منطقه پرواز ممنوعه برای مدیران پروازی!

1400/11/03 - 12:43 - کد خبر: 57753
هواپیما

نصر: نمایندگان مجلس منتقد مدیران استانی پروازی هستند و تاکید دارند، دولت باید به این مسأله که در دولت روحانی به اوج خود رسید، ورود و آن را برطرف کند.

به گزارش نصر،  «به هیچ عنوان نمی‌پذیرم مدیری در این استان پروازی باشد و مدیران پروازی باید از چرخه مدیریت حذف شوند» این جملاتی از سخنان حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس جمهور در نخستین سفر خود پس از تشکیل کابینه دولت سیزدهم، به خوزستان و در نشست شورای اداری این استان است.
مدیران پروازی به افرادی گفته می‌شود که معمولا محل استقرار خانواده آنها با موقعیت مکانی شغلی‌شان متفاوت است و به همین علت در هفته در بهترین حالت دست کم دو بار با هواپیما بین محل خدمت و سکونت خود در رفت و آمد هستند، مسأله‌ای که باعث شده موضوع مدیران پروازی در بسیاری از مواقع مورد انتقاد قشر‌های گسترده مردمی و فعالان اجتماعی و سیاسی قرار بگیرد، چرا که در شرایط تحریمی که دولت از پرداخت هزینه‌های کارگران درمانده است، به‌کارگیری مدیران پروازی فقط هزینه اضافی در بر دارد.
لزوم پرهیز از نگاه صفر و یکی در گزینش مدیران/ انجام امور استانی نیازمند مدیران استان است
محمدحسین فرهنگی رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی در همین خصوص معتقد است: نگاه صفر و یکی به موضوع مدیران پروازی چندان به‌جا نیست و در این زمینه باید ابعاد مختلف انتصاب یک مدیر و محل خدمت وی بررسی و مد نظر قرار گیرد.
وی می‌گوید: در پست‌ها و سمت‌هایی که چندان به امور استانی و منطقه‌ای بستگی نداشته و ضرورت به‌کارگیری مدیران بومی در آنها احساس نمی‌شود، می‌توان از مدیرانی خارج از مجموعه استان بهره گرفت.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی البته تأکید می‌کند: در مواردی که وجود و حضور پیوسته یک مدیر الزامی است و تسلط به موضوعات استانی و باید و نبایدهای آن  اهمیت دارد، باید مدیران استانی و افرادی به کار گمارده شوند که ضمن احاطه به موضوعات و مسائل مجموعه تحت مدیریت و البته ارتباطات آن مجموعه با سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها، در محل مدیریت خود حضور مداوم داشته باشند تا در زمان‌های مقتضی، مدیریت امور را به بهترین شکل بر عهده گیرند.
 
مدیر باید در مواقع ضروری دم دست باشد نه در حال پرواز
جعفر راستی نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به تأکید قانونی موجود در خصوص ساز و کار انتصاب و به‌کارگیری مدیران می‌گوید: قانون این را می‌گوید که مسوولان و مدیران منصوب باید ساکن همان منطقه و محل انتصاب خود باشند چون در بسیاری دستگاه‌ها و سازمان‌ها، مجریان مربوطه باید ۲۴ ساعته در محدوده خدمت حضور داشته و به زبان ساده دم‌دست باشند و در محدوده مأموریت سکونت داشته باشند.
وی تصریح می‌کند: البته انتصاب مدیران پروازی مشکل کشوری است و تنها محدود به یک استان نیست و تصور کنید دستگاه‌هایی مانند مجموعه برق،  آب و فاضلاب و یا راهداری با توجه به حوزه وظایف و ماموریت‌هایشان مدیرانی پروازی داشته باشند، آیا در زمان‌های بحرانی و مواقعی که چنین مجموعه‌های حساسی نیاز به مدیریت میدانی و راهبری واحد دارند، چنین امری با وجود یک مدیر پروازی و غیرساکن شدنی است؟
این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه چنین انتصاب‌هایی نه تنها برای منطقه و محل خدمت و مردم و ارباب رجوع آن سازمان و دستگاه مشکل ساز است، برای خود مدیر منصوب غیرساکن و خانواده وی نیز چالش‌های متعدد به همراه دارد، خاطرنشان می‌کند: البته نباید از این موضوع نیز غافل شد که مدیرانی که سابقه حضور و مدیریت در مجموعه‌های کلان کشوری را دارند، به دلیل حیطه به موضوعات و با توجه به توان روابط و رایزنی‌هایشان با دستگاه‌ها و مسوولان متعدد می‌توانند در پیشبرد امور بسیار مؤثرتر باشد اما شرط تحقق این امر همانگونه که تأکید شد، حضور مداوم و مستمر این مدیران در محل مأموریت است تا این نقطه قوت بیشترین محل اثر را داشته باشد.
 
تجارب متعدد گذشته در به‌کارگیری مدیران پروازی رضایت‌بخش نبوده است
نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی نیز مدیریت توانمند و اثرگذار در کنار فسادستیزی و پاکدستی را مهم‌ترین نیاز امروز کشور می‌داند و می‌گوید: با توجه به عقب‌ماندگی‌های کشور در نتیجه سوءمدیریت‌های قبلی، وجود و حضور مدیران حائز این دو ویژگی برای اصلاح و بهبود فرآیندهای کشور و استان در حوزه‌های مختلف امری ضروری است و خوشبختانه این ضرورت در دولت سیزدهم درک شده و حمایت از مدیران توانمند و شایسته، فسادستیزی و ماهر در دستور کار است.
مهدی اسماعیلی البته تأکید می‌کند: این ویژگی‌ها وقتی بیشترین کارکرد و اثرگذاری لازم را خواهند داشت که مدیر توانمند و پاک دست منصوب شده مقیم و ساکن محل خدمت نیز باشد، چرا که تجربه ادوار مختلف گذشته به وضوح نشان داده که مدیران پروازی در بیشتر مواقع به دلیل فاصله فیزیکی و عدم حضور پیوسته در محل مأموریت و البته عدم احاطه به برنامه‌ها و موضوعات آن حوزه، تمرکز لازم در مدیریت امور و هدایت تیم مدیریتی را ندارند و نمی‌توان استفاده لازم و کامل را از حضور چنین مدیرانی برد. 
وی، معتقد است انسجام فکری و مدیریتی عامل لازم برای انتصاب یک مدیر است اما به تنهایی کافی نیست و بهتر است مدیران منصوب در محل خدمت مستقر و ساکن نیز باشند و می‌گوید: انتصاب مدیرانی پروازی که به جای تمرکز بر امور، زمان خود را در رفت و برگشت به محل خدمت از دست می‌دهند، با وجود افرادی که در خود استان حضور و توان و شایستگی لازم را برای مدیریت دستگاه و ادارات دارند، بیش از آنکه مفید باشد، هزینه‌زا و مشکل‌آفرین خواهد بود و برای این ادعا هم می‌توان نمونه‌های متعددی را برشمرد.
اسماعیلی خاطرنشان می‌کند: البته اگر مدیری باشد که بومی استان بوده و ارتقا یافته و به سازمان‌های بالادستی و کشوری منتقل شده، می‌توان از چنین مدیرانی به شرط حضور در محل خدمت استفاده کرد زیرا گاهی زیرمجموعه یک مدیر نیاز به مشورت و تشکیل کارگروه‌های لازم در زمان‌های ضرورت دارند و بحث مدیریت زمان در چنین مواردی در مورد مدیران پروازی با مشکل روبه‌روست و حتی اگر مدیری بومی نیز نباشد، اما اگر به حکم دارا بودن توان مدیریتی مورد نیاز بکار گرفته شود، در صورت استقرار در محل مربوطه می‌تواند زمینه‌ساز انسجام فکری و مدیریتی لازم در زیرمجموعه خود باشد و به طور حتم از حضور چنین مدیرانی حمایت می‌کنیم اما در غیر این صورت می‌توان از ظرفیت مدیران خود استان استفاده کرد.
 
بر زمین ماندن امور و تحمیل هزینه‌های زائد نتیجه انتصاب مدیران پروازی به‌جای استفاده از مدیران توانمند بومی
نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه به خبرنگار فارس می‌گوید: با توجه به تاکید رئیس جمهور در خصوص عدم به‌کارگیری مدیران پروازی و بر اساس اصول عقلایی و قانونی اینکه مدیران بومی را کنار گذاشته و افراد غیربومی و مدیران پروازی را در رأس امور دستگاه‌ها و سازمان‌های استان قرار دهیم، نتیجه‌ای جز بر زمین ماندن کارها به دنبال نخواهد داشت، چرا که مدیران این چنینی به دلیل صرف انرژی و زمان خود برای رفت و آمد بین محل خدمت و زندگی، از یک سو زمان و توان لازم را برای انجام وظایف مورد انتظار ندارند و از سوی دیگر عدم حضور مستمر در محل مأموریت، امکان تسلط به امور استان و حوزه مدیریتی را از مدیران پروازی سلب می‌کند، موضوعی که مردم متضرر نهایی آن خواهند بود.
سیدعلی موسوی تأکید می‌کند: با حضور چنین افرادی که نه توان و صلاحیت لازم و نه امکان اختصاص زمان کافی برای حل امور استان را ندارند، مخالفیم و در صورت نیاز به عنوان یک مطالبه عمومی و مردمی و البته بر حسب وظیفه نظارتی در جایگاه نمایندگان ملت، موضوعاتی از این دست را از طریق مدیران بالادستی و کشوری پیگیری خواهیم کرد، موضوعی که تحقق آن نیازمند اتحاد و وحدت نمایندگان استان برای انتخاب مدیران بومی، شایسته و کارآمد و دلسوز برای محول کردن امور متعدد بر زمین مانده در بخش های مختلف استان است.
بدیهی است که ملاک اصلی و ضروری برای انتخاب و انتصاب هر مدیری در وهله نخست به ظرفیت و توان مدیریتی وی در رهبری مجموعه مورد نظر دارد اما بدون شک بهره بردن حداکثری این توان و دانش مدیریتی زمانی ممکن خواهد بود که مدیر مورد نظر با حضور مستمر در محل خدمت خود، به موضوعات و مسائل ریز و درشت محدوده مدیریتی خود نیز اشراف کامل یابد، موضوعی که نتایج عکس آن در به‌کارگیری مدیران پروازی از مجموعه‌این فعل‌های اقتصادی و تولیدی مانند منطقه آزاد ارس و برق  و مدیران مجموعه‌های تولیدی و  صنعتی( مدیران دولت روحانی که هنوز  سر میزشان هستند ) گرفته تا حتی مدیران ورزشی برای همگان ملموس بوده است.
چنین تجاربی به خوبی نشان می‌دهد که دانش و توان مدیریتی و رهبری در کنار حضور پیوسته و مستمر مدیر در مجموعه تحت مدیریت خود بیشترین اثرگذاری را داشته نه مدیریت و مدیران پروازی که با وجود دریافت حق مأموریت‌های آن چنانی و پروازهای هفتگی و در بهترین حالت سفرهای ماهانه بین محل خدمت و سکونت خود، هزینه‌ای بیش از منافع مدیریتی‌شان به استان تحمیل کرده‌اند.
انتهای پیام/

پژوهشیار