طرحی که اجرا نشده شکست خورد:

جولان مجدد وانت‌بارها در تبریز/ روز از نو، روزی از ترافیک و ترازوی خراب!

1400/09/24 - 10:53 - کد خبر: 55889
وانت بار، سد معبر

نصر: این روزها با فروکش کردن اجرای طرح ساماندهی وانت بارها، رفته رفته شاهد جولان مجدد در خیابان های شهر هستیم!

به گزارش نصر به نقل از آناج، دوم آذرماه ماه بود که خبر ساماندهی دست‌فروشان و وانت‌بارها در تبریز رسانه‌ای شد.
این خبر را معاون خدمات شهری و اجرایی شهردار تبریز با عنوان اجرای طرح بزرگ ساماندهی دست‌فروشان و وانت‌بارها با همکاری مشترک شهرداری تبریز، نیروی انتظامی‌و پلیس راهور اطلاع رسانی کرده و قرار بود، نیروهای خدمات شهری مناطق دهگانه شهردرای تبریز، با همراهی پلیس راهور و ماموران نیروی انتظامی‌با حضور میدانی در مناطق شهر نسبت به اعمال جریمه و ابلاغ اخطاریه به وانت‌بارهای میوه‌فروشی اقدام کرده و مهلت سه روزه در خصوص جمع‌آوری سد معبر و همچنین ثبت‌نام در سامانه بازار جهت استقرار در محل اختصاص‌یافته، به دست‌فروشان داده شود.
طرح مذکور که با حمایت اکثر مردم شهر تبریز همراه و به مطالبه اصلی تبدیل شده بود در همان روزها آغاز گردید و برخورد جدی با وانت‌بارها صورت گرفت. بسیاری از رسانه‌های شهر تبریز به نقل از مردم این شهر خواستار برخورد جدی با وانت بارهایی شده بودند که عملا بخش وسیعی از خیابان‌های شهر را به اشغال خود در میاوردند و مانع جدی برای عبور و مرور مردم می‌شدند.

مافیای وانت بارها/ توقف بدون پلاک آزاد!
روح الله رشیدی عضو شورای شهر تبریز، چندی پیش در واکنش به حواشی مربوط به ساماندهی وانت بارها گفته بود: «این موضوع به جز معاونت خدمات شهری به مساله ترافیکی هم ربط داشت و تعجب می‌کنم چطور وانتی که بدون پلاک و بدون موتور در معبری ۲۴ ساعته پارک می‌شود، کسی کاری به آن ندارد.
وی ادامه داد: در این خصوص دو موضوع مطرح است؛ اولی پدیده مستضعفین شهری است که سازمان خدمات شهری باید به چنین دستفروشان و وانت بارهایی مکان برای فروش بدهد و دیگری باند شدن این وانت بارها است؛ بسیاری از این فروشندگان دستمزد روزانه می‌گیرند و اصل کسانی هستند که این موضوع را سازمان دادند و صاحب ۵۰ تا ۱۰۰ نیسان هستند.»
مافیای وانت بارها موضوعی بود که قبلا نیز کم و بیش به آن اشاره شده بود اما اینبار به صورت جدی مطرح می‌شود. برای بسیاری از مردم این سوال ایجاد شده است که چگونه یک پیکان وانت یا نیسان آبی می‌تواند به راحتی در وسط خیابان به صورت آزادانه پارک کند، پلاک عقب خود را با پارچه‌ بپوشاند و پلاک جلویی‌اش را کلا دربیاورد و از طرفی هیچ یک از گشت‌های پلیس انتظامی‌یا رانندگی به آنها اهمیتی ندهد.

شکست طرح ساماندهی/ اجرای طرح بدون مطالعه و بررسی!
هرچند با شروع طرح ساماندهی دستفروشان و وانت بارها، برای چند روز شاهد کاهش چشمگیر وانت‌ها در شهر بودیم اما این روزها با فروکش کردن اجرای طرح مذکور رفته رفته شاهد جولان مجدد وانت‌بارها هستیم! موضوعی که نشان می‌دهد طرح معاونت خدمات شهری شهرداری تبریز عملا با شکست مواجه شده است.
احد صادقی دیگر عضو شورای شهر تبریز چند روز پیش در مصاحبه با یکی از رسانه‌های تبریز به این موضوع اذعان داشته و گفته است: «معاونت خدمات شهری شهرداری بدون هیچ مطالعه و بررسی، اقدام به انجام یک طرح ضربتی کرد که این طرح قرار بود ساماندهی موقت ایجاد کند، نه مسکنی یکی دو روزه باشد! برخورد با وانت‌بارهای میوه‌فروش که ایجاد ترافیک و راه‌بندان می‌کنند و بعضا هم فاقد پلاک هستند، برعهده پلیس راهور است و برای ساماندهی و رسیدن به نتیجه مطلوب لازم است تمامی‌نهادها و سازمان‌های مرتبط از جمله پلیس راهور و انتظامی‌در کنار شهرداری تبریز باشند.»
صادقی همچنین گفته بود در جلسه شورای شهر که روز یکشنبه ۲۱ آذرماه برگزار خواهد شد، این موضوع را از پلیس راهور پیگیری خواهیم کرد تا این اقدام مسکن وار را به یک کار دائمی‌و منطقی تبدیل کنیم. هرچند که در این جلسه این موضوع  مطرح نشد و کلاف پیچیده وانت بارها در تبریز همچنان به حال خود رها مانده است.
آنچه واضح به نظر می‌رسد تا به این روز، هیچ اقدام جدی به جز طرح معاونت خدمات شهری تبریز برای ساماندهی دستفروشان خصوصا وانت بارها تدوین و اجرایی نشده است. پس از فروکش کردن طرح به اصطلاح ضربتی شهرداری، اکنون این وانت بارها هستند که مرخصی اجباری خود را تمام شده می‌دانند و رفته رفته برای حضور پرقدرت در خیابان‌های شهر آماده می‌شوند. هرچند هم اکنون نیز بسیاری از وانت‌بارها در نقاط مختلف و البته شلوغ شهر حضور پیدا کرده و علاوه بر سد معبر جدی، مرتکب انواع بی قانونی‌‌‌های دیگر می‌شوند.
انتهای پیام/

پژوهشیار