تجلیل از محققان و فن آوران برتر آذربایجان شرقی

1400/09/24 - 20:00 - کد خبر: 55932
عکس

نصر: همزمان با هفته پژوهش از محققان، پژوهشگران و فن آوران آذربایجان شرقی تجلیل شد.

به گزارش نصر، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز در بیست و دومین آئین تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری استان گفت:  تعداد و کیفیت مقالات چاپ شده دانشگاه تبریز در مجلات بین المللی معتبر دنیا طی ۹ ماهه سالجاری رشد خوبی داشته است.
جلال شیری با اشاره به اجرای تفاهم‌نامه مابین وزارت علوم و شورای تحقیقات علمی ترکیه برای اولین بار توسط دانشگاه تبریز افزود: برنامه‌های تحقیقاتی مختلفی در حوزه‌ی بین الملل و با کمک محققان برتر دانشگاه‌های جهان اسلام به اجرا درآمده است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز همچنین با اشاره به تحصیل بیش از ۱۵۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه تبریز، ادامه داد: تعداد ۵۰ واحد فناور در مرکز رشد و فناوری دانشگاه تبریز مستقر است و طی سال گذشته خط تولید‌های مختلفی در این راستا راه اندازی شده است.
وی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی سهند نیز طی سال‌های گذشته فعالیت‌های خوبی در حوزه‌ی پژوهشی داشته است، افزود: رتبه این دانشگاه در بین دانشگاه‌های صنعتی کشور و کیفیت مقالات چاپ شده اساتید این دانشگاه نیز از رشد خوبی برخورد بوده است.
جلال شیری با اشاره به اجرای ۷۷ قرارداد ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت با اعتبار ۳۱ میلیارد تومان در سال گذشته ادامه داد: این دانشگاه با تعداد ۶۴ کارفرمای بخش دولتی و ۱۳ کارفرمای بخش خصوصی ارتباط کاری برقرار کرده است.
دبیر ستاد استانی هفته پژوهش گفت: دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم در سال ۲۰۲۰ تعداد ۸۳۲ مقاله را در سطح بین المللی به چاپ رسانده و دارای رتبه اول تیمی کشور در المپیاد دانشجویی حیطه کارآفرینی است.
شیری در ادامه با اشاره به استقرار ۱۱ مرکز نوآوری در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گفت: ۳۵ هسته فناور و ۳۲ طرح فناورانه در طول سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰ در این دانشگاه تشکیل و هفت رویداد شتاب و ۸۵ تور فناورانه نیز در این مدت برگزار شده است.
وی به تحصیل ۵۱ هزار دانشجو و فعالیت ۱۶۶۰ هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی استان اشاره کرد و گفت: ۱۱ مرکز رشد و ۱۲ مرکز تحقیقاتی در این دانشگاه مستقر هستند همچنین این دانشگاه دارای ۱۸ مجله تخصصی بوده و در مسابقات خارجی نیز رتبه‌های خوبی کسب کرده است.
بیر ستاد استانی هفته پژوهش با اشاره به وجود ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در استان افزود: ۵۸ شرکت در مرکز پارک علم و فناوری استان مستقر هستند و تعداد ۲۰ مرکز رشد و نوآوری نیز وابسته به این پارک به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
استاندار آذربایجان شرقی در این مراسم گفت: دانشمندان ما به جرم پژوهش و نوآوری، آماج حمله دشمنان قرار می‌گیرند، زیرا آن‌ها قبول نمی‌کنند که کشوری مبتنی بر مبانی انقلاب، رشد و پیشرفت کند.
عابدین خرّم با بیان اینکه پژوهش نقطه عزیمت کشور به سمت پیشرفت است تاکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان، حلقه وصل دانشگاه و صنعت هستند و صاحبان صنایع برای پیشرفت و بهره‌وری باید به سراغ پژوهشگران بروند.
وی ادامه داد: اقدامات پژوهشی دانشگاه‌ها گنجینه‌ای است که می‌تواند تمام عرصه‌ها را تحت پوشش قرار دهد افزود: امروز دانشگاه‌های ما پژوهش‌محور بوده و به‌دنبال ثروت‌آفرینی می‌روند.
استاندار با اشاره به اینکه سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی کشور، تا سال ۱۴۰۴ باید به ۴ درصد برسد افزود: آذربایجان شرقی یکی از استان‌های برتر در حوزه پژوهش است و به دلیل تجارب و کارنامه گذشته و استعداد‌های فراوان، می‌تواند نقش به سزایی در این حوزه داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه نوآوری باید به گفتمان مدیریتی استان تبدیل شود اضافه کرد: برای تحقق این مهم، راه‌اندازی کارخانه نوآوری و فناوری ضروری است و اگر این اتفاق نیفتد، اکوسیستم فناوری استان ناقص می‌ماند.
در این همایش از مهران رحمانزاده، دانش آموز پایه ۱۱ ریاضی فیزیک به عنوان پژوهشگر برتر در حوزه دانش آموزی، آزیتا بلالی اسکویی دانشیار دانشگاه هنر اسلامی تبریز، مهدی یوسفی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تبریز، محمد غفاری استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز، علیرضا امانی قدیم دانشیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، مهدی سلامی استاد دانشگاه صنعتی سهند، یوسف زرندی دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، ابوالفضل قاسم زاده دانشیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، افشین جوادی دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، محمد خیاط ناصری مدرس دانشگاه علمی کاربردی استان و مهدی زینالی از دانشگاه صنعتی سهند به‌عنوان پژوهشگران و فناوران برگزیده استان تجلیل شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار