پدر فناوری اطلاعات ایران:

عدم دسترسی به اینترنت خطرناک است/ متاورس در عصر موج چهارم / حذف بسیاری از مشاغل

1400/10/14 - 12:09 - کد خبر: 56880
عکس

نصر: پدر فناوری اطلاعات ایران گفت: برای سرمایه گذاری در متاورس عجله نکنید.

به گزارش نصر، دکتر علی اکبر جلیلی در یک پیام ویدئویی از آمریکا در رابطه با مسائل اقتصادی مرتبط با ارزهای دیجیتالی افزود: احتمال از بین رفتن بسیاری از مشاغل از جمله مشاغلی که نیاز به حضور فیزیکی در محل کار دارند با توجه به تحولات پیش رو در عصر مجازی و موج چهارم تغییرات وجود دارد چرا که اخیرا هم توسط مارک زاکربرگ مالک فیس بوک فضای مجازی سه بعدی – متا ورس- مطرح شد و شرکت هایی نظیر مایکروسافت نیز  متاورس اینترپرایس را آغاز کرده اند.
فارغ‌التحصیل دکترای مهندسی برق-کنترل دانشگاه ویرجینیای غربی ایالات متحده آمریکا افزود: با توجه به تحولات بسیار بزرگ در زمینه ارتباطات و فضای مجازی وجود برخی مشکلات نظیر سرعت پایین اینترنت و یا دسترسی نداشتن به اینترنت در برخی مناطق از جمله کشورمان ایران بسیار خطرناک است و این بدان معناست که دسترسی به مسائلی همچون دانش های نوین دنیا ، ارز دیجیتال و تحولاتی که در جهان به وقوع می پیوندد وجود ندارد و در دنیایی که هر روز به سرعت رو به جلو حرکت می کند ما رو به عقب خواهیم رفت.
جلالی صاحب نظریه موج چهارم در فضای (عصر) مجازی به افرادی که قصد دارند در  متورس و یا ارزهای دیجیتال مرتبط با آن سرمایه گذاری کنند هشدار داد و افزود: با توجه به این که چارچوب های مورد نیاز و زیرساخت های لازم این جریان هنوز  فراهم نشده است، سرمایه گذاری در این زمینه مناسب نیست.
عضو برجسته و‌سابق هیئت علمی دانشکده مهندسی برق و پژوهشگر پژوهشکده الکترونیک دانشگاه علم و صنعت ایران ادامه داد: البته می توان به دنبال این موضوع بود و اخبار و اطلاعات مربوط را دنبال کرد و مطمئنا اتفاقات مهمی در راه هستند و باید منتظر بود.
جلالی تاکید کرد: همانطور که ۳۰ سال پیش در مورد موج چهارم و عصر مجازی پیش بینی کرده بودم این اتفاق افتاد و متاورس هم به عنوان نرم افزار در همین فضا روی می دهد و سال ها طول می کشد تا به صورت واقعی در آید و هنوز به صورت آماتور است. سه تکنولوژی مورد نیاز برای این اتفاق شامل اولا سی پی یو هایی که باید محاسبات سنگین انجام دهد، دوما دسترسی به پهنای باند فوق العاده زیاد که بتوان تصاویر ویدیویی را با ریزولیشن بالا و به صورت سه بعدی انتقال داد و آخرین مسئله وجود حجم فوق العاده بالایی از داده ها که در یک مکان ذخیره شود.
جلالی اذعان داشت:  در نتیجه باید  در انتظار یک تحول بسیار بزرگ در جهان و عصر حاضر باشیم چرا که بسیاری از مشاغل نظیر آموزش و مشاوره تحت تاثیر این فناوری قرار خواهد گرفت و حتی مشاغلی نظیر کشاورزی در فناوری و تولید دچار تغییراتی خواهد شد که منجر به تولید محصولاتی با کیفیت خواهد شد. و هیچ کشوری نمی تواند خود را از این جریان جدا کند.
وی ادامه داد: ولی علاقمندان به حوزه متاورس و ارزهای دیجیتالی به فکر درآمدزایی و سرمایه گذاری دراین زمینه نباشند چون هنوز راه زیادی در پیش است و متاورس در حد یک تئوری است که در برخی نرم افزارها ها خود را نشان می دهد و باید تحقیقات بیشتری برای آشنا شدن این محیط انجام داد و علاقمندان به این حوزه در مورد موج چهارم تغییرات و عصر مجازی مطالعات بیشتری باید انجام دهند.
انتهای پیام/

پژوهشیار