رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی:

ارتقاء بهره‌وری در بخش کشاورزی به افزایش سهم آن از اعتبارات تملک و دارایی وابسته است

1400/11/04 - 10:00 - کد خبر: 57815
عکس

نصر: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: ارتقاء بهره‌وری در بخش کشاورزی به‌ویژه در واحدهای تولیدی کوچک به افزایش سهم بخش کشاورزی از اعتبارات تملک و دارایی استان وابسته است.

به گزارش نصر، اکبر فتحی در نشست تشکل‌های بخش کشاورزی با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی اظهار کرد: حدود یک میلیون و ۳۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان وجود دارد که ۷۰ درصد از این مقدار به صورت دیم کشت شده و ۱۰۶ هزار هکتار آن باغ بوده و مابقی اراضی به صورت کشت آبی است که البته نمی‌توان کشت آبی مطلق به آن اطلاق کرد.
وی ادامه داد: آذربایجان شرقی از اراضی آبی محض زیادی برخوردار نیست که جمعیت دامی استان حدود ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار راس می‌باشد و مجموع تولیدات بخش کشاورزی بسته به شرایط اقلیمی حدود ۵ میلیون تن بوده و ارزش این تولیدات در حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.
وی افزود: بیش از ۹۹ درصد بخش کشاورزی متعلق به بخش خصوصی است که نمایندگی آن را اتحادیه‌های مختلفی از جمله اتحادیه دامداران، مرغداران، صنایع تبدیلی، نظام‌های صنفی و مهندسی کشاورزی، کارخانجات خوراک و آرد، خانه کشاورز و ... به عهده داشته و راهبری موضوعات مرتبط با این بخش‌ها توسط این نمایندگان انجام شده و سازمان جهاد کشاورزی به اجرای سیاستهای دولتی مرتبط با این بخش‌ها می پردازد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان بیان کرد: در برنامه‌ریزی رشد هشت درصدی بخش کشاورزی، ۳.۲ درصد از محل افزایش بهره‌وری و مابقی آن از محل توسعه‌ی سرمایه گذاری اتفاق خواهد افتاد. 
وی با بیان اینکه برنامه‌های بخش کشاورزی آماده شده و به معاونین سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ارائه شده استژ افزود: این برنامه‌ها در دو بخش تنظیم شده‌اند؛ بخش اول کشاورزی موجودی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم را شامل می‌شود و ظرفیت‌های ذکر شده را در بر می‌گیرد. 
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: ارتقای بهره وری در واحدهای زراعی و باغات و دامداری نیز طی این نامه مورد توجه بود؛ همین‌طور برخی سرمایه‌گذاری‌های جدید که به توسعه‌ی بخش کشاورزی منجر شود مدنظر بوده که عمدتاً معطوف به توسعه‌ی گلخانه‌ها، شیلات، صنایع تبدیلی و تکمیلی، کشت گیاهان دارویی و پرورش زنبورعسل در آینده می‌باشد که پروژه و طرح‌ها و حتی زیر پروژه‌های مرتبط با آن تعریف شده است.
فتحی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه دام و طیور خاطرنشان کرد: از سال ۹۶ به بعد همزمان با نوسانات نرخ ارز همواره این حوزه درگیر مشکلات زیادی بوده و با توجه به اتکای صنعت دام و طیور به نهاده‌های دامی که عمدتاً از خارج از کشور وارد می‌شود، این حوزه به شدت متاثر از نوسانات ارزی بوده و واحدهای تولیدی استان که بیشتر واحدهای تولیدی کوچک می‌باشند نیز تحت تاثیر این نوسانات و عدم تامین به موقع نهاده‌های مورد نیاز دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌اند. 
به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، وی در پایان افزود: در حوزه‌ی تنظیم بازار از ظرفیت تشکل‌های مختلف نیز در حیطه بازرسی و نظارت و تامین به موقع کالا استفاده خواهد شد چراکه بازار باید در عرصه‌ی عرضه و تقاضا به کنترل برسد تا نیازی به برخوردهای قهرآمیز با تولیدکنندگان و اصناف و واحدهای صنفی نباشد.
انتهای پیام/

پژوهشیار