گزارش نصر از سفر اعضای شورای شهر تبریز به تهران؛ 

حل چالش باسمنج با انتقال شهرداری منطقه 9 تبریز به باسمنج

1400/09/13 - 19:24 - کد خبر: 55294
سفر شورا به تهران

نصر: عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: حاضر هستیم منطقه 9 شهرداری تبریز را به باسمنج انتقال دهیم و باسمنج بعنوان بخشی از محلات تبریز باشد و در کنار بحث ابطال الحاق نیز صورت بگیرد و مکان فعلی شهرداری منطقه 9 بخشی از ساختمان شهرداری باشد و مرکزیت آن به داخل باسمنج و شهرداری باسمنج انتقال یابد.

به گزارش نصر، "فریدون بابائی اقدم" در گفتگو با نصر به گزارش سفر تهران در هفته گذشته پرداخت و گفت: سفر اعضای شورا جهت دو موضوع مهم؛ یکی بابت نگرانی از مسکنی که سهم شهر تبریز است تا داخل بافت شهری احداث نشود و دیگری موضوع باسمنج بود. 
وی ضمن تقدیر از روح اله متفکر آزاد بابت هماهنگی جلسات، گفت: ایشان جلسه ای با کمیسیون عمران مجلس ترتیب داده بودند مه در حاشیه آن جلسه با "رستم قاسمی" وزیر راه و شهرسازی دیدار داشتیم و نگرانی خود را بابت این موضوع که احداث مسکن در شهر های جدید شهریار و سهند دردی از مشکلات بد مسکنی تبریز را دوا نمی کند، اعلام کردیم. 
وی افزود: بر اساس استناد ماده 12 قانون جهش تولید که بخشی از مساکن احداثی باید داخل شهر و بافت های فرسوده و مکان چسبیده باشد، بر اساس همین موضوع این نگرانی را در کمیسیون عمران و مدیر بحران کشور "اسماعیل نجار" و "علی نیک زاد" نایب رئیس مجلس مطرح کردیم.
بابائی اقدم اضافه کرد: در ادامه فضایی باز شد و توانستیم با وزارت خانه مستقیما وارد بحث شویم.
جلسه ای با معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی داشتیم بعد از طرح موضوع، آنها نیز طرح هایی که در قالب طرح جهش تولید بود پیشنهاد هایی را ارائه کردند.
وی به نظر پیشنهادی وزارت خانه پرداخت و گفت: پیشنهاد آن ها این بود که یک سری مکان های خالی می‌خواهند تا در آن اراضی مسکن احداث کنند و سیاست کلی که به استان داده اند این است که 50 درصد احداثی ها در شهر های جدید و 50 درصد داخل بافت شهری باشد.
وی در این رابطه ادامه داد: 50 درصد داخل بافت شهری می‌تواند در پیشنهاد هایی که ما برای شهرک جوانان و شهرک صیاد شیرازی داده ایم باشد و قسمت دیگری که دست سایر دستگاه‌ها است اراضی را در اختیار این پروژه ها قرار دهند، در بحث خود مالکی هم پیشنهاد آن ها این بود که خانواده هایی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند با 5 درصد 400 میلیون تومان تسهیلات ارائه شود و باز پرداخت آن 20 ساله باشد و احتمالا این تسهیلات را نیز افزایش دهند، پیشنهاد وزارت این بود که مکان پروژه را بصورت رایگان 99 ساله در اختیار ما قرار دهند که می‌توان دو کار انجام داد، ارائه به گروه های آسیب پذیر و اجاره داری حرفه ای، پیشنهاد وزارتخانه این است که کسانی که در مناطق حاشیه نشینی ساکن هستند و تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نباشند تسهیلات 5 درصدی به آنها تعلق نمی‌گیرد، اما ما باید برای آنها نیز برنامه داشته باشیم.
بابائی اقدم تکمیل کرد: اجاره داری حرفه ای نیز به این معنی است که مکان پروژه از اراضی شهرداری باشد یا از طرف دولت به شهرداری داده شود تا برای زوج های جوان یا افراد بی بضاعت بصورت بازه زمانی 4 یا 5 ساله ارائه شود تا این اجاره بها به شهرداری داده شود و این یعنی چندین واحد در اختیار شهرداری است که با قیمت مناسب در اختیار افراد نیازمند قرارگیرد.
وی ادامه داد: همان تسهیلات 5 درصدی برای این افراد هم قرار گرفته و باز پرداخت وام ها نیز از محل شهرداری باشد، این بدین معنی است که فشاری بر روی نیازمندان تحمیل نشود و نوعی کمک دولتی است، در ادامه بنا بر این شد که خود وزارت خانه در کنار شهر های جدید به شهرک های صیاد شیرازی و جوانان توجه داشته باشد، اکنون بعد از این جلسه باید منتظر بازنگری سیاست شورای مسکن استان باشیم.
وی توضیح داد: شورای مسکن تمامی سهم های خود را به سمت شهر های جدید سهند و شهریار برده است که باید در این موضوع تجدید نظر کند.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تبریز، گفت: در مورد بحث باسمنج هم رئیس مجمع نمایندگان استان "محمد حسین فرهنگی" با معاونین تقسیمات سیاسی و امنیتی و عمرانی وزیر کشور به اتفاق جمعی از اعضای شورای شهر تبریز، شهردار، مشاور حقوقی شورا و آقای عزتی، آقای رحمتی از طرف استانداری و نمایندگان مجلس آقایان بیگی، تاج الدینی، فرهنگی و منادی حضور داشتند. 
وی تاکید کرد: موضع ما صراحتا مشخص است چرا که این تصمیم غیرقانونی و غیرفنی و خواسته ما ابطال این مصوبه است. 
بابائی اقدم به پیشنهاد مطرح شده به نمایندگی از اعضای شورای شهر تبریز پرداخت و گفت: حاضر هستیم منطقه 9 شهرداری تبریز را به باسمنج انتقال دهیم و باسمنج بعنوان بخشی از محلات تبریز باشد و در کنار بحث ابطال الحاق نیز صورت بگیرد و مکان فعلی شهرداری منطقه 9 بخشی از ساختمان شهرداری باشد و مرکزیت آن به داخل باسمنج و شهرداری باسمنج انتقال یابد.
وی به حضور معاون عمرانی استاندار اشاره کرد و افزود: خوشبختانه معاون استاندار هم با ما هم نظر بود و قرار شد بحث الحاق را جلو برده و نهایتا در ادامه بحث ابطال نیز قابل تحقق است.
در ادامه طوماری توسط عضو شورای شهر تبریز "پرویز هادی" که بعنوان یک شهروند باسمنجی هست نیز در جلسه آورده شده بود با امضای 7 هزار نفر از اهالی باسمنج که قبلا اعلام آمادگی کرده و الحاق به تبریز را خواسته بودند.
وی تصریح کرد: نهایتا در این موضوع هم دو گزینه ابطال مصوبه بخش باسمنج و یا الحاق بخش باسمنج را مطرح کردیم که مورد قبول جمع بود.
وی اضافه کرد: نمایندگانی که موافق اصلاح مصوبه بخش باسمنج بودند به استناد همان قانونی که در تهران اجرا می‌شود اشاره کردند و قانونی که مستثنی می‌کند حریم و محدوده را علاوه بر تهران تسریع یابد به سایر کلانشهر ها را استناد کردند. 
وی تکمیل کرد: آقای بیگی نظرشان این بود چون ترکیب شهر های کوچک نماینده بیشتری دارند، آوردن این لایحه در مجلس سخت است و باید اساسا بحث ابطال را پیگیری کنیم و موضوع الحاق را جلو ببریم.
وی ادامه داد: پیشنهاد معاونین وزیر کشور این بود کارگروهی تشکیل یابد، در آن کارگروه نمایندگانی از چند دستگاه معاونت عمرانی، معاونت سیاسی، شورای شهر، شهرداری، یکی از اعضای شورای شهر باسمنج یا شهردار باسمنج حضور داشته باشد تا نهایتا تصمیم گرفته شود.
وی خاطرنشان کرد: نکته جالب توجه این است که در این جلسه آقای شهردار نظر مخالفتی دستگاه های امنیتی استان را مطرح کردند که این دستگاه ها نیز مخالف بخش باسمنج و ابطال باسمنج را خواستارند، ادارات مختلف امنیتی که نظر مخالف بخش بودند را در این جلسه ذکر کردند.
وی خبر داد: امیدواریم طی روز های آتی جلسه مشترکی با شورای شهر باسمنج نیز داشته باشیم تا مقدمات الحاق را جلو ببریم.
وی در پایان گفت: در این سفر از شهر جدید پردیس تهران نیز بازدیدی داشتم، این شهر از تجربیات خوبی است که می‌تواند در حوزه مسکن برای ما مفید باشد و می‌توانیم از تجربیات آنها در تبریز بهره ببریم، توپوگرافی این شهر با تبریز و بحث مناطق پرخطر و وضعیت شیب و دامنه های آن عین برخی مناطق تبریز است که از نزدیک در جریان ساخت و ساز های فاز 11 شهر پردیس بودیم
تا از این طرح ها مطلع باشیم و اشتباهات شهر پردیس را در تبریز تکرار نکنیم.
در این سفر علاوه بر شهردار، آقای عزتی، مشاور حقوقی شورا جمعی از اعضای شورای شهر تبریز آقایان روح اله رشیدی، پرویز هادی، یاسین بجانی و بابائی اقدم حضور داشتند.
انتهای پیام/

پژوهشیار