یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

«سهام رانتی» خطری بزرگ در کمین سهامداران

1400/10/12 - 21:05 - کد خبر: 56786
عکس

نصر: مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه گفت: بسیاری از رانت ها در لحظه آخر و در بالاترین قیمت به گوش سهامدار خرد می‌رسد. خطر این دام بسیار زیاد است و به نظر هم نمی‌رسد که بساط این افراد به این زودی‌ها جمع شود.

به گزارش نصر، مریم محبی درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: جو کنونی بازار هیجانی است و شرایط کلی بازار مثبت ارزیابی نمی‌شود. اعتماد سهامداران خرد کاملاً از بین رفته که این موضوع دلیل بسیاری دارد.
وی افزود: اخباری مانند اصلاحیه قوانین و 10 مصوبه اقتصادی دولت شاید به صورت موقت جان تازه به بازار بدهد، اما بازار به دنبال بازگشت اعتماد سهامداران خرد و پول حقیقی است که فعلاً این شرایط را ندارد. به نظر می رسد فرصت سوزی بزرگی انجام شد و پولی که می توانست جذب بورس شود، حداقل برای چند سال راه خود را از این بازار جدا کرد.
این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که «آیا با این روند، بورس وارد رکود خواهد شد؟»، گفت: بله، اما صرف نظر از روند بازار، افراد باید بدانند که معامله گر روزانه هستند و یا سهامدار بلندمدتی. اگر فرد، سهامدار بلندمدت است، می‌تواند بر روی سهام بنیادی سرمایه گذاری کرده و مطمئن باشد که این سهم بازدهی بهتری نسبت به تورم خواهد داشت. این سهام به بازدهی مناسبی می رسند و در بلندمدت شرایط خوبی را به او هدیه خواهند داد.
محبی ادامه داد: در صورتی افراد به دنبال نوسان گیری و معامله گری روزانه باشند، متاسفانه کلمه «رانت» دام بزرگی برای آنها پهن کرده است. بسیاری از رانت ها در لحظه آخر و در بالاترین قیمت به گوش سهامدار خرد می رسد. خطر این دام بسیار زیاد است و به نظر هم نمی رسد که بساط این افراد به این زودی ها جمع شود.
وی در پایان عنوان کرد: به سهامداران توصیه می‌کنم با احتیاط معامله کنند، از این شاخه به آن شاخه نکنند، وارد سهامی شوند که از آن شناخت دارند و انتظارات عجیب از بازار نداشته باشند؛ چراکه بازار در کوتاه مدت، محل مناسبی برای تازه واردها نیست.
انتهای پیام/

پژوهشیار