عضو شورای شهر تبریز خبر داد:

لزوم توجه فوری به ساختمان عمارت شهرداری / صندوق احیای بناهای تاریخی ایجاد می شود

1400/10/12 - 10:32 - کد خبر: 56738
میدان ساعت تبریز، عمارت شهرداری تبریز

نصر: عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: باید در شهرداری صندوق احیای بنا های تاریخی احداث شود تا هر ماه یک درصد مشخصی از درآمد شهرداری به مرمت بنا های تاریخی اختصاص یابد تا دچار فرسایش و تخریب نباشد.

به گزارش نصر، "حجت الاسلام سید کاظم زعفرانچی لر" در گفتگو با خبرنگار نصر در واکنش به وضعیت نامناسب ساختمان عمارت شهرداری، گفت: ساختمان عمارت ساعت به لحاظ بنا عمری 80 ساله دارد و تقریبا مقاومت خود را از دست داده و تحمل پذیری در برابر حوادث ندارد.
وی افزود: پی ها و استحکام بخشی این ساختمان از نکات مهم و حائز اهمیتی است که نیاز به توجه دارد، اگر وارد زیرزمین های این ساختمان شویم با رطوبت اشباع شده مواجه خواهیم شد که حداقل ترین کار این است که در های آنجا باز شود تا هوا در آنجا جریان داشته باشد چرا که بر اثر رطوبت هوا ساختمان روز به روز پوسیده و فرسوده تر می شود.
زعفرانچی لر تاکید کرد: از جمله مواردی که افزایش رطوبت ساختمان را افزایش داده است استفاده از مصالح پلیمری است که باعث شده تا ساختمان محلی برای تنفس نداشته باشد، رنگ کاری که در ساختمان انجام شده برخلاف اصول چنین ساختمان هایی است که باید ابتدا از اول گچ کاری میشد یا اینکه آجر کار می کردند و اکنون دیگر نمی‌توان آجرکاری کرد چون وزن ساختمان بیشتر می‌شود و باید گچ کاری شود.
وی در رابطه با وجود رطوبت در ساختمان گفت: لازم است برای رطوبت در زمان مشخصی در های ساختمان باز شده و رطوبت از آنجا خارج شود، کانال کشی یکپارچه داشته باشد در زیرزمین ها، ناودانی هایی که آب باران را هدایت می‌کند و جلو پنجره های ساختمان اصلاح شوند.
وی با اشاره به داخل ساختمان گفت: پارکت هایی که در اتاق ها نصب شده است باید برچیده شده و مصالح پلاستیکی و پلیمری که تیشه به ریشه ساختمان می‌زند حذف شوند.
وی اظهار داشت: در این ساختمان سه نوبت تاسیسات اجرا شده است و بعضی تاسیسات نیمه کاره یا غیرحرفه ای تعمیر شده است که گاها از آنها نشتی هایی صورت می گیرد و باید این تاسیسات کلا برچیده و تاسیسات استاندارد و مناسب با این فضا ایجاد شود.
وی در رابطه با پیشنهاد خود برای رفع این مشکل گفت: اولین پیشنهاد ما این است که این ساختمان بصورت هیئت امنایی اداره شود، اگر اینچنین نشود دچار مشکل و با سلایق مختلف اداره خواهد شد و نباید اجازه داد در مدیریت ساختمان خللی ایجاد شود.
وی ادامه داد: مرمت این ساختمان را باید در سه قسمت در نظر بگیریم اول اینکه به پی ها و استحکام بخشی ساختمان باید فکر کرد و برخی کار ها در زیرزمین ساختمان انجام داد و کانال کشی واحد ایجاد کرد، دوم اینکه ساختمان باید سبک سازی شود، کف های طبقه اول و دوم و سوم باید برداشته شود و عایق بندی شود و سوم اینکه رنگ بندی دیوار ها، پارکت ها و سقف کاذب ها برداشته شود.
وی تصریح کرد: هیئت امنا می تواند با شهردار، رئیس شورای شهر، معاون عمرانی شهردار و یک نفر معتمد شهری یا بازار و. مدیر کل میراث فرهنگی را در این تصمیم گیری ها بکار بگیرد.
زعفرانچی لر گفت: بحث دیگر این است کارشناسان معتقدند که اگر شورا از این ساختمان نقل مکان کنند احتمالا این ساختمان رها شده و تخریب شود و معتقدند نباید شورا از این ساختمان بروند که در این رابطه نیز طرحی را آماده میکنیم تا خروج شورا از این ساختمان باعث تخریب ساختمان نباشد.
وی اضافه کرد: باید در شهرداری صندوق احیای بنا های تاریخی احداث شود تا هر ماه یک درصد مشخصی از درآمد شهرداری به مرمت بنا های تاریخی اختصاص یابد تا دچار فرسایش و تخریب نباشد.
وی خاطرنشان کرد: موضوع مهم و حائز اهمیت، احیای آن ساختمان است، باید ببینیم این ساختمان و سایر بنا های تاریخی بخاطر چه چیزی بنا شده اند، باید در همان موضوع هم مورد استفاده قرار گیرد، مثلا در این ساختمان که به عنوان بلدیه تبریز است باید بخش اداری شورا در محلی دیگر و جلسات در این ساختمان باشد و طرحی را در این رابطه می آوریم که تا پایان سال شهرداری 4 محل به شورا پیشنهاد کند.
وی خبر داد: برنامه ما برای بعد از مرمت ساختمان این است که جلسات مهم شهری در قالب جلسات شورا، رویداد های مهم شهر و بخش اعظمی از ساختمان به موزه شهر تبدیل شود که موزه شهر در شان تبریز نیست؛ البته این موارد فعلا در حال بررسی است.
انتهای پیام/

پژوهشیار