خبر/

امام جمعه مراغه: آیت‌الله مجتهد شبستری اراده ای قوی داشت

1400/08/29 - 09:52 - کد خبر: 54476
عکس

نصر: عضوخبرگان رهبری و امام جمعه مراغه گفت: مرحوم آیت‌الله حاج شیخ محسن مجتهد شبستری فردی با همت و اراده قوی بود و در طول عمر پر برکتش شاهد خدمات بسیاری از او بودیم.

به گزارش نصر، آیت‌الله محمدتقی پورمحمدی روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: مرحوم آیت‌الله حاج شیخ محسن مجتهد شبستری از خانواده ای علمی بود و پدر وی، مرحوم حاج میرزا کاظم شبستری از علمای بزرگ و صاحب نفس منطقه آذربایجان بود.
وی بیان کرد: آن مرحوم در یک خانواده با علم و تقوا بزرگ شده و در دوران کودکی پدر بزرگوارش را از دست داده بود.
وی به زندگانی مرحوم آیت الله مجتهد شبستری اشاره کوتاهی کرد و افزود: مرحوم آیت الله شبستری در سال ۱۳۳۲ وارد حوزه علمیه قم شد و در آن دوران از محضر علمای بزرگی همچون آقای بروجردی و دیگر مراجع مطرح آن زمان از قبیل آیت الله گلپایگانی، اراکی، محقق داماد و علامه طباطبایی استفاده کرد.
وی ادامه داد: آن عالم فقید پس از حدود ۲۰ سال تلاش علمی در قم با حضور در تهران به تفسیر قران و معارف دینی پرداخت و از اعضای اصلی و یکی از موسسان جامعه روحانیون مبارز تهران شد.
وی اضافه کرد: مرحوم آیت الله مجتهدشبستری در سال ۱۳۷۴ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی معرفی و ۲۲ سال در این سنگر تلاش کرد.
وی خاطرنشان کرد: آن بزرگوار منشأ خدمات بسیاری برای آذربایجان بود و زحمات بسیاری کشید که از جمله آنها می توان به ساخت مصلای امام خمینی تبریز اشاره کرد.
به گفته امام جمعه مراغه همچنین آیت الله ملکوتی پیش از آن مرحوم در تامین منابع مالی مصلای امام خمینی تبریز تلاش کرد و آیت الله شبستری به ساخت مجموعه همت گماشت، به طوری که امروز مصلای تبریز در سطح کشور نمونه است.
آیت‌الله پورمحمدی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر نیز آیت الله مجتهد شبستری به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت می کرد و شاهد کارهای علمی، فرهنگی و تربیتی بسیاری از آن مرحوم بودیم.
آیت‌الله مجتهد شبستری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و جامعه روحانیت مبارز بود که ۲ روز قبل به علت سکته قلبی در ۸۴ سالگی به دیدار حق شتافت.
وی نماینده ادوار اول تا سوم مجلس خبرگان رهبری و چهار دوره نماینده مجلس شورای اسلامی بود و امامت جمعه تبریز و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز در سوابق خود داشت.
انتهای پیام/

پژوهشیار