رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی:

بیش از ۹۵ درصد نیازهای غذایی بشر در بستر خاک تولید و تأمین می‌شود

1400/09/15 - 10:35 - کد خبر: 55388
اکبر فتحی

نصر: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: خاک پایه و اساس کشاورزی است و بیش از ۹۵ درصد نیازهای غذایی بشر در بستر خاک تولید و تأمین می‌شود.

به گزارش نصر، اکبر فتحی گفت: بشر با اقداماتی که در راستای توسعه و زندگی راحت‌تر انجام می‌دهد باعث آلودگی و نابودی این مولفه زیستی مهم شده است.
وی ادامه داد: با وجود این اینکه بسیاری از تغییرات و آلودگی‌های ایجاد شده در زمین توسط انسان قابل مشاهده است، آلودگی خاک تقریباً نامرئی اما بسیار خطرناک است؛ در واقع آلودگی خاک یک تهدید پنهانی در زیر پای انسان است، آلودگی خاک از طریق کشاورزی ناپایدار، فعالیت‌های صنعتی، معدنی و زباله‌های مناطق مسکونی به وجود می‌آید.
وی افزود: خاک دارای پتانسیل بالایی برای فیلتر کردن و جذب آلاینده‌ها، تخریب و کاهش اثرات منفی آلاینده‌ها است، اما این ظرفیت محدود است و تاکنون یک سوم از خاک کره زمین بر اثر توسعه ناپایدار فعالیت‌های انسانی نابود شده است، با توجه به پیش‌بینی افزایش جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ به ۹ میلیارد نفر، آلودگی خاک به یک تهدید جهانی تبدیل خواهد شد.
فتحی خاطرنشان کرد: امسال به مناسبت 5 دسامبر، 14 آذر روز جهانی خاک، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) تهدید ناشی از شور شدن خاک برای امنیت غذایی جهانی را برجسته کرده و با شعار «توقف شور شدن خاک، تقویت باردهی خاک» به استقبال این روز رفته و هشدار داده است که بسیاری از کشورها هنوز ظرفیت کافی برای تجزیه و تحلیل خاک ندارند.
وی گفت: شیوه‌های کشاورزی ناپایدار و بهره برداری بیش از حد از منابع طبیعی و همچنین افزایش جمعیت، فشار فزاینده‌ای را بر خاک وارد کرده و باعث نرخ‌های نگران کننده تخریب خاک در سطح جهان می‌شود همانطور که در نقشه جهانی خاکهای متاثر از نمک که توسط فائو در ماه اکتبر ارائه شد، بیش از 833 میلیون هکتار از خاک‌ها در سراسر جهان در حال حاضر تحت تأثیر نمک قرار دارند.
وی اظهار کرد: برآوردها نشان می‌دهد که بیش از 10 درصد از زمین‌های زراعی متاثر از نمک است، که خطر بزرگی برای امنیت غذایی در سراسر جهان است.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، فتحی یادآور شد: مدیریت مناطق متاثر از نمک نیازمند یک رویکرد یکپارچه، شامل خاک پایدار و مدیریت آبیاری و زهکشی، انتخاب محصولات و گیاهان مقاوم به نمک از جمله هالوفیت‌ها است که می‌توانند به خوبی در چنین محیط‌هایی شد کنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار