رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز تشریح کرد:

جزئیات تزریق دز سوم واکسن کرونا در آذربایجان‌شرقی

1400/08/17 - 14:19 - کد خبر: 53863
واکسیناسیون سالمندان، واکسیناسیون عمومی

نصر: رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز از تزریق دز سوم واکسن کرونا برای افراد بالای ۶۰ سال در استان خبر داد.

به گزارش نصر، دکتر سیمین خیاط‌زاده ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: واکسن‌ها در سه نوع یک دز، دو دز و سه دز هستند که بعضی از واکسن‌های ما مانند جانسون اند جانسون یک دز بوده و نمونه‌ی آن در کشور ما وجود ندارد؛ اکثر واکسن‌ها دو دز هستند و برای تکمیل ایمنی، دز سوم آن هم تزریق می‌شود، برای نمونه واکسن پاستوکوک در ابتدا برای سنین ۱۲ تا ۱۷ سال تزریق شد و سپس تزریق آن برای افراد بالای ۱۷ سال اعلام شد که در اینصورت باید دز سوم آن نیز با نام پاستوکوک پلاس به افراد بالای ۶۰ سال تزریق شود.
وی ادامه داد: بر اساس تحقیقات سازمان بهداشت جهانی اعلام شده است، واکسن‌هایی مثل سینوفارم و برکت که هر دو دز آنها برای تمامی سنین تزریق می‌شود، دز سوم آن هم به منظور افزایش ایمنی برای گروه بالای ۶۰ سال تزریق شود که البته شاید در آینده به‌نابه تحقیقات انجام شده، تزریق دز سوم برای تمامی افراد توصیه شود. 
وی افزود: واکسن‌های ویروس غیر فعال شده مانند سینوفارم و برکت که هیچگونه ویروسی فعالیتی در آن ندارد، در فاصله‌ی یک الی دو ماه دز دوم آنها و در فاصله‌ی چهار ماه با دز دوم، دز سوم آن برای افراد بالای ۶۰ سال تزریق می‌شود که همچنین برای افرادی که واکسن آستارازنیکا تزریق کرده‌اند، تزریق دز سوم نیاز نیست.
دکتر خیاط‌زاده خاطرنشان کرد: این طرح در استان ما از روز چهارشنبه آغاز شده و افراد بالای ۶۰ سال می‌توانند با مراجعه به مراکز تجمیعی واکسیناسیون و با در دست داشتن کارت ملی و کارت واکسن، دز سوم خود را دریافت کنند.
وی در رابطه با آمار واکسیناسیون استان گفت: ۲ میلیون و ۸۴۶ هزار و ۸۹۴ نفر واکسن نوبت اول، ۲ میلیون و ۲۱۴ هزار و ۷۳۵ نفر واکسن نوبت دوم و در مجموع ۵ میلیون و ۶۱ هزار و ۶۲۹ دز واکسن تزریق شده که ۷۰ درصد  افراد واکسن نوبت اول و ۵۵ درصد هر دو دز واکسن را دریافت کرده‌اند و دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز جزو دانشگاه‌های برتر در امر واکسیناسیون است.
وی در پایان تاکید کرد: افراد بالای ۶۰ سالی که دز اول را دریافت کرده و دز دوم آنها مانده است، می‌توانند با مراجعه به مراکز تجمیعی دز دوم خود را دریافت کنند که به دلیل تزریق دز سوم، فاصله‌ی ایجاد شده بین دو دز هیچ مشکلی را ایجاد نمی‌کند.
انتهای پیام/

پژوهشیار