در نشست تخصصی شهرستان مرند مطرح شد:

مرند می تواند شهر سرامیک کشور شود/ عوامل تولید نباید مانع تولید شوند

1400/09/13 - 16:17 - کد خبر: 55286
مرند

نصر: متخصصین حوزه های مختلف در شهرستان مرند در نشستی برخی مسایل اقتصادی و اجتماعی این شهرستان ویژه را بررسی کردند.

به گزارش نصر، در این نشست تخصصی که با حضور چند تن از اساتید دانشگاه و فعالین اجتماعی مرند برگزار گردید، برخی معضلات، پتانسیل‌ها و راهکارهای لازم موردد بررسی قرار گرفت.

مرند می‌تواند شهر سرامیک کشور شود
«احمد عاقلی» استاد دانشگاه و متخصص علوم اقتصادی اظهار داشت: مرند در بحث تولید مشکل دارد که البته تولید مستلزم سرمایه‌گذاری است و لذا عوامل دخیل باید زمینه الزامات سرمایه ‌گذاری را فراهم نمایند.
وی با اشاره به اینکه کریدور بودن مرند یک امتیاز بسیار مهمی‌است، افزود: ظرفیت‌های تولیدی مرند در مسائلی مانند زعفران، پسته، زردآلو، سیب، صنایع دستی و … در استان جایگاه خوبی دارند اما مرند نیازمند بازارچه‌‌‌های ثابتی است که نمایشگاه محصولات مختلف این شهرستان باشند.
عاقلی گفت: مرند بخش زیادی از نیاز خاک کائولن کشور را تامین میکند اما در خود این شهرستان میزان بسیار ناچیزی مورد استفاده در صنعت میباشد که بزودی با افتتاح اولین پارک علم و فناوری در مرند به صنعت سرامیک به صورت ویژه پرداخت خواهد شد تا میزان صنایع وابسته در منطقه افزایش و با افزایش تولیدات سرامیکی زمینه اشتغال و رونق اقتصادی فراهم گردد و قطعا مرند میتواند به شهر سرامیک تبدیل شود.
وی در ادامه افزود: برای توسعه اقتصادی مرند نباید از مقوله گردشگردی و فرهنگ و هنر غافل شد و باید فضاهای گردشگری احداث یا تقویت و آثار باستانی احیا شوند و هنرمندان مرند بیش از پیش بتوانند در راستای سرگرمی‌مردم و ایجاد نشاط اجتماعی فعالیت نمایند.

آسیب‌های اجتماعی مرند نیازمند بررسی بیشتر است
«کریم یزدانی هوجقان» متخصص جامعه شناسی و توسعه در این برنامه گفت: بحث خودکشی هایی که گاها اخبار آن از مرند منتشر میشود بعلت عواملی مانند بیکاری، طلاق والدین، اعتیاد و دیگر آسیب‌‌‌های اجتماعی است که مدیران شهرستان و نماینده مردم در مجلس باید ورود پیدا کرده و کاری کنند؛ کسی که اقدام به خودکشی میکند تمام راههای پیش روی خود را بسته می‌بیند.
وی افزود: متاسفانه آمار طلاق نیز در شهرستان مرند بالاست و گاهی بیش از ۱۰۰ مورد در ماه گزارش میشود.
این متخصص جامعه شناسی خاطرنشان کرد: توسعه کمتر مرند در مقایسه با سایر شهرستانها باید مورد کنکاش و بررسی قرارگیرد بطور مثال چرا سرمایه‌گذاری در این منطقه کم است و حتی مرندی‌های صاحب سرمایه تمایلشان برای سرمایه‌گذاری در شهرهای دیگر بیشتر است؟
یزدانی گفت: اینکه گاها اخبار چاقوکشی از مرند مخابره میشود یکی از دلایل مهم چنین حوادثی کمبود مراکز تفریحی است چراکه جوان به محلی برای تخلیه هیجانات و حتی عقده‌‌‌های خود دارد و الا ممکن است بصورتهای دیگر از جمله چاقوکشی خود را نشان دهد.
وی همچنین افزود: مرند در کنار جاده مرکز استان تا مرز و مسیر عبوری به منطقه آزاد ارس قرار دارد اما بهره ای از این مسیر ترانزیتی ندارد مسافر حتی مرند را نمی‌بیند.
مشاهیر منطقه، افراد موفق و کارآفرین معرفی و حمایت شوند
«دکتر علی‌اکبر شریفی» متخصص روانشانسی با تاکید بر اهمیت انتقادپذیری در مسئولین اظهارداشت: سه اصل برای مسئولین مهم است که عبارتند از داشتن اطلاعات، نگرش و اولویت‌گذاری.
وی گفت: چهره مرکز شهر مرند نابسامان است در حالیکه مرکز یک شهر با داشتن ظاهری زیبا میتواند در روحیه شهروند موثر واقع گردد؛ وقتی یک راننده تاکسی روزی دهها بار و یا یک مهمان غیرمرندی با منظره نابسامان مرکز شهر مواجه میشود قطعا اثراتی روی روان آنها خواهد گذاشت.
شریفی با تاکید بر اهمیت عدالت اجتماعی ادامه داد: باید امکانات و اقدامات عمرانی شهری بصورت عادلانه در تمام مناطق شهر توزیع شود برای مثال در سالهای اخیر گسترش صنعت چوب و مبل در حومه منطقه آغ‌زمی‌موجب ایجاد اشتغال چشمگیر و کاهش برخی بزهکاری‌ها شده است.
این متخصص روانشناسی خاطر نشان کرد: هویت جمعی و اجتماعی ما در مرند آسیب دیده است لذا ضروری است به مشاهیر منطقه توجه و یادآوری شوند، به افراد موفق و کارآفرین نیز توجه و تشویق شوند تا بتوان برای معضل بیکاری قدمهایی برداشت.
 
آموزش و پرورش مرند نیازمند کار بیشتر و نگاه تخصصی است
«یحیی عراقی» متخصص روانشناسی نیز در این برنامه گفت: فرمانداری شهرستان دارای کارگروههایی مانند فرهنگی اجتماعی، ساماندهی جوانان، اقتصاد، مبارزه با مواد مخدر و … از متخصصین آن رشته‌ها و اساتید دانشگاه دعوت، استفاده و راهکار علمی‌طلب کنند.
وی افزود: با توجه به اهمیت آموزش و پرورش این مورد باید در اولویت مسایل شهرستان قرار گیرد؛ شورای آموزش و پرورش مرند انتخابات معتمدین اولیا را بصورت فرمایشی برگزار کرده که آن شورا برای قسمتهای مهم آموزش و پرورش تصمیم گیری میکند و آموزش و پرورش منطقه براساس تصمیمات آن شورا پیش میرود لذا در بدنه آموزش و پرورش باید فارغ از تفکرات سیاسی از نیروهای متخصص استفاده شود.
این متخصص روانشناسی اظهار داشت: لازم است به مبحث خانواده و فرهنگ توجه ویژه شود چراکه خانواده سالم جامعه سالم را میسازد که اگر خانواده‌ها سالم باشند در جامعه شاهد برخی معضلات نخواهیم بود یا درصد کمی‌روی میدهد.
وی با اشاره به اینکه مرند افراد صاحب نظر و متخصص زیادی در حوزه‌‌‌های مختلف دارد افزود: نماینده مردم در مجلس و سایر مسئولین شهرستان اگر از متخصصین حوزه‌‌‌های متخلف استفاده کنند دستاوردهای بیشتری خواهد داشت.
انتهای پیام/

پژوهشیار