خبر/

پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت بزرگداشت استاد محمد عابد

1400/09/15 - 11:59 - کد خبر: 55410
محمدمهدی اسماعیلی

نصر: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با آیین گرامیداشت پانزدهمین سالگرد ارتحال استاد محمد عابد تبریزی، شاعر اهل بیت عصمت و طهارت، پیامی را صادر کرد.

به گزارش نصر، در پیام  محمدمهدی اسماعیلی با درج بیت «عابد کجا رویم به جز درگه حسین/ عمری است سرسپرده این آستانه‌ایم»، آمده است: برای وصف حضرت حسین (ع) جز تحیر در وادی بی‌خویشی نمی‌سزد و شاعران عارف مسلکی که در این مسیر گام‌ نهاده‌ و دل و جانشان به رشحات عشق زنده شده ، نامشان بر جریده عالم ثبت و یادشان بر کتیبه شعر حسینی جاودان شده است.
پیام حاکی است: از این میان بایستی از شاعر گرانمایه محمد عابد یاد نمود، شاعری که از افتخارات شعر آیینی تبریز و ایران در طیف شعرا و ادبای برجسته معاصر است و توانست جایگاهی ویژه یابد و معرف شعر فاخر و صحیح مدح و مرثیه باشد، او نماینده و نمونه کامل از یک شاعر که نهایت ذوق و سلیقه را در مضامین و معانی و اندیشه به کار می‌گرفت بود و به راستی که وی در عرصه شعر آیینی درافشانی می‌کرد.
در این پیام تشریح شده است: جویبار زلال شعر در مسیر پرجوش و خروش خود آنگاه که به دریای بیکران فضل و فرهنگ حسینی پیوست، جاودان شد و درّ یتیمی در سینه‌ی خود پرورید که قرن ها باید تا صدف دهر چنین باز آبستن درّی باشد. استاد "محمدعابد تبریزی" شاعری آگاه و دردآشنا و متعهد و عاشق بود، آنچنان که جز سخن عشق نمی‌شنید و جز بر بارگاه عالم پناه حضرات معصومین علیه السلام سر تعظیم فرود نمی‌آورد.
در پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید شده است: زنده یاد شاعر جواهرکلام استاد محمد عابد تبریزی، طبعی عارفانه و اندیشه‌ای عاشقانه و سرشتی سرشار از محبت به حضرات معصومین علیهما السلام داشت و بدون تردید وی بخشی برجسته و شاخص از روند جریان‌سازی شعر آیینی چه در شعر ترکی و چه در شعر فارسی محسوب می‌شود. وی حلقه‌ وصل شعر آئینی دیروز و امروز بود و از وارثان امین گنجینه گهربار شعر مدح و مرثیه. این شاعر شهیر را شاید بتوان یکی از آخرین بازماندگان شعر نوحه در نوع فاخر و کم‌نظیر معاصر بخوانیم.
در پیام آمده است: این شاعر بزرگ، خوشه‌چین معرفت از گلستان ائمه معصومین علیهما السلام بود و سخنش الهام‌ گرفته از قرآن و نهج‌البلاغه که رمز ابدیت شعر وی نیز همین کلام الهی است. عابد را می‌توان اوج قله شعر آیینی برشمرد؛ بخش بزرگی از فرهنگ حسینی ایران‌زمین مرهون میراث گران‌سنگ، بی‌بدیل، فاخر و ماندگار این شاعر ارزشمند است. تلفیق مضامین و آوردن صنایع گوناگون ادبی، وی را در زمره یکی از بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین شاعران ایران قرار داده و سه مجموعه "ماه در محاق"، "مهر در شفق" و "ستاره سحرگاهی"، وی را مورد قبول سخن سنجان اهل فضل نموده و در دل تک تک دوستداران اهل بیت (ع) ماندگار کرده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان در این پیام نام و یاد این شاعر عاشق و دلسوخته و پناهنده به بارگاه عالم پناه حضرات معصومین (ع) را گرامی داشته و اضافه کرده است: از مردم تبریز زرخیز که میزبان آیین گرامی داشت شعر فاخر آیینی هستند ، صمیمانه سپاسگزاری می نمایم و دست متولیان و دست‌اندرکاران برپایی این همایش خجسته را به گرمی می فشارم.
  
پیام آیت الله سبحانی به همایش گرامیداشت پانزدهمین سالگرد ارتحال استاد محمد عابد
 آیت الله جعفر سبحانی، از مراجع عالیقدر تشیع نیز پیامی را همزمان با آیین گرامیداشت پانزدهمین سالگرد ارتحال شاعر جواهر کلام اهل بیت عصمت و طهارت (ع) استاد محمد عابد صادر کرد.
در متن این پیام آمده است: هنر متعالی فصل مشترک فطرت های پاک و آزاده ای است که در زادبوم شرافت و حریت زیسته اند و مظاهر ذات و صفات الهی در هستی را به چشم حیرت نگریسته اند. در این میان شعر ولایی همان نردبان پایه ای است که حضیض خاک را به فراز افلاک معرفت  آل الله می رساند؛ شعری که از چشمه سار وحیانی و جویبار معرفت ربانی، زلال حکمت نوشیده و از سینای سینه‌ی دلدادگان کمال و معنویت جوشیده باشد، به‌سان ماء معینی است که بهشت انسانیت را طراوتی تازه می‌بخشد و این همان حقیقت کلام درربار حـضرت  امام  جعفر بن محمدالصادق-علیه‌السلام- است که فرمود: من انشد فینا بیتا بنی الله له بیتا فی الجنه ( وسائل الشیعه، ج۱۴،ص۵۹۷ )
صحایف تاریخ درازدامن تشیع گنجوری خزائنی از بدایع فکرت و صنایع حکمت سخن‌سنجان گوهرطرازی را بر ذمه دارد که بیت بیت آثار بیان و بنان ایشان خشت‌خشت بنای حکمت شیعی را طراز بسته و گرمی بازار لعل و گوهر شکسته‌اند و یکی از ایشان در زمانه ما مرحوم محمدعابد تبریزی است که بمناسبت پانزدهمین سالگرد ارتحالش گرد هم آمده‌اید.
تجلیل از مرحوم عابد، تجلیل از شعر متعهد و صدای رسای توحید، ولایت و معنویت است. شاعری سترگ و اندیشمندی نستوه که قلم جز در خدمت آل الله بر صحیفه نراند و بیتی از آثار فراوانش از حلیه‌ی فضائل، مناقب، مراثی و معارف خاندان وحی خالی و عاری نماند. میزان مهارت و استادی این شاعر گزیده‌گوی در حوزه علوم ادبی و بلاغی و آشنایی عمیق وی با علوم قرآنی، تاریخ، سیره، اخبار و احادیث خاندان نبوت و موانست او با نهج‌البلاغه امیربیان حـضرت امیرالمومنین علی ابن ابیطالب -سلام الله علیه- از آثار قلمی اش در دو زبان فارسی و ترکی مشهود است و از همین رهگذر است که بنای مستحکم طبع و قول توحیدی عابد از رخنه غلو و شبهه در مضامین ، رسوخ رکاکت و سستی در بیان ، ظاهربینی و سطحی‌نگری در اندیشه ، تغافل از شان امامت در عاطفه و خیال و استفاده از اخبار ضعیف و احادیث جعلی و مغایر با سیره و تاریخ پیشوایان معصوم، مصون و محفوظ مانده‌است.
آیت الله سبحانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آن ادیب اریب و شاعر جواهرکلام اهل‌بیت و طلب رحمت و غفران الهی برای آن عزیز سفرکرده، عموم شعرای جوان آستان باعظمت آل‌الله را به تاسی و پیروی از سیره سلف صالح در استمساک به عروه الوثقای ولایت و دوری از مضامین ساده‌انگارانه و شبهه‌ناک در اشعار خود توصیه و سعادت همگان را در ظل عنایات حـضرت ولیعصر - ارواحنا له الفدا- مسئلت کرده است.
زنده یاد استاد محمد عابدی خیابان متخلص به "عابد تبریزی" در سال ۱۳۱۴ هجری شمسی در یک خاندان مذهبی دیده بر جهان گشود.
پدر استاد عابد، ‌شادروان "مولانا یتیم" بود  که در شعر "یتیم" تخلص می کرد و در عصر خود از نخبه شاعران و قدوه عارفان بود. آن سخندان وارسته در عین بهره وری از عرفان ، ‌از مداحان سوخته جان و رثاگویان خاندان عصمت و طهارت بود.
زنده یاد استاد عابد در ایام نوجوانی و در سن ۱۲ سالگی نخستین شعر خود را در عرض ارادت به مقام حضرت علی اکبر (ع) سرود و  محضر پدر بزرگوار خود و سایر اساتید بنام آن زمان را درک نمود و شیوه ها و سبک های مختلف شعر ترکی و فارسی را تسخیر کرد و با خلق آثار کم نظیری , شعر و ادب فارسی و ترکی را اعتلا بخشید.
استاد محمد عابد در هنر شعر و شاعری به دستیاری خلاقیت خارق العاده ای که داشت با بهره گیری از بی بدیل ترین بدایع به الفاظ صامت و بی حرکت روح و تحرک می بخشید و از جمله شعرای نادری بود که آثار نامیرایی در این زمینه از ایشان به یادگار مانده است.
سینه استاد  گنجینه عظیمی از آیات قرآنی و احادیث اسلامی بود و  بر ادبیات عرب احاطه کامل داشت.
از استاد عابد دیوان اشعار و کتابهای "ماه در محاق" و "مهر در شفق" به زبان فارسی و "ستاره سحرگاهی" به زبان ترکی که همه در رثای اهل بیت (ع) هستند به یادگار مانده است.
این شاعر توانا و بلندآوازه در چهاردهم آذرماه ۱۳۸۵ دیده از جهان فرو بست.
آیین گرامیداشت پانزدهمین سالگرد درگذشت استاد عابد با عنوان «درّ یتیم» با حضور جمعی از مسئولین و میهمانان کشوری و استانی در تالار پتروشیمی تبریز برگزار شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار