بهبودی در واکنش به انتقادات از سهم آذربایجان شرقی از بودجه سال آینده؛

لایحه بودجه همه اقتصاد کشور نیست/ اقتصاد آذربایجان شرقی یک اقتصاد درون زا است/ لزوم جذب سرمایه گذاری برای افزایش حجم اقتصاد استان

1400/09/27 - 22:47 - کد خبر: 56044
داود بهبودی

نصر: رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی در واکنش به انتقادات صورت گرفته در فضای مجازی در مورد بودجه سال آینده آذربایجان شرقی، گفت: لایحه بودجه همه اقتصاد کشور نیست و نباید همه چیز را در لایحه بودجه دید، هر چند بودجه جهت دهنده و مهم است.

به گزارش خبرنگار نصر، "داود بهبودی" پیش از ظهر امروز در نشست با نمایندگان رسانه‌های آذربایجان شرقی به انتقادات صورت گرفته در فضای مجازی در مورد بودجه سال آینده آذربایجان شرقی واکنش نشان داد و افزود: لایحه بودجه همه اقتصاد کشور نیست و نباید همه چیز را در لایحه بودجه دید، هر چند بودجه جهت دهنده و مهم است.
 
وی افزود: هفته گذشته یک اینفوگرافی نادرست در فضای مجازی منتشر شد که نشان می داد حجم بودجه استان اصفهان سه برابر آذربایجان شرقی است، در حالی که طراحان این اینفوگرافی از مفاهیم بودجه غافل بوده اند و مقایسه نادرستی انجام داده اند و این در افکار عمومی حساسیت ایجاد می کند.
 
بهبودی گفت: بر خلاف اینفوگرافی منتشر شده قرار است استان اصفهان سه برابر آذربایجان شرقی طی سال آینده مالیات بپردازد، چرا که اقتصاد بزرگتری دارد و حجم درآمد و اعتبارات لایحه بودجه به حجم اقتصاد و دیگر شاخص های اقتصادی استان ها بستگی دارد. شخصاً معتقدم مقایسه تبریز با اصفهان درست نیست و به نوعی بی احترامی به شان تبریز است.
 
وی افزود: متاسفانه ما آنقدر در آماج اخبار منفی قرار می گیریم که خواه یا ناخواه از آن ها متاثر می شویم و این موجب دلزدگی و ناامیدی مردم می شود. فکر می کنم ما به حد کافی مشکل داریم که نباید با مقایسه های اشتباه و تولید اخبار منفی کذایی فشار و ناراحتی مردم را بیشتر کنیم.
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: من خواهش می کنم بدون اطلاعات اقتصادی و بودجه ای درباره لایحه پیشنهادی دولت اظهار نظر نکنیم، هر چند ما از لایحه دولت به طور کامل دفاع نمی کنیم و فکر می کنیم نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی می توانند با رایزنی در مجلس امتیازهای بیشتری برای استان در لایحه بودجه سال آینده کسب کنند.
 
بهبودی در ادامه به برخی جزئیات لایحه بودجه پیشنهادی 1401 دولت پرداخت و گفت: درآمد آذربایجان شرقی در لایحه بودجه سال جاری 65 هزار و 283 میلیارد ریال بوده که در لایحه سال آینده این رقم به 116 هزار و 235 میلیارد ریال افزایش یافته است که رشد 78.05 درصدی را شامل می شود.
 
وی افزود: اعتبارات هزینه ای مربوط به آذربایجان شرقی هم در لایحه بودجه امسال مبلغ 9 هزار و 519 میلیارد ریال بوده که در لایحه سال آینده به 10 هزار و 843 میلیارد ریال افزایش می یابد، البته بخش عمده این رقم متاسفانه صرف حقوق و دستمزد کارکنان سازمان های دولت می شود.
 
بهبودی ادامه داد: افزایش حداقل حقوق کارمندان دولت در سال آینده 29 درصد خواهد بود و رقم چهار میلیون و 500 هزار تومان را پوشش خواهد داد. این افزایش حقوق به صورت پلکانی بوده و برای حقوق های بالاتر کمتر اعمال خواهد شد.
 
وی درباره اعتبارات تملک دارایی آذربایجان شرقی در لایحه بودجه سال آینده نیز گفت: اعتبارات تملک دارایی استان در سال جاری 19 هزار و 832 میلیارد ریال است که در لایحه سال آینده به 22 هزار و 759 میلیارد ریال افزایش می یابد.
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی در ادامه تاکید کرد: رویکرد دولت در لایحه بودجه سال آینده سوق دادن کشور به سمت رشد اقتصادی است و این با تمرکز دولت در پروژه های زیرساختی و ارزش آفرین میسر می شود.
 
بهبودی آذربایجان شرقی را یکی از استان های با تراکم جمعیتی بالای کشور عنوان کرد و افزود: تراکم جمعیت سبب می شود نرخ سرانه بودجه در استان در ردیف های آخر قرار گیرد و این برای دیگر استان های پرجمعیت به غیر از تهران و استان های نفتی هم صدق می کند. آذربایجان شرقی با 4.8 درصد جمعیت کشور، 3.5 درصد اقتصاد ایران را به خود اختصاص می دهد. تراکم جمعیت استان نسبت به گذشته کم شده است، اما آذربایجان شرقی همچنان جزو استان های پرتراکم کشور بوده و در رتبه 6 کشور قرار دارد.
 
وی افزود: از لحاظ رتبه در سهم اقتصادی کشور هم در ردیف 8 قرار داریم. واقعیت این است که استان های نفتی به جهت سرمایه گذاری های کلان دولت در بخش نفت و انرژی جهش زیادی یافته اند، اما باید توجه کنیم که اقتصاد آذربایجان شرقی وابسته به نفت نیست و یک اقتصاد درون زا است.
 
بهبودی خاطرنشان کرد: برخی استان های بالای جدول علاوه بر اعتبارات نفتی، از محل اعتبارات سه درصد محرومیت زدایی هم اعتبار دریافت می کنند که سهم آذربایجان شرقی هم از محل این اعتبارات ناچیز است. هر چند بنده معتقدم تخصیص اعتبارات محرومیت زدایی ممکن است از لحاظ رویکرد اجتماعی درست باشد، اما از لحاظ رویکرد اقتصادی درست نیست، چرا که رشد اقتصادی استان های صنعتی می تواند اقتصاد سایر استان های همجوار را هم توسعه دهد.
 
وی ادامه داد: در برخی استان هایی که شاهد توسعه بیشتری هستیم، متاسفانه برخی مزیت های مصنوعی مانند پروژه های انتقال آب ایجاد شده که در جذب اعتبارات و سرمایه گذاری ها هم موثر است.
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی در پایان گفت: ما در آذربایجان شرقی اگر می خواهیم جایگاه اقتصادی بالاتری کسب کنیم، نباید به اعتبارات دولتی چشم بدوزیم، بلکه باید با فراهم کردن بیشتر زمینه جذب سرمایه گذاری و اجرای مگاپروژه ها حجم اقتصاد استان را توسعه دهیم و زیرساخت های انرژی، صنعت خودرو و دیگر مزیت های اقتصادی استان را ارتقاء بخشیم. ما با تثبیت سرمایه گذاری های صورت گرفته و جذب سرمایه های جدید است که خواهیم توانست حجم اقتصادمان را بزرگ تر کرده و توسعه آذربایجان شرقی را سرعت ببخشیم، وگرنه با مقایسه های نادرست و ایجاد جو یاس و ناامیدی چیزی حاصل نخواهد شد.
 
انتهای پیام/

پژوهشیار