خبر/

تجمع مهندسان در اعتراض به شیوه نامه‌های غیر قانونی وزارت راه

1400/08/16 - 15:58 - کد خبر: 53803
عکس

نصر: صبح امروز جمع کثیری از مهندسان با تجمع در مقابل ساختمان وزارت راه و شهرسازی در اعتراض به سیاست های وزارت راه در تدوین شیوه نامه های مربوط به جامعه مهندسی دست به تجمع زدند و خواستارابطال این شیوه نامه و تشکیل کمیته ای تخصصی به منظور نظر خواهی از انجمنها و کارشناسان صنف و نظام مهندسی درتدوین این شیوه نامه ها شدند.

به گزارش نصر، در این تجمع که بالغ بر۵۰۰ نفر از مهندسان از سراسر کشور و استان تهران حضور داشتند، تاکید شد که مهندسان و شرکتهای طراح و ناظر، سازنده و آزمایشگاه، بخاطر تدوین شیوه نامه های غیر اصولی و غیر کارشناسی وزارت راه و شهر سازی به سمت تعطیلی رفته اند.
در پایان این تجمع بیانیه ای از سوی مهندسان صادر شد که متن آن به شرح ذیل است:
 
جناب آقای مهندس رستم قاسمی
وزیر محترم راه و شهرسازی
 
با سلام و احترام؛
 
همانطور که مستحضرید در اواخر دولت نهم شیوه نامه ای تحت عنوان “تشخیص صلاحیت اشخاص حقوقی طراح و ناظر” به شماره ۰۲/۱۰۰/۱۷۷۲۳۵ در مورخ ۲۰/۱۲/۱۳۹۹ ابلاغ گردید که این شیوه نامه دارای تعارضات قانونی فراوان با قوانین بالادستی و ایرادات شکلی و موانع اجرائی فاحش بود و لازم الاجرا شدن آن منجر به اعتراضات خیل عظیمی از جامعه مهندسی در سراسر کشور گردید.
در پی پذیرش ضمنی ایرادات توسط نگارندگان و کارشناسان آن وزارتخانه، اصلاحیه ای در تاریخ ۱۱/۷/۱۴۰۰ به ادارات کل استانها ابلاغ گردید که متاسفانه این اصلاحیه نیز ایرادات فراوان شیوه نامه ابلاغی را مرتفع ننموده است.
شایان ذکر است اجرای این شیوه نامه منجر به تعطیلی هزاران شرکت و بیکاری ده ها هزار مهندس فعال این حوزه در سراسر کشور خواهد شد و با حذف بسیاری از شرکتها، فضای انحصاری برای برخی شرکت ها فراهم می آورد.
در این راستا با توجه به منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و با عنایت به نامگذاری “سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها” و همچنین رویکرد دولت دهم از حضرتعالی خواهشمندیم دستور فرمایید؛ ضمن توقف اجرای شیوه نامه فوق، کمیته ای متشکل از نمایندگان شورای مرکزی و نمایندگان استان ها و انجمن های صنفی جهت تدوین مجدد شیوه نامه مذکور و همچنین سایر شیوه نامه های درحال تدوین از جمله تشخیص صلاحیت شرکت های سازنده ذیصلاح و خدمات آزمایشگاهی تشکیل گردد.
پیشاپیش از بذل عنایات حضرتعالی کمال تشکر را داریم.
انتهای پیام/

پژوهشیار