مدیرکل راهداری آذربایجان‌شرقی؛

پدافند غیرعامل موجب کاهش اثرات حوادث طبیعی در حوزه راهداری می‌شود

1400/08/11 - 12:14 - کد خبر: 53500
جاده

نصر: مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: پدافند غیرعامل موجب پیشگیری و کاهش اثرات حوادث طبیعی در حوزه‌های راهداری و حمل و نقل جاده‌ای می‌شود.

به گزارش نصر، اورجعلی علیزاده روز سه شنبه در گفت و گویی با تاکید بر نقش مهم و حیاتی پدافند غیرعامل در این حوزه ها افزود: مجموعه فعالیت های پدافندغیرعامل را می توان کاملا در راستای عملکرد راهداری و حمل و نقل جاده ای تعریف کرد.
وی اظهار کرد: در یک سال اخیر در حوزه پدافند غیرعامل در این اداره کل اقدامات زیادی همچون انجام تمرین های آماده سازی ماشین آلات و امکانات راهداری برای عملیات راهداری زمستانی و کنترل های مربوط به رعایت دستورالعمل های مقابله با ویروس کرونا در حمل و نقل جاده ای شامل پایانه های مسافری، اتوبوس های ناوگان حمل و نقل عمومی و پایانه های مرزی انجام شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: رزمایش آمادگی سیستم های برق اضطراری در سطح واحدهای تابعه و پایانه های مرزی جلفا و نوردوز و پایانه بار تبریز، امدادرسانی در حوادث غیرمترقبه کشوری، تعیین و آماده سازی پایانه بار تبریز به عنوان محل اسکان اضطراری در حوادث غیرمترقبه و آماده سازی راهدارخانه ها و مجتمع های خدماتی رفاهی بین راهی برای اسکان مسافران در صورت نیاز از اقدامات انجام شده در زمینه پدافند غیرعامل است.
علیزاده ادامه داد: مدیریت و کنترل حمل و نقل جاده ای استان، برگزاری مانور سایبری در اداره کل، اجرای طرح های ایمن سازی فیزیکی مدارس حاشیه راهها و اجرای طرح های ارتقای ایمنی راکبین موتورسیکلت،  وانت بارها و ادوات کشاورزی برای افزایش ایمنی حمل و نقل جاده ای از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه است.
وی یادآوری کرد: برای آشنایی مدیران و کارشناسان این اداره کل و رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر از نقش و اهمیت پدافند غیرعامل،  کلاس های آموزشی برای آن ها در حوزه پدافند غیرعامل برگزار شده است.
به گزارش ایرنا، پدافند غیرعامل نوعی دفاع غیرنظامی بوده و به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌ شود که به جنگ‌افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری کرد یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.
پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب‌پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفا با بهره‌گیری از فعالیت‌های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است.
آذربایجان‌شرقی دارای ۲۳۵ کیلومتر آزادراه، ۴۵۳ کیلومتر بزرگراه، ۹۲۲ کیلومتر راه اصلی، ۲ هزار و ۷۵ کیلومتر راه فرعی و ۱۰ هزار و ۴۴۱ کیلومتر راه روستایی است.
انتهای پیام/

پژوهشیار