رئیس دادگستری تبریز در گفت وگو با نصر خبر داد:

ورود ماهانه ۲۷ هزار پرونده به دادگاه خانواده تبریز

1400/10/19 - 08:50 - کد خبر: 56865
محمدنقی پورشادلو

نصر: رئیس دادگستری تبریز گفت: تعداد ورودی پرونده های دادگاه خانواده تبریز ماهانه بین ۲۶ هزار تا ۲۷ هزار پرونده است کهبه طور متوسط هر ماه برای هر شعبه بالای ۲۰۰ پرونده ارجاع داده می شود.

به گزارش نصر، "محمد نقی پورشادلو" در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار نصر با بیان این که در بعضی موارد ممکن است زوج برای فرار از پرداخت مهریه زوجه اموال خود را به نام سایر اعضای خانواده خود کند، تصریح کرد: در صورتی که زوجه بتواند در دادگاه اثبات نماید که زوج برای فرار از دین پرداخت مهریه، اموال خود را به نام دیگران منتقل و یا این که آن ها را معامله کرده است، آن معامله و انتقال کلا باطل و به ذینفع می رسد.
وی با بیان این که در ۹ ماهه نخست امسال ۲۲ هزار و ۶۰۰ پرونده ورودی دادگاه خانواده بوده است اظهار داشت: متاسفانه نه تنها در تبریز بلکه در کل کشور هر سال شاهد افزایش بیش از ۱۰ درصدی ورودی پرونده های دادگستری، چه در حوزه خانواده و چه در سایر حوزه ها مانند حقوقی، کیفری و... هستیم.
پورشادلو به فراوانی پرونده های ورودی به دادگاه خانواده اشاره کرد و اذعان داشت: موضوعات مربوط به طلاق، ازدواج، نفقه، حضانت، حکم رشد، ملاقات طفل، جهیزیه مسائلی هستند که در دادگاه خانواده رسیدگی می شوند که از بین این ها، ۱۰ درصد پرونده ها مربوط به طلاق توافقی، ۹ درصد مربوط به درخواست طلاق از سوی زوجه، 6.5 درصد مربوط به درخواست الزام به تمکین از سوی زوج، ۶ الی هفت درصد مربوط به مطالبه مهریه، سه درصد مربوط به طلاق به درخواست زوجه و...  را شامل می شوند.
وی افزود: در سه ماهه سوم سال ۱۴۰۰، تعداد پرونده های مربوط به نفی نصب ۱۵ فقره و نیز پرونده های مربوط به اثبات نصب ۱۶ فقره بوده است.

اصل، پرداخت تمام مهریه زوجه از سوی زوج است
رئیس دادگستری تبریز اصل را بر پرداخت تمام مهریه زوجه از طرف زوج عنوان کرد و افزود: اما در شرایطی که زوج توانایی پرداخت کل مهریه زوجه به صورت یکجا را نداشته باشد، می تواند درخواست خود را به دادگاه ارائه دهد و در صورتی که دادگاه تشخیص دهد زوج توانایی پرداخت کل مهریه به صورت یکجا را ندارد، پرداخت آن را به صورت اقساطی و بر حسب توانایی مالی زوج تعیین می نماید.
 
وی ادامه داد: میزان پرداخت مهریه زوجه، نسبت به توانایی مالی اشخاص، متفاوت است. و در بعضی موارد دادگاه زوج را موظف به پرداخت ۵۰ سکه به صورت یکجا در همان ابتدا و بقیه آن را به صورت اقساطی ماهی یک سکه تعیین می نماید و در بعضی شرایط دیگر ممکن است دادگاه زوج را موظف به پرداخت ۵۰ سکه به صورت یکجا در همان ابتدا و بقیه آن را به صورت اقساطی و ماهی چهار سکه تعیین نماید.
انتهای پیام/

پژوهشیار