رشیدی در نشست با خبرنگاران تاکید کرد؛

بدهی کلان عوارض زیست محیطی پالایشگاه و پتروشیمی به شهرداری تبریز پرداخت نشده است/ سلامت مردم قابل قیمت گذاری نیست

1400/10/21 - 23:33 - کد خبر: 57226
روح الله رشیدی

نصر: عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: متاسفانه با تخلفاتی که در مدیریت حفاظت محیط زیست استان در سال های اخیر صورت گرفت، برای صنایع آلاینده از سال 92 به این طرف حاشیه امنی ایجاد شد و این صنایع حتی در قبال پذیرش مسئولیت آلایندگی های زیست محیطی خودشان هم شانه خالی کردند و عوارض آلایندگی زیست محیطی را که مبلغ کلانی را شامل می شود، به شهرداری تبریز پرداخت نکرده اند.

به گزارش نصر، روح اله رشیدی روز گذشته در نشست با نمایندگان رسانه های آذربایجان شرقی در واکنش به آلایندگی زیست محیطی برخی صنایع نفتی و نیروگاهی تبریز، افزود: بنده قبل از ورود به شورا هم درباره آلایندگی های زیست محیطی تبریز موضع گرفته بودم و متاسفانه با تخلفاتی که در مدیریت حفاظت محیط زیست استان در سال های اخیر صورت گرفت، برای صنایع آلاینده از سال 92 به این طرف حاشیه امنی ایجاد شد و این صنایع حتی در قبال پذیرش مسئولیت آلایندگی های زیست محیطی خودشان هم شانه خالی کردند و عوارض آلایندگی زیست محیطی را که مبلغ کلانی را شامل می شود، به شهرداری تبریز پرداخت نکرده اند.
 
وی افزود: در این خصوص خوشبخانه پرونده ای در دستگاه قضایی علیه متخلفان و مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست تشکیل شده و کیفرخواست این پرونده نیز صادر شده است و مراحل دادرسی برای احقاق حقوق عمومی ادامه دارد و امیدواریم به زودی دستگاه قضایی گزارش رسیدگی به این پرونده را اعلام کند.
 
این عضو شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص مازوت سوزی نیروگاه حرارتی تبریز هم گفت: در مورد آلایندگی نیروگاه تبریز هم جلسه فوق العاده ای داشتیم و موضوع را به طور ویژه بررسی کردیم. نیروگاه تبریز که توسط صندوق بازنشستگی کشوری اداره می شود، موظف است تمام ضوابط زیست محیطی را در فعالیت های خود رعایت کند و حتی به فرض الزام به مازوت سوزی، با فیلتراسیون مناسب مانع نشت آلودگی های سنگین به هوای تبریز شود.
 
رشیدی تاکید کرد: مسئولان نیروگاه تبریز بهانه هایی مانند تحریم و به صرفه نبودن استفاده از فیلتر در نیروگاه تبریز را می آورند که قابل قبول نیستند. باید دانست جان و سلامت مردم قابل قیمت گذاری نیستند که کسی بخواهد درباره به صرفه یا به صرفه نبودن اقدام برای حفظ سلامت مردم صحبت کند.
 
وی ادامه داد: می گویند نیروگاه تبریز زیان ده است و از این نوع حرف ها، اگر نیروگاه زیان ده است لطفاً این مجموعه را به جای دیگری واگذار کنند تا با مسئولیت پذیری بیشتری به فعالیت خود ادامه دهد. ما تنها کشوری نیستیم که مازوت می سوزانیم، ببینیم در دیگر کشورها که نیروگاه ها مازوت و حتی ذغال سنگ می سوزانند، چطور مانع آلودگی هوا و حفظ سلامت شهروندان شان می شوند.
 
انتهای پیام/
 

پژوهشیار