهارم بهمن 1400 تبریز پرداخت و گفت: زلزله صبح روز سوم بهمن با بزرگی قابل تامل ۴/۴ درجه در عمق ۲۵ کیلومتری و پس لرزه چند دقیقه بعد با بزرگی ۳/۵ همچنین زلزله نسبتا متوسط روز بعد آن یعنی ۴بهمن با بزرگی ۴/۳ در عمق ۱۴ کیلومتری در کانون تبریز و باسمنج، ممکن است سرآغازی برای وقوع چندین زلزله بزرگ و کوچک دیگر در محدوه تبریز و مخصوصا گسل بنیادی شمال تبریز باشد.

وی اذعان کرد: شهر تبریز از معدود شهرهایی است که از بخت بداش در زون گسلی ساخته شده و در حال گسترش است.

دکترای مهندسی ژئوفیزیک افزود: طول فعال گسل تبریز در حدود صد کیلومتر است که با در نظر گرفتن پارامترهای دیگر تا دویست کیلومتر نیز می رسد. طویل بودن این گسل به همراه زون بودنش مخصوصا در شمال تبریز بر پیچیدگی مکانیزم آن افزوده است.

ملک‌زاده تصریح کرد: محاسبات زلزله شناسی دوره بازگشت زلزله های بزرگ بالای ۷ ریشتر در تبریز را حداکثر دویست سال نشان می دهد؛ بنابراین با توجه به اینکه از آخرین زلزله بزرگ و مخربی که در سال ۱۷۸۰ میلادی در تبریز رخ داده، بیش از دویست سال گذشته و با علم به شواهد و قراینی چون زلزله های بزرگ قطور، میانه-سراب، اهر-ورزقان و خرده زلزله های اطراف میشو و خوی که فعال بودن منطقه را نشان می دهد، انتظار داریم زلزله بزرگی در گسل تبریز رخ دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به وضعیت پرتنش گسل تبریز اشاره کرد و گفت: به نظر  می‌آید گسل تبریز در وضعیت پرتنشی قرار دارد و تحمل فشار تکتونیکی آن در حد بالایی است که متاسفانه این امر هم به وقوع زلزله ای پرقدرت کمک خواهد کرد.

وی اظهار کرد: اگر طول گسل تبریز را ۱۰۰ کیلومتر در نظر بگیریم که متاسفانه قسمت عمده آن در پهنه شمالی شهر تبریز قرار دارد، انتظار وقوع زلزله حداکثر ۷.۶ درجه را خواهیم داشت.

ملک‌زاده به لرزش شرق و غرب تبریز در ماه‌های اخیر خاطرنشان کرد و گفت: در ماه‌های قبل مناطق شرق و غرب تبریز به کرات لرزیده اند که این تکانه ها به عنوان یک هشدار، برای آمادگی متولیان امر زنگ خطر جدی است.

وی عنوان کرد: فعالیت در غرب تبریز محدوه گسل‌های شمال و جنوب میشو حتی تا قطور و شرق تبریز مناطق بستان آباد و باسمنج نیز زنگ خطری برای این موضوع بوده است.

دکترای مهندسی ژئوفیزیک با بیان اینکه تنها راه خلاصی از زلزله در درازمدت، اهمیت دادن به اصول مهندسی و علمی می باشد، تاکید کرد: بطور مستقیم معاونت عمرانی استانداری، مسکن و شهرسازی، شهرداری تبریز و نظام مهندسی، متولی استحکام سازی تبریز هستند که در این راستا لازم است مسئولین به عنوان متولیان در این عرصه، تمام اقداماتی که در راستای مقاومت سازی شهر در برابر زلزله انجام داده اند، مجددا بررسی کرده و پاسخگو باشند.

ملک‌زاده در پایان اظهار کرد: انجام عملیات‌های ایمنی در شریان‌های حیاتی شهری، استحکام سازی لرزه‌ای سازه‌های مسکونی، اعمال عملی مطالعات ریزپهنه بندی لرزه ای شهر تبریز توسط شهرداری و نظام مهندسی و همچنین آگاه سازی مردم برای مشارکت در کاهش خسارات حتما می تواند از تلفات و خسارات احتمالی زلزله ها بکاهد.

انتهای پیام/

پژوهشیار