فرهنگی در نشست با رسانه ها مطرح کرد؛

طرح سوال مجلس از وزیران نفت و کار در رابطه با آلایندگی نیروگاه تبریز/ احساس تبعیض می کنیم/ اعلام جرم علیه عاملان آلودگی هوای تبریز

1400/09/02 - 14:56 - کد خبر: 54708
محمدحسین فرهنگی

نصر: رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی گفت: در بحث تخصیص سهمیه گاز برای نیروگاه تبریز در مقایسه با سایر استان ها، احساس تبعیض می کنیم و نباید این روند ادامه پیدا کند. در حالی که وزارت نفت در تخصیص منابع گاز اعلام می کند که در ملاک شان مصرف سال گذشته استان ها بوده، این ظلم به مردم آذربایجان شرقی است که به دلیل صرفه جویی در مصرف گاز در سال گذشته، امسال سهمیه کمتری دریافت کنند!

به گزارش نصر، "محمدحسین فرهنگی" پیش از ظهر امروز در نشست با نمایندگان رسانه های آذربایجان شرقی با انتقاد شدید از وضعیت آلودگی هوای تبریز، افزود: امروز بحران آلودگی هوای تبریز و شرایطی که برای نیروگاه تبریز پیش آمده، مردم تبریز را ناراحت کرده و سلامت آن ها را به خطر انداخته است.
 
وی افزود: این مساله موضوع جدیدی نیست و متاسفانه هر ساله تکرار می شود، ما مشکل نیروگاه حرارتی تبریز را از سه وزارت نفت، نیرو و کار به عنوان متوالیان اصلی پیگیری کرده ایم و هر چند پیشرفت هایی حاصل شده، اما تاکنون رضایت بخش نبوده است.
 
فرهنگی گفت: برخی از مسئولان معتقد بودند که مشکل نیروگاه تبریز باید از طریق سازمان بهینه سازی مصرف سوخت پیگیری شود، اما بنده مخالف بودم چرا که نیروگاه تبریز در اختیار صندوق بازنشستگی کشور و وزارت کار است و به آنها به عنوان متولی موضوع باید ضرب الاجل داد تا با استفاده از همه ظرفیت وزارتخانه های مرتبط مشکل را حل کنند.
 
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو تاکید کرد: متاسفانه مسئولان نیروگاه تبریز و مدیران برخی دستگاه های مرتبط در مورد آلوده کردن هوای تبریز مقصر بوده و مرتکب ترک فعل شده اند و بنده طی نامه ای به دادستان تبریز این موضوع را مطرح خواستار برخورد قانونی با متخلفان شده ام. خوشبختانه دادستان محترم هم با پیگیری موضوع اعلام کرده پرونده ترک فعل برخی مدیران در موضوع  نیروگاه و آلودگی هوای تبریز به جریان افتاده است.
 
فرهنگی به مصرف بالای آب توسط نیروگاه تبریز اشاره کرد و ادامه داد: مصرف بیش از حد آب توسط نیروگاه تبریز هم به یک معضل تبدیل شده است و نیروگاه تبریز به تنهایی یک چهارم آب تبریز را مصرف می کند، در حالی که تبریز و استان با تنش آبی مواجه است. حداقل کاری که بازچرخانی آب در نیروگاه است هم توسط مسئولان این واحد نادیده گرفته می شود.
 
وی در ادامه از طرح سوال از وزرای نفت و کار در رابطه با سوءمدیریت در نیروگاه حرارتی تبریز خبر داد و افزود: مصمم هستیم وزیران مربوطه را پای کار بیاوریم و هر وزیری که همراهی نکند، قطعاً با اقدامات قانونی نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس مواجه خواهد شد.
 
رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی تاکید کرد: نیروگاه تبریز باید بهینه سازی شود تا هم مصرف سوخت و آب آن کاهش پیدا کند و هم تولید برق آن افزایش پیدا کند. فضای نیروگاه تبریز برای ساخت یک نیروگاه جدید کافی است و مسئولان امر باید در میان مدت به فکر اصلاحات اساسی نیروگاه تبریز و سرمایه گذاری برای ساخت یک نیروگاه جدید و بروز در تبریز با استانداردهای زیست محیطی باشند.
 
فرهنگی گفت: در بحث تخصیص سهمیه گاز برای نیروگاه تبریز در مقایسه با سایر استان ها، احساس تبعیض می کنیم و نباید این روند ادامه پیدا کند. در حالی که وزارت نفت در تخصیص منابع گاز اعلام می کند که در ملاک شان مصرف سال گذشته استان ها بوده، این ظلم به مردم آذربایجان شرقی است که به دلیل صرفه جویی در مصرف گاز در سال گذشته، امسال سهمیه کمتری دریافت کنند!
 
انتهای پیام/

پژوهشیار