شهردار تبریز؛

رعایت ایمنی در ساخت و ساز بدون مساعدت دولت میسر نیست

1400/10/04 - 09:26 - کد خبر: 56317
عباس رنجبر

نصر: شهردار تبریز با انتقاد از روند رو به افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز در این شهر، گفت: رعایت ایمنی در ساختمان سازی بدون کمک و مساعدت اساسی دولت میسر نیست.

به گزارش نصر، عباس رنجبر روز شنبه در یک گفت وگوی خبری ضمن انتقاد از بی توجهی های نسبت به ساخت و سازهای غیرمجاز و ناایمن در کلانشهرها به خصوص تبریز، افزود: بر اساس برآوردهای انجام شده هم اکنون  در این شهر افزون بر ۱۰۰ هزار واحد مسکونی ناایمن و غیرمجاز وجود دارد که ایمن سازی آنها بدون تسهیلات مالی دولت و توجه ویژه به این مقوله ممکن نخواهد بود، چون منابع مالی و اعتباری شهرداری ها به هیچ عنوان در این زمینه  کفاف نمی کند.
وی به وقوع چند مورد حادثه در ساختمان های ناایمن تبریز طی روزهای اخیر اشاره و اضافه کرد: این اتفاقات دردناک که جان چند نفر از شهروندان را گرفت، توجه بیش از پیش به اهمیت ایمنی در ساخت و سازها را نمایان تر کرد تا تمامی قواعد و ظوابط مصرح در آیین‌نامه‌های ایمنی ساختمان که از سال ۱۳۷۶ مصوب شده است، جدی گرفته شده و سخت گیری های آن توسط شهرداری ها، مالکان و پیمانکاران ساختمان به دقت رعایت شود.
رنجبر ادامه داد: در سال‌های گذشته اعلب با ساخت و ساز غیرمجاز واحدهای مسکونی یک طبقه ای روبرو بودیم و مالکان در صدد بودند تا سرپناهی مختصر برای خود در زمان بسیار اندک بسازند، اما اکنون همان ساختمان های یک طبقه تبدیل به واحدهای چند طبقه شده و مالکان برای دست یابی به منافع مالی بیشتر، اقدام به ساخت و سازهای غیرمجاز و خطرناک می کنند که با این اقدام خود در حقیقت با جان و مال خود و دیگران بازی می کنند.
وی با  بیان اینکه این خانه‌های غیرمجاز از کمیسیون ماده ۱۰۰ مجوز دارند، اظهار داشت: بر این اساس ورود به این خانه‌ها توسط عوامل شهرداری ممنوع بوده و مشکلات قانونی خاص خود را برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز دارد که متخلفان از این خلاء، سوءاستفاده کرده و تا زمان اخذ مجوز ورود، احداث می کنند.
شهرداری تبریز با تاکید بر همت شهرداری تبریز برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز، از همکاری دادستانی عمومی و انقلاب اسلامی شهرستان تبریز و سایر ارگان های مربوطه در این ارتباط، قدردانی کرد و افزود: با هماهنگی هانی انجام شده، از این پس نظارت های بیشتری بر ساخت و سازها انجام می شود که راه اندازی «قرارگاه اقدام» از جمله آنهاست.
رنجبر ادامه داد: تشکیل این قرارگاه در قالب لایحه ای طی روزهای آینده به شورای اسلامی شهر پیشنهاد می‌شود.
در اواخر هفته گذشته در اثر فروریختن ۲ باب منزل مسکونی در محلات عباسی و حکم آباد پنج شهروند جان خود را از دست داده و ۱۸ نفر نیز مجروح شدند.
انتهای پیام/

پژوهشیار