برای مذاکرات رفع تنش؛

رهبران ارمنستان و جمهوری‌ آذربایجان در بروکسل دیدار می‌کنند

1400/08/29 - 11:32 - کد خبر: 54484
عکس

نصر: براساس اعلام اتحادیه اروپا، رهبران ارمنستان و جمهوری آذربایجان در اواسط دسامبر برای گفت‌وگو درباره تنش‌هایی که موجب درگیری نیروهایشان در مرز شده بود، ملاقات می‌کنند.

به گزارش نصر، به نقل از خبرگزاری رویترز، سخنگوی شارل میشل، رئیس شورای اروپا روز جمعه در بیانیه‌ای گفت: رهبران باکو – ایروان توافق کرده‌اند در بروکسل برای گفت‌وگو در مورد وضعیت منطقه‌ای و راه‌های غلبه بر تنش‌ها برای یک قفقاز جنوبی مرفه و باثبات، که اتحادیه اروپا از آن حمایت می‌کند، دیدار کنند.
این نشست قرار است در حاشیه نشست شراکت شرقی اتحادیه اروپا در بروکسل در تاریخ ۱۵ دسامبر (۲۴ آذرماه) برگزار شود.
این اخبار پس از آن منتشر می‌شود که شارل میشل روز جمعه با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان تلفنی گفت‌وگو کرد.
اتحادیه اروپا اعلام کرد: در جریان این تماس‌های تلفنی، رهبران ارمنستان و جمهوری آذربایجان همچنین برای تشکیل یک خط ارتباطی مستقیم در سطح وزرای دفاع دو طرف به منظور ایجاد مکانیسمی برای جلوگیری از حوادث توافق کردند.
اتحادیه اروپا روز چهارشنبه از این دو کشور خواسته بود تا نیروهایشان را به آرامش فراخوانده و به آتش‌بسی که یک روز پیش از آن برقرار شده بود، احترام بگذارند. این آتش‌بس پس از آن برقرار شد که طبق گزارش‌ها هفت سرباز از جمهوری آذربایجان در درگیری‌های مرزی جان باختند.  
روز سه‌شنبه ارمنستان و جمهوری آذربایجان با یک آتش‌بس در مرزهایشان موافقت کردند و این توافق پس از آن به دست آمد که روسیه از آنها خواست دست از رویارویی بردارند، آن هم پس از مرگبارترین درگیری از زمان جنگ سال گذشته بر سر منطقه قره‌باغ که جان دست‌کم ۶۵۰۰ تن را گرفت.
انتهای پیام/

پژوهشیار