وزیر کشور خبر داد:

بازنگری پروتکل‌های بهداشتی کرونا در هفته‌های آتی

1400/09/02 - 14:15 - کد خبر: 54703
احمد وحیدی

نصر: وزیر کشور با اشاره به واکسیناسیون گسترده و دانسته‌های جدید علمی از بازنگری و نوسازی برخی پروتکل‌های بهداشتی ظرف هفته های آینده خبر داد.

به گزارش نصر، احمد وحیدی در پایان جلسه امروز قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا در جمع خبرنگاران گفت: موضوعاتی که در جلسه امروز قرارگاه مورد بررسی قرار گرفت مصوباتی بود که بیشتر در ستاد ملی به تصویب رسیده بود؛ اما با توجه به تغییر شرایط نیازمند بازنگری بود. در همین راستا کمیته های تابعه قرارگاه موضوع را بررسی و با توجه به شرایط آن مقداری که لازم است مورد بازنگری قرار می گیرد.
وی افزود: موضوع دیگر بررسی نوسازی پروتکل‌های بهداشتی بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت. با توجه به مبانی علمی و دانسته های جدید پزشکی وهمچنین با توجه به واکسیناسیون گسترده ممکن است در پروتکل ها ظرف هفته های آینده در مواردی که لازم است بازنگری صورت بگیرد.
وحیدی تاکیدکرد: لغو برخی از محدودیت‌ها انجام شده اما تذکر جدی در مورد اعمال پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت و این تاکید به ویژه در حوزه مدارس از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ لذا از مدیران مدارس می خواهیم این پروتکل ها را همان گونه که ابلاغ شده اعمال کنند. دانش آموزان و اولیاء نیز باید در خصوص اعمال این پروتکل ها مراقبت های جدی را در دستور کار خود قرار دهند.
وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت های خود بررسی میزان تاثیرات واکسیناسیون با آمارهای ابتلا، بستری و فوتی را یکی دیگر از مواردی عنوان کرد که در جلسه امروز مورد بررسی قرار گرفت و افزود: آمارها نشان می‌دهد که پیوستگی میان واکسیناسیون و کاهش آمارهای ابتلاء، بستری و مرگ و میر وجود دارد به شکلی که هر کجا که واکسن بیشتر تزریق شده آمارها کاهش پیدا کرده است. بر همین اساس وزارت بهداشت بررسی‌های گسترده ای را در این زمینه انجام داده و به این کار ادامه می دهد. عزیزانی که غیر از این نظر را دارند باید با وزارت بهداشت بحث و تبادل نظر کنند؛ اما اینکه این حرف و نظر از مبانی غیرعلمی و در کف خیابان بیان شود درست نیست. امروز نیز آمارهای تجربی به ما نشان می دهد که میزان مرگ و میر با موضوع واکسیناسیون پیوستگی دارد.
وحیدی به اجرای طرح شهید سلیمانی اشاره کرد و افزود: یکی از مبانی این طرح بیماریابی است که برای هوشمند سازی اهمیت بسزایی دارد در حال حاضر در شرایط خوبی قرار داریم؛ اما نباید شرایط به گذشته برگردد. برای تحقق این مهم لازم است که طرح شهید سلیمانی به خوبی اجرا و به نتایج مثبت برسد.
وزیر کشور در پاسخ به سوالی در خصوص واکسیناسیون دانش آموزان گفت: قبلا در موضوع واکسیناسیون برای افراد زیر ۱۲ سال از نظر علمی به این نتیجه نرسیده بودند که برای آنها تزریق واکسن ضرورت دارد ولی برای افراد بالای ۱۲ سال این موضوع انجام شده و تزریق برای آنها انجام شده که این واکسن برای بازگشایی مدارس لازم بوده لذا در جای خود انجام شده است اما مراقبت های بهداشتی به صورت جدی باید در مدارس دنبال شود.
وی در خصوص قرنطینه هوشمند نیز گفت: قرنطینه هوشمند دستورالعملی در ستاد ملی دارد که به تصویب رسیده اما این موضوع باید اطلاع رسانی شود و توجیه در مورد مراحل اجرایی آن انجام شود. پس از این مرحله تنبیهات عدم رعایت آن نیز اعمال خواهد شد، اما تا قبل از توجیه کامل شهروندان این کار اجرایی و انجام نخواهد شد.
وزیر کشور در پاسخ به سوال تاثیر اعمال محدودیت منع تردد شبانه و در آمد زایی آن برای دولت گفت: قطعا اعمال این محدودیت برای دولت منبع درآمدی نبوده و هزینه هایی که پس آن ایجاد می شود آورده ای برای دولت ندارد. بی تردید این محدودیت برای بهبود سلامت مردم بوده و جلوگیری از دوره های شبانه را پیگیری می کرده که البته با بهبود وضعیت اثرگذاری گذشته را نداشته و بر همین اساس لغو شده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار