معاون دانشگاه آزاد:
دانشگاه آزاد اسلامی مسائل مهارتی دانشجویان را اولویت خود قرار داده است
1400/08/24 - 12:35 - کد خبر: 54173
نصر: معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به مسائل مهارتی بر اساس قطب بندی و آمایش سرزمینی استانهای مختلف توجه دارد.
به گزارش نصر، "محمد بطحایی" به مناسبت سالگرد تأسیس دانشگاه آزاد واحد تبریز اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در بین دیگر مراکز آموزش عالی جدیت مضاعفی برای کاهش فاصله بین آموزشهای عالی و حوزه بازار اشتغال داشته که نیازمند اصلاح برنامههای تحصیلی در دورههای مختلف با رویکرد کاربردی تر کردن آموزش ها تا فعالیت های صرف تئوری و نظری است.
وی با اشاره به پیشرو بودن دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی در این خصوص افزود: راه اندازی مدرسه عالی مهارت چرم و کفش با همین رویکرد صورت گرفته که در نوع خود اولین مدرسه در کشور بوده و نتیجه همین تلاشها و کاملا منطبق با آمایشهای منطقهای و استانی است چرا که با توجه به ظرفیتهای صنعت کفش و چرم در آذربایجانشرقی و به ویژه قطبیت تبریز در این صنعت است که می تواند به الگویی کشوری در خصوص همسویی اقدامات با ظرفیتهای هر استان و منطقه در مسائل آموزشی باشد.
معاون دانشگاه آزاد اسلامی همچنین راهاندازی مدرسه عالی مهارت اقتصاد دیجیتال را که با توجه به زمینه های کاربردی این حوزه در دانشگاه آزاد تبریز ایجاد شده، قابل الگو برداری در سایر استان های کشور عنوان و تصریح کرد: طرح پویش دانشگاه نیز از طرح هایی است که ۱۰ استان در کشور مجری آن هستند و آذربایجانشرقی نیز از استانهای پیشرو در این بخش است و در این استان سامانهای طراحی و تدوین شده که قابل استفاده در سایر مراکز و استانها است تا ارتباط دانشجو با صنعت بسیار ساده و کوتاه و البته کاربردیتر شود.
وی تبدیل آموزشکدههای دانشگاه اسلامی به دانشکدههای مهارت را نیز از دیگر اقدامات دانشگاه در راستای رویکردهای جدید دانست و گفت: دانشکده مهارت و فناوری در تبریز در همین زمینه ایجاد شده تا فاصله فعالیتهای علمی و آموزشی با بازار کار و اشتغال را کاهش دهیم.
بطحایی تحول در سیستم آموزشی و کاربردی شدن آن را نیازمند اصلاح تلقی و باور اجتماعی در خصوص آموزش اعلام و تأکید کرد: باید بجای اجبار به حفظ فرمولهای ریاضی و فیزیک و آموزش علوم محض به سمت مهارت آموزی منطبق با نیازهای کودک و دانشجو در بسترهای اجتماعی، اقتصادی، صنعتی و دیگر حوزهها حرکت کنیم و اقدامات اخیر در دانشگاه آزاد نیز برای حرکت به این سمت برنامهریزی میشود چرا که در سیستم آموزشی دانش آموز و دانشجو باید در کنار آموختن فیزیک و شیمی مهارتهای زندگی کردن را نیز بیاموزد و البته باید بپذیریم که در این خصوص نسبت به بسیاری از کشورها عقب هستیم و به کندی به سمت اصلاح سیستم آموزشی کاربردی حرکت میکنیم.
انتهای پیام/