خبر/

کسب عنوان فناور برگزیده کشور توسط شرکت مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی

1400/09/25 - 20:15 - کد خبر: 55975
عکس

نصر: علی فرهادی  مدیر عامل شرکت نوآوران زیست گستر ارگ مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی به عنوان فناور کشور برگزیده کشور معرفی شد.

به گزارش نصر، وی با همراهی محققان شرکت نوآوران زیست گستر ارگ با تولید رزین های کروماتوگرافی برای تخلیص واکسن و داروهای بیوتکنولوژی، توانسته نیاز استراتژیک کشور در حوزه سلامت را مرتفع کند.
مهم ترین مرحله جداسازی و خالص سازی داروهای نوترکیب مرحله جداسازی و خالص سازی این داروها است که با رزین های تولید شده توسط این شرکت این امکان فراهم شده است.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری در این آیین  گفت: تحقیقات بنیادی برای فتح مرزهای دانش و پایه گذاری پیشرفت‌های آینده در علم و فناوری ضروری است و چه بسا تحقیقات کنونی چند دهه دیگر به پیشرفت‌های شگرفی در زمینه فناوری منجر شود.
 

زلفی‌گل  با تاکید بر اهمیت کاربردی کردن پژوهش‌ها و استفاده از ظرفیت‌های علمی برای رفع نیازهای کشور گفت: وزارت علوم به این امر اهتمام جدی دارد و در همین راستا نظام نیازها و ایده‌ها با عنوان "نان" را طرح‌ریزی کرده است و با حمایت هیئت دولت به صندوق پژوهش و فناوری زیر مجموعه شورای عتف که سال‌ها پیش تصویب شده بود توسط ریس جمهور ابلاغ شد و در لایحه بودجه نیز برای آن اعتبار پیش‌بینی شد. اما توجه به نیاز به تحقیقات کاربردی نباید ما را از ارزش و اهمیت و ضرورت تحقیقات بنیادی غافل کند.
وزیر علوم تاکید اظهار داشت: امروز دانشمندان و اعضای هیئت علمی داریم که مقالات، مجلات و کتاب‌های آنها توسط انتشارات بین المللی در دنیا چاپ، منتشر و مورد استناد دانشمندان دنیا قرار می‌گیرد. یا اعضای هیئت علمی داریم که مقالات آنها تا ۱۰۰ هزار مورد ارجاع و استناد قرار گرفته است و تبلیغ و نشان دادن این چهره‌های علمی در برنامه‌های صدا و سیما و ساختن مستند از زندگی و فعالیت علمی آنها یک ضرورت و یک کار با ارزش فرهنگی است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: اگر دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشگاه‌های وزارت علوم با هم تجمیع شوند و جایگاه‌های بالاتری در سطح دنیا کسب کنیم، قطعاً دانشجویان بین‌المللی بیشتری راغب به تحصیل در کشور ایران می‌شوند و تعداد دانشجویان بین المللی از تعداد ۱۰۰ هزار دانشجوی فعلی بسیار فراتر خواهد رفت.
دکتر زلفی‌گل خطاب به برگزیدگان هفته پژوهش و فناوری سال ۱۴۰۰ گفت: نخبگان برتری که امروز از آنها تجلیل می‌شود بدانند که موفقیت آنها حاصل پشتیبانی مسئولان استانی و مسئولان دانشگاهی، مدیران، اعضای هیئت علمی و دیگر کارکنان دانشگاه‌ها و حتی اعضای خانواده آنها است و و این نخبگان برگزیده با الگودهی به جوانان، حمایت از آنان، حمایت از اعضای هیئت علمی جوان و انجام کارهای تیمی، نقش مهم خود را در ترویج فرهنگ علم و فناوری در کشور ایفا می‌کنند.
معاون علمی فناوری رئیس جمهور  هم ایجاد معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم را اقدامی مطلوب و پیشتازانه توصیف کرد و گفت: پارک‌های علم و فناوری نیازمند حمایت بیشتری هستند.
ستاری  ضرورت ایجاد ارتباط با صنعت و بازار را در تعامل دانست و تاکید کرد: در این مسیر ما به اکوسیستم و نظام نوآوری نیاز داریم که این اکوسیستم در کشور راه‌اندازی شده است.
وی ایجاد حدود ۵۰ پارک علم و فناوری، بیش از ۶ هزار شرکت دانش‌بنیان، ۱۰ هزار استارت‌آپ و ۳۰۰ تا ۴۰۰ شتابدهنده تخصصی بخش خصوصی را از جمله این زیرساخت‌ها دانست و افزود: پارک‌های فناوری جایی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هستند و در حال حاضر نسبت سرمایه‌گذاری بخش دولتی به خصوصی ۱۰ تا ۸ به یک است.
انتهای پیام/

پژوهشیار