تولید حسگر جذب عرق انسان با الهام از سوزن‌های کاکتوس

1400/08/18 - 13:00 - کد خبر: 53925
کاکتوس

نصر: تولید حسگرهای دقیق تجزیه و تحلیل عرق، نیاز به نمونه برداری دردناک از خون انسان را از بین می‌برد و محققان برای افزایش دقت این حسگرها از کاکتوس الهام گرفته‌اند.

به گزارش نصر، یک حسگر جدید پوشیدنی برای جمع‌آوری عرق انسان و بررسی ویژگی‌های آن از برگ‌های سوزنی گیاه کاکتوس الگو می‌گیرد.
حسگرهای یادشده پس از نصب بر روی پوست بدن می‌توانند با تجزیه و تحلیل عرق انسان، سطح گلوکز خون، میزان استرس و برخی بیماری‌ها را شناسایی کنند. اما باید توجه داشت اگر فرد فعالیت بدنی قابل توجهی نداشته باشد، جمع‌آوری عرق از بدن وی کار ساده‌ای نیست.
محققان کره‌ای برای غلبه بر این چالش به برگ‌های سوزنی کاکتوس متوسل شده‌اند. کاکتوس‌ها که در محیط‌های خشک بیابانی رشد می‌کنند باید به هر روشی آب جذب کنند و لذا از طریق برگ‌های سوزنی خود نیز قطرات بخار آب را به سمت خود می‌کشند. این قطرات در امتداد این برگ‌ها به پوست گیاه رسیده و جذب می‌شوند.
این جذب از طریق پدیده‌ای موسوم به فشار لاپلاس صورت می‌گیرد. فشار لاپلاس به معنای تفاوت فشار بین داخل و خارج یک سطح منحنی است که مرز بین یک منطقه حاوی گاز و یک منطقه حاوی مایعات را شکل می‌دهد. افزایش سطح تماس بر روی نوک سوزنی برگ کاکتوس این اثر را در قطرات آب ایجاد می‌کند و در نهایت آب را به سمت داخل پوست کاکتوس منتقل می‌کند.
محققان به جای سوزن از حسگرهای تخت مسطح استفاده کرده‌اند که مجاری پره‌ای متعددی بر روی آنها برای جذب عرق از درون پوست نصب شده است. حسگرهای جدید در جذب عرق پوست در شرایط عادی بسیار موفق عمل کرده‌اند و انتظار می‌رود به زودی برای تجاری سازی این محصول اقدام شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار