توسط کمیسیون اجتماعی مجلس انجام شد/

حذف افزایش دو ساله سن بازنشستگی از بودجه ۱۴۰۱

1400/10/11 - 15:53 - کد خبر: 56710
بازنشسته، سالمند

نصر: رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از حذف افزایش سن بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۱ با پیشنهاد این کمیسیون خبر داد.

به گزارش نصر، ولی اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با حذف افزایش دو ساله سن بازنشستگی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بیان کرد: در بودجه ۱۴۰۱ بندی آورده‌اند که دو سال به سن بازنشستگی اضافه شده است، به این عبارت که کسانی که دارای مدرک کارشناسی هستند ۳۲ سال و کسانی که دارای مدرک کارشناسی ارشد که ۳۵ بوده ۳۷ سال شوند. این کار با این هدف و توجیه صورت گرفته است که منبع درآمدی برای صندوق های بازنشستگی باشد. 
وی افزود: اما برای اینکه درآمد صندوق ها را پایدار کنیم راه حل آن افزودن دو سال به سن بازنشستگی در بودجه سنواتی نیست. چرا که این موضوع اولا مغایر با برنامه ششم توسعه بوده و ثانیا اینکه احکام دائمی را نمی‌توانیم در بودجه سنواتی بیاوریم. همچنین در کل دنیا اگر بخواهند چنین کاری انجام دهند ابتدا بازه زمانی برای این کار اعلام می کنند که مثلا هر سال سه ماه اضافه شود. به طور مثال این موضوع را دولت می تواند در برنامه هفتم بیاورد که مثلا در عرض ۵ سال هر سال ۳ ماه اضافه شود و با توجه به تبعاتی که دارد انی کار را انجام می دهند.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: دلیل اصلی حذف این مساله توسط کمیسیون اجتماعی این بود که با ذی نفعان این بحث مشورتی نشده است و افراد زیادی به بنده مراجعه کرده و اعلام کردند که ما هم روی بحث پاداش بازنشستگی حساب باز کرده و برنامه ریزی کرده بودیم که اول فروردین ۱۴۰۱ بازنشست شویم ولی الان برخی زندگی ها با این کار دارد به هم می ریزد.
اسماعیلی با بیان اینکه ما به عنوان مجلس و صدای مردم نمی توانیم این موضوع را نادیده بگیریم، بیان کرد: بنابراین این موضوع را حذف کردیم و در صحن مجلس نیز از آن دفاع خواهیم کرد تا حق مردم ضایع نشود. ضمن اینکه ما طرح پایدارسازی منابع صندوق ها را در دستور کار قرار داده ایم و راه حل آن این نیست که سن بازنشستگی را دو سال افزایش دهیم.
وی در رابطه با پیشنهاد افزایش مبلغ وام ازدواج از سوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این موضوع در لایحه بودجه ۱۴۰۱  آورده نشده است و به صورت کلی آورده شده بود که بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و وزارتخانه ها تصمیم بگیرند و مبلغی را مد نظر قرار دهند. اما کمیسیون اجتماعی اعلام کرده که  باید مانند سال ۱۴۰۰ باشد و مبالغ آن را زیاد کردیم. کمیسیون بند الحاقی در این رابطه آورده است که از منبع تخصیص منابع و با توجه به تورم و افزایش قیمت فعلی که در خصوص لوازم خانگی وجود دارد، مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان برای هر زوج در نظر گرفته شده است. همچنین برای زوج های سن پایین هم به عنوان مشوقی برای ازدواج باشد با توجه به طرح جوانی که به عنوان پیشنهادات کمیسیون تخصصی جمع بندی کردیم که به کمیسیون تلفیق ارائه کرده ایم و از آن دفاع خواهیم کرد. 
انتهای پیام

پژوهشیار