بیگی در گفتگو با «نصر» مطرح کرد؛

تعهد وزیر صنعت برای تشکیل شرکت مس آذربایجان تا یک ماه آینده/ اظهارات نمایندگان کرمان ارزش پاسخگویی ندارد

1400/10/19 - 11:09 - کد خبر: 57071
احمد علیرضا بیگی

نصر: نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو از تعهد وزیر صنعت برای تشکیل شرکت مس آذربایجان تا یک ماه آینده خبر داد و افزود: یک سوم درآمدهای شرکت ملی مس به آذربایجان شرقی تعلق دارد و ما به همین اندازه سهم آذربایجان را از منابع شرکت ملی مس را مطالبه می کنیم.

به گزارش نصر، "احمد علیرضا بیگی" در خصوص پیگیری ها برای تشکیل شرکت مس آذربایجان، افزود: تشکیل شرکت مس آذربایجان مطالبه دیرینه ماست که در دوره های گذشته به بهانه های مختلف به تعویق افتاده است و حق طبیعی و قانونی مردم آذربایجان در بهره مندی از معادن غنی استان نادیده انگاشته شده است.
 
وی ادامه داد: آقای نعمت زاده وزیر وقت صمت به مدیرعامل شرکت ملی مس ماموریت داد تا شرکت مس آذربایجان تشکیل شود، در دوره آقای رحمانی هم تلاش های زیادی شد، اما عملاً اتفاق خاصی روی نداد و طرح تشکیل شرکت مس آذربایجان روی کاغذ ماند و مسئولان شرکت ملی مس این طور وانمود کردند که تشکیل شرکت مس آذربایجان به لحاظ مادی و طرح های توسعه ای به ضرر منطقه و استان است، در حالی که شرکت مس آذربایجان بناست به عنوان یک شریک از شرکت مس جدا شده و به طور مستقل به فعالیت خود ادامه دهد.
 
بیگی خاطرنشان کرد: یک سوم درآمدهای شرکت ملی مس به آذربایجان شرقی تعلق دارد و ما به همین اندازه سهم آذربایجان را از منابع شرکت ملی مس مطالبه می کنیم.
 
وی خبر داد: در نهایت سه شنبه گذشته با حضور وزیر صنعت، مدیرعامل شرکت مس، نمایندگان و مدیران ارشد آذربایجان شرقی طی جلسه ای با بحث های مفصل تصمیم گرفته شد تا طرح تشکیل شرکت مس آذربایجان نهایی شده و اجرایی شود.
 
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: شرکت ملی مس در سال 99 بیش از 50 هزار میلیارد تومان درآمد داشته است که یک سوم این درآمدها باید به آذربایجان شرقی و شرکت مس آذربایجان تعلق یابد، اما هیچ اثری از منافع شرکت ملی مس در توسعه زیرساخت های مختلف آذربایجان شرقی طی سال های اخیر مشاهده نمی شود.
 
بیگی افزود: بر اساس قانون 85 صدم درصد درآمدهای شرکت ملی مس باید صرف اجرای مسئولیت های اجتماعی آن شود که این رقم بالغ بر 500 میلیارد تومان می شود، اما در حوزه عمل به مسئولیت های اجتماعی شرکت ملی مس هم هیچ عملکردی از این شرکت در آذربایجان شرقی دیده نمی شود و وقتی از آن ها سوال می کنیم که چه عملکردی داشتید طی سال های گذشته، اساساً هیچ کارنامه ای نمی توانند ارائه کنند به غیر از بزرگراه خواجه ورزقان در 10 سال پیش که هنوز تکمیل نشده است.
 
وی تاکید کرد: شرکت مس باید در زیرساخت های راه آهن، بزرگراه ها، احیای منابع طبیعی و دیگر بخش های آذربایجان شرقی به مسئولیت های اجتماعی خود عمل می کرد که متاسفانه در قبال مقایسه با عملکرد این شرکت در استان کرمان، تقریباً هیچ عملکردی در آذربایجان شرقی مشاهده نمی شود. متاسفانه می بینیم در ازای خروج ثروت عظیمی از معادن مس سونگون از آذربایجان شرقی تقریباً چیزی عاید استان نشده است.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باید شرکت مس آذربایجان تشکیل یابد و با فعالیت قدرتمندتر خود حداقل در کنار آسیب هایی که محیط زیست و منابع طبیعی استان وارد می کند، در توسعه زیرساخت های استان، توسعه صنایع پایین دستی صنعت مس و انجام شایسته مسئولیت های اجتماعی نقش ویژه ایفا کند.
 
بیگی افزود: طی جلسه ای که اخیراً داشتیم توافقات خوبی با وزیر صمت و مسئولان شرکت مس انجام شد و وزیر صنعت یک ماه فرصت خواست تا مراحل تشکیل و تفکیک شرکت مس آذربایجان را نهایی کند و استاندار آذربایجان شرقی هم مسئول شد تا طرح های سرمایه گذاری و اشتغال در حوزه صنعت مس را آماده کند.
 
وی در رابطه با اظهارات عجیب برخی نمایندگان استان کرمان در خصوص تشکیل شرکت مس آذربایجان، گفت: اظهارات برخی نمایندگان استان کرمان ارزش پاسخ دادن ندارد، حرف ما یک حرف منطقی و قانونی است و این تصمیم بر اساس منافع ملی و استانی گرفته شده و اجرایی می شود.
 
بیگی تاکید کرد: ما حقوق حقه آذربایجان شرقی را می خواهیم و وزیر صنعت هم باید پاسخ درخوری به این خواسته مردم آذربایجان و نمایندگان آنها دهد و حمایت از دو باشگاه تراکتورسازی و ماشین سازی تبریز هم در چهارچوب همین موضوع است.
 
وی در پایان افزود: خواسته ما از مردم و رسانه ها هم این است که به حواشی ایجاد شده توسط برخی افراد در مورد تفکیک و تشکیل شرکت مس آذربایجان توجه نکنند و اصل موضوع را که به تصویب و مرحله اجرا رسیده پیگیری کنند تا خدای نکرده اصل موضوع تشکیل شرکت مس آذربایجان و بهره مندی استان از منافع آن در گرد و غبار حاشیه سازی ها گم نشود.
 
انتهای پیام/
 

پژوهشیار