این دارو قرار است اختلال بویایی ناشی از کرونا را درمان کند

1400/08/16 - 11:50 - کد خبر: 53773
حس بویایی

نصر: مدیر مرکز تحقیقات علوم اعصاب کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی اراک گفت: آسیب حس بویایی و چشایی یکی از عوارض بارز بیماری کرونا است، دارویی برای بهبود آن، در این مرکز تحقیقاتی ساخته شده است.

به گزارش نصر، دکتر حمیدرضا مهاجرانی اظهار کرد: در ساخت این دارو از اسانس‌های گیاهان دارویی نظیر اسطوخودوس، اکالیپتوس و ترکیبات اثربخش دیگر که خاصیت آروماتراپی یا رایحه درمانی دارند، استفاده شده است.
وی افزود: همراه این دارو از روش‌ نوروفیدبک که روشی مرسوم و تاثیرگذار است، برای افزایش سرعت ترمیم اختلال حس بویایی ناشی از بیماری کرونا و سایر بیماری‌های مختل کننده حس بویایی استفاده می‌شود.
مهاجرانی توضیح داد: آروماتراپی و نوروفیدبک در واقع راهی برای آموزش کارکرد بهتر به دستگاه عصبی و مغز است که در این روش مغز با بهبود و ارتقای فعالیت‌های خود، به طور غیرمستقیم می‌آموزد که چگونه عملکرد بهتری داشته باشد. فعالیت‌های مغز در هر لحظه به وسیله سنسورهایی مورد سنجش قرار می‌گیرند و تلاش می‌شود تا فعالیت‌های مغز به سمت الگوهای مناسب‌تری تغییر کند.
وی ادامه داد: در واقع آموزشی که توسط این دارو به بخش هایی از اعصاب داده می‌شود، موجب عملکرد بهتر آنها در زمینه آستانه حس بویایی و قدرت تفکیک بوها از همدیگر و شناسایی انواع بوها می شود. این طرح هنوز مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار نگرفته و در حال بررسی و آزمایش است و در صورت تایید اثرات مثبت مذکور، به نام آرومارویال توسط کارخانه رویال اسانس آلا واقع در شهرک صنعتی ایبک آباد اراک تولید خواهد شد.
 انتهای‌پیام/

پژوهشیار