نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی:

آزادسازی سوسنگرد اوج تبعیت از ولایت و امامت بود

1400/08/26 - 13:56 - کد خبر: 54357
حجت الاسلام آل هاشم

نصر: نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی بابیان این‌که شهر سوسنگرد در دوران دفاع مقدس، کلید فتح خوزستان بود، گفت: آزادسازی سوسنگرد اوج تبعیت از ولایت و امامت بود و رزمندگان ارتشی، سپاهی، بسیجی، جهادی، مردم بومی دشت عباس به خصوص منطقه عشایرو حتی ژاندارمری آن زمان با فرمان امام راحل، این شهر را آزاد کردند.

به گزارش نصر، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم روز چهارشنبه، ۲۶ آبان، در مراسم گرامیداشت عملیات شکستن حصر سوسنگرد، اظهار کرد: سخن گفتن از سوسنگرد به خصوص درحضور افرادی که خود نقش بسیار ارزشمندی در شکسته شدن حصر سوسنگرد داشتند، سخت است اما توفیق داشتم که اولین مراسم تجلیل از ایثارگران سوسنگران در تهران با حضور مرحوم زنده یاد سردار فیروزآبادی را توانستیم برگزار کنیم.
به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که امام (ره) در طول دوران دفاع مقدس تنها دو بار از کلمه «باید» استفاده کرد، افزود: اولین بار در جریان حصر آبادان و بار دیگر در حصر سوسنگرد بود که امام (ره) از کلمه باید استفاده کرد و در جریان سوسنگرد نیز علاوه بر آن تاکید کردند که سوسنگرد باید تا فردا آزاد شود.
وی ادامه داد: کسانی که اهل رزم و جنگ هستند، می‌دانند که سوسنگرد یک شهر کلیدی در دوران دفاع مقدس برای ایران اسلامی بود و اگر دشمن این منطقه را اشغال می‌کرد، شهر حمیدیه سقوط می‌کرد و اگر حمیدیه سقوط می‌کرد نوبت به سقوط اهواز و خوزستان می‌رسید و در نهایت معادله جنگ عوض می‌شد.
آل هاشم اظهار کرد: ما در آن سال‌ها با استفاده از توان نرم که ماحصل فرهنگ ایثار و شهادت بود و هست، توانستیم در مقابل دشنمنان خود ایستاده و مبارزه کنیم و تهدیدهای سخت و نرم را پشت سر بگذاریم. شجاعت حضرت آقا امام خمینی (ره) نیز در جریان آزادسازی سونگرد، ناشی از فرهنگ ایثار بود.
وی افزود: توان نرم حاصل از این فرهنگ تاکنون ما را از دوران‌های مختلفی عبور داده و اکنون وظیفه ماست که برای ادامه این مسیر، توان نرم ایران اسلامی را فراگیر کنیم و با توسعه بین نسل جدید، آن را ترویج دهیم.
وی اظهار کرد: در سایه نقش مرجعیت، ولایت و امامت است که جوانانی از آذربایجان می‌روند تا سوسنگرد را نجات دهند. سرلشکر خالد خلید عبدولی فرمانده رژیم بعث عراق که با یک لشکر مجهز ۱۵ هزار نفری و با ۷۰ تانگ به سوسنگرد حمله کرده بود، در آن زمان گفته که فرمانده نیروهای ایران در سوسنگرد یک جوان آذری زبان است که به تعبیر ما یک جوان ایرانی و سپاهی بود و درسی به افراد داد که بسیار مهم است.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان این‌که دو راهکار این جوان یعنی شهید تجلایی، مقاومت و شهادت بود، گفت:این جوان آذربایجانی در تمامی لشکر ۱۵ هزاری عراق اثر کرد و آن را به هم ریخت.
وی با اشاره به نقش ارزنده شهید آیت الله مدنی در آزادسازی سوسنگرد، افزود: در آن زمان وقتی نیروهای لشکر عاشورا به سوسنگرد اعزام شدند، به دلیل سقوط سوسنگرد، قطار آن‌ها را در اندیمشک پیاده کرده بود  و نمی‌توانستند داخل شهر شوند. در تماس عاشوراییان با شهید مدنی، این شهید گرانقدر با امام (ره) صحبت می‌کند و برای آزادسازی سوسنگرد اجازه می‌گیرد و اما (ره) نیز تایید می‌کند. 
وی با بیان این‌که برای درک اهمیت سوق الجیشی سوسنگرد باید یک بازخوانی کوتاه از آن جنگ و حصر و شکست حصر داشته باشیم، اظهارکرد: نیروهای مهاجم بعثی عراق از همان ابتدای جنگ، قصد تصرف بخش‌هایی از خاک ایران اسلامی و به خیال خام خودشان رسیدن به تهران را داتنند و با تمام قوا نیز با جنگ، خاک مقدس ایران و شهرها و روستاهای مرزی را زیر آتش قرار دادند. دشمن بعثی مهر سال ۵۹ قصد اشغال سوسنگرد در ۵۰ کیلومتری شمالغرب اهواز را داشت تا از این طریق، اهواز را به اشغال دربیاورد اما مقاومت نیروهای بومی باعث شد تا تلاش آن‌ها بی نتیجه بماند.
آل هاشم گفت: ۲۳ آبان همان سال بود که درگیری‌هایی در دهلاویه و در غرب سوسنگرد اوج گرفت و تعدادی از مدافعان و رزمندگان که در این شهر بودند به شهادت رسیدند و برخی دیگر نیز به طرف سوسنگرد عقب نشینی کردند. محاصره این شهر ادامه داشت تا این‌که در ۲۶ آبان، یک روز پس از این‌که امام (ره) فرمودند تا فردا باید سوسنگرد آزاد شود، رزمندگان اسلام با اراده‌ای پولادین و عزمی راسخ در مدت سه روز با خلق حماسه‌ای بی نظیر و رشادت‌های به یاد ماندنی، حلقه‌یی تنگ محاصره دشمن را شکستند.
وی افزود: در ششم مهر سال ۵۹، نیروهای عراقی پس از شکستن مقاومت نیروهای ما، شهر سوسنگرد را اشغال کردند. پس از گذشت چهار روز یعنی ۱۰ مهرماه سپاه موفق شد تا با کمک نیروهای محلی به فرماندهی آقای غیور اصلی شهر سوسنگرد را از حصر نیروهای عراقی خارج و آزاد کند اما نیروهای عراقی بعد از گذشت مدتی یعنی ۲۱ مهرماه، شهر بستان را تصرف و ۲۴ آبانماه، شهر سوسنگرد را محاصره کردند و وارد این شهر شدند. این در حالی بود که بیش از ۳۰۰ نفر از نیروهای ایرانی مدافع شهر توانستند با استقامت بی نظیر و حماسی در برابر عراقی‌ها مانع سقوط این شهر شوند.
وی ادامه داد: نقشه ارتش عراق در تصرف سوسنگرد شکست خورد اما این رژیم نمی‌توانست از اشغال سوسنگرد صرف نظر کند بنا بر این واحدهایی از لشکر زرهی مامور کرد تا در ۲۶ آبان ۵۹ از شمال رودخانه منتطقه، پیشروی خود به جاده حمیدیه را آغاز کنند. این نیروها در ۲۴ آبان ۵۹ شهر سوسنگرد را از شرق، جنوب و غرب به محاصره درآوردند و در آن هنگام تعدادی از نیروهای بسیج، سپاه و اهالی غیور محلی در شهر مقاومت کردند. در نبردهای خیابانی، مدافعان شهر بارها با تانگ‌های عراقی جنگیدند و حماسه‌های زیادی را آفریدند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی اظهار کرد: پس از دستور امام راحل، نیروهای گروه جنگ‌های نامنظم به فرماندهی شهید چمران که حدود ۲۰۰ نفر بودند، برای کمک به سوسنگرد رفتند. حضور میدانی و نقش و محوری مقام معظم رهبری نیز در این راستا نباید فراموش شود. ایشان در کنار سایر رزمندگان و بهخصوص شهید چمران، تحت شرایط سخت، تیر خلاصی به صدام معدوم وارد آوردند.
وی با بیان این‌که بر اساس اسناد مکتوب در هشت سال دفاع مقدس، روز ۲۶ آبان ۵۹ قرار بود که عملیات آزادسازی سوسنگرد با مشارکت سپاه و ارتش انجام بگیرد، افزود: از ارتش تیپ دو زرهی دزفول و نیروهای ستاد جنگ‌های نامنظم و ... همه‌ی هماهنگی‌ها برای انجام عملیات و نجات مدافعان از سوی مقام معظم رهبری و شهید چمران انجام گرفت. قرار بود که صبح نیروهای اصلی برای کمک به سایر نیروها و به خصوص کمک به تیپ دو دزفول جهت امدادرسانی و آزادسازی سوسنگرد بشتابند و حتی تیپ دو دزفول آمده و در پادگان اهواز مستقر بود اما بنی صدر، رئیس جمهور وقت اجازه پیشروی را نمی‌داد.
وی خاطرنشان کرد: حوالی ساعت ۱۲ شب بود که فرمانده لشکر ۹۲ زرهی زنده یاد مرحوم امیر قاسمی که خود از اهالی شهر تبریز بود در تماسی با مقام معظم رهبری اذعان داشت که فرمانده نیروی زمینی گفته که به استناد دستور بنی صدر نباید در عملیات شرکت کند. با این دستور نیز عملا عملیات لغو شده و سوسنگرد سقوط می‌کرد و تمام مدافعان هم به شهادت می‌رسیدند.
آل هاشم گفت: مقام معظم رهبری در این راستا با بیت امام (ره) تماس گرفته و همانند شهید آیت الله مدنی به عنوان واسطه، موضوع را مطرح کردند. تلفن بیت امام را داماد ایشان برداشته و موضوع را به عرض امام (ره) رساندند و امام (ره) بلافاصله جواب دادند که نیازی به اجازه بنی صدر نیست و سوسنگرد باید تا فردا آزاد شود.
وی با بیان این‌که فرمانده لشکر ۹۲ بین اطاعت از امر بنی صدر و ولایت، دستور ولایت را اجرا کرد، افزود: با کمک نیروهای دیگر حصر سوسنگرد شکسته شد و این پیروزی، اهواز را برای همیشه از خطر سقوط نجات داد. در این عملیات به خصوص مردم عرب و عشایر منطقه، مقاومت چشمگیری برابر دشمن داشته و همانند مردم خرمشهر و آبادان، هم‌چون سدی محکم در برابر دشمن قرار گرفتند.
وی با اشاره به حضور ۲۴ خلبان نیروی هوایی در آزادسازی سوسنگرد، اظهار کرد: از این تعداد، شش خلبان به شهادت رسیدند. در این عملیات خلبان‌های اف ۱۴ و اف ۵ مواضع و خطوط پشتیبانی عراق را بمباران کرده و از طرفی شهید چمران یکی از فرماندهان عملیات آزادسازی سوسنگرد نیز به شدت از ناحیه پا مجروح شد و برای مداوا به تهران انتقال یافت.
آل هاشم گفت: آزادسازی سوسنگرد، شهر حماسه و خون، زمینه ساز عملیات غرورآفرین طریق القدس در آذرماه ۶۵ بوده و رزمندگان اسلام با آزادسازی شهر بستان و ۷۰ روستای منطقه برای نخستین به مرزهای عراق رسیدند و شکاف عمیقی در خطوط دفاعی دشمن ایجاد کردند.
وی خاطرنشان کرد: آنچه که سوسنگرد را آزاد کرد، اخلاص رزمندگان و وحدت و همدلی بین نیروهای مسلح بود که امروز هم نیروهای مسلح ما نیاز به این صمیمیت دارند.
وی در ادامه با اشاره به فرا رسیدن هفته کتاب، تاکید کرد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس باید در نشر و ثبت این حوادث تاریخی و وقایع و ایثارگری‌های رزمندگان لشکر عاشورا، جهادسازندگی، ارتش، بسیج و ... نقش بسزایی داشته باشد.
امام جمعه تبریز با اشاره به نقش کتاب، گفت: کتاب هم‌چون خورشید، فضای زندگی را روشن می‌کند و به همگان نور، شور و گرما می‌بخشد. در پرتو کتاب است که شکوفایی، سرسبزی و بارندگی فرهنگ دینی ما به اوج می‌رسد. کتاب، بالاترین جایگاه را در گستره‌های فنی و اجتماعی دارا بوده و در اندیشه‌ها و دل‌ها می‌درخشد و پیوسته بر زندگانی نور افشانی خواهد کرد.
وی در خاتمه بر لزوم ثبت و ضبط و انتشار خاطرات فرماندهان، رزمندگان و شهدای دوران دفاع مقدس تاکید کرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار